Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. juni 2008 #1 Skrevet 29. juni 2008 Jeg er stemor til en på 6 og 11. Han på 6 er så hjelpesløs, han våkner om morran halv 6 og klarer seg ikke selv om morran, vi må hjelpe han å sette i film, det går 10 min så vil han se en annen film, og roper på oss igjen, så vil han spille, men så klarer han ikke spille og da er det galt, sånn holder han på til vi bare må stå opp. Midt på natte roper han, han er tørst, han må på do osv osv.. han må ha hjelp til alt. Han vil aldri spise maten sin, og vi har et helvete hver eneste måltid med han. Og det blir alltid mye støy når vi spiser. Han rydder aldri etter seg, jeg kan gå samme sti som han og bare rydde.. Detter han å slår seg, gråter han som et lite barn, enda han har ikke fått noe skade, eller om han får kjeft, klarer han dessverre aldri og si unnskyld og det blir bare et ramaskrik av dette her. Jeg er super glad i dem, og har det veldig hyggelig når de er hos oss, og savner dem når de ikke er her.. men bare lurer på om er det sånn 6 åringer er?? hehe.. Greit å vite, jeg har ingen barn selv uten en spire i magen da, men jeg har jo veldig mange venninner med barn og kan aldri huske eller ha sett eller hørt at barna deres er sånn.. de er mye mer selvstendig Og nå begynner han også på skolen til høsten, hjelp ) Har dere en 6åring, har hatt eller har en mening om dette?? Takker for svar..
74skytte Skrevet 29. juni 2008 #2 Skrevet 29. juni 2008 En 6-åring bør være mere selvstendig en dette, og man kan også forvente at han skal hjelpe til litt i huset nå. En ordentlig forventningsamtale med han, hadde han trengt. Han forstår mye nå, og han bør også bli mere selvstendig når han skal begynne på skolen. Der får de ikke hjelp til alt mulig. Lykke til videre!
It's all about me Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Er han slik når han er hos mamman sin også? Hvis du ikke vet så spør. Jeg har ingen 6 åring selv, men etter det jeg har sett hos familie og venner sine på den alderene så er dette ting han ikke burde hatt noe problemer med. Så jeg tenker at han bare er oppmerksomhetsyk og gjør seg mer stakkarslig enn han er. Enten det eller så er det noen som har gitt fullstendig blaffen i å lære han de helt elementære tingene i livet.
Makko med to små gutter Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Dette hørest ut som en meget bortskjemt 6åring! -Nå har jeg aldri hatt en 6åring i hus, men har vært au pair til en 2åring, som oppførte seg bedre enn dette... - Klokka halv seks fikk hun beskjed om at det var natta, og fikk rett og slett ikke lov å stå opp.... - Satt vi på en film (som hun fikk velge), var det den filmen hun fikk se. Var hun lei etter 10min fikk hun gjøre noe annet. - En 6åring går da på do aleine? selv på natta. Nevøen min på 3 greier iallefall det "kunststykke". Er han ofte tørst, sett en vannflaske på rommet hans (hvis ikke det fører til at han tisser på seg så klart). -Dette hørest ut som oppmerksomhetsrop. Vær i forkant. - Vil han ikke spise, så la han slippe. Han er så stor at han kan skjønne at det ikke blir mer mat før neste måltid (sett opp klokkeslett). - Å rydde etter seg er en "avansert ferdighet". Med jenta jeg passa i usa hadde vi en regel på at hvis hun skulle ha med meg å leke noe nytt, måtte hun hjelpe meg å rydde det vi hadde lekt med... -Gråt når han slår seg... -kanskje han har lav smerteterskel, eller kanskje han bare vil ha oppmerksomhet.... -Hvis det var jeg som skulle hatt denne gutten i hus, ville jeg laget noen "kjøreregler" sammen med han, på hva som er akseptabel atferd. Vær konsekvente! Samtidig skal dere huske at det kan det gått være at han gjør mye av det han gjør for å få oppmerksomhet (det hørest slik ut på meg!). Prøv å belønne den atferden dere LIKER med masse oppmerksomhet, eller gjør noe koslig sammen som HAN liker(ikke belønn med mat/snop). Sutrer han ved f.eks. matbordet, -overse det!
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 29. juni 2008 Tusen takk ) jeg skal snakke med mor og vi må ta oss en alvorsprat, sette opp samme kjøreregler og få han til å bli mer selvstendig før skolen starter.. problemet her er vel også at mor og far vil liksom ha den lille babyen lengst mulig.. og jeg merker at far og jeg er ikke på samme planet ang barneoppdragelse i det hele tatt.. men tror det går mer på at han har dårlig samvittighet for å bare ha dem annen hver helg, og da blir vel alt lov på en måte, noe jeg synes blir helt galt!!!! Ungen skal ha regler go rutiner, føler meg så streng men samtidig så vet jeg at hvis vi følger dette, blir alt så mye bedre.. )
babysjuk82 Skrevet 29. juni 2008 #6 Skrevet 29. juni 2008 Eg har ei 6 åring i hus.straks 6 år da. Og hum er selvstendi, lage brøsjiv selv, rydder romme,hun setter på film og tv sjøl. Spørs om han vil ha litt oppmerksomet,elr litt sjalu.
Lofotjenta og gull nr.5 på tur Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Huff da... min jente på 6 år, er ikke slik i det hele tatt. Hun står opp og finner fram klær selv, og tar dem på. Til tider er det jeg som henger klærne deres fram. Smører brødskiver og slikt selv, og rydder etter seg. Rommet rydder hun også selv, når jeg spør. Ellers hjelper hun til med å henge opp klær, støvsuge og ellers det jeg ber henne om. Har aldri vært noe problem. Ungene liker at de får hjelpe til med diverse "voksenarbeid", og synest det er litt stas. Det er selvsagt valgfritt de fleste ganger, men enkelte ting må ungene gjøre ( eks rydde rom av og til). Det er da en 6 åring det er snakk om her, og ikke en 3-4 åring. Synest det høres ut som han er noe bortskjemt, og at han stort sett får det slik han vil....slik bør det ikke være spør du meg...
Ausgustbarn Skrevet 29. juni 2008 #8 Skrevet 29. juni 2008 Signerer dette, som om jeg skulle sagt det selv! Og jeg er forøvrig småbarnspedagog! Og har en 6 åring selv! tror du blir flink på morsrollen, "Makko med gutt i magen"...: ) Vil forøvrig be stemor bite merke i de siste ordene, følges ikke den positive oppførselen opp (ikke skamrosing, men smil, kosing og felles aktiviteter) så har dere fått til disiplin, ikke selvstendighet. Angående tidligere morgener bør dere også ta i betraktning om han har fått nok søvn klokka 6. Kanskje han legges for tidlig på kvelden/ bruker å stå opp tidlig? Hva er hans soverutiner hos mor? Kan et lystett rullegardin hjelpe? Virker det som han er sliten utover dagen? Lykke til!
Ausgustbarn Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 ps godt å se engasjerte stemødre! pps håper en ny baby hjelper på fars trang til å gjøre gutten så avhengig av foreldrene...
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #10 Skrevet 29. juni 2008 Han legger seg rundt 20 hver kveld, nå på sommeren blir det fort 21. Og vi har mye kvalitetstid sammen, vi gjør i grunn ikke annet enn å kose oss sammen.. vi er alle 4 veldig aktive, og barna har alt av sportslig ting, det mangler ingenting, og de stråler.. og vi koser oss virkelig i helgene, fridager, ferier når vi har dem Problemet er han miste, han er en skikkelig umuligus.. men vi skal nok få skikk på han, iallefall skal jeg gjøre så godt jeg kan.. Men jeg har vært så nær mange ganger på å få han på rett spor, men da tar far over og lar det gå for denne gangen ( arg arg arg.. hehe Når pappa skal prate alvor med han og han må se pappa i øynene, bare står han flirete mot han og 0 respekt!! Jeg kjenner det bare koker over hans oppførsel... Men får håpe dette retter seg snart, vet iallefall at den ungen som kommer nå får det mye strengere, men like mye kjærlighet og omsorg.. for det er jo det som er viktig..
etterhvert Skrevet 29. juni 2008 #11 Skrevet 29. juni 2008 Har en 6 åring,snart 7. Han klarer seg stort sett selv,setter på film og går på do og alt. Litt treg noen ganger,men det skyldes vel en enormt god fantasi. han finner noe gøy i alt som skal gjøres og glemmer seg litt bort. En på 6 år bør kunne gjøre daglige ting selv,det forventes når de begynner på skolen,det er jo lurt å fortelle han det.
Trulte76 Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 jeg kan jo fortelle hvordan min 6 åring er da. Hun greier å sette på tvn selv visst den står på barnekanalene da.. ho går på do på natta uten å vekke oss, så legger hun seg igjenn. Er hun tørst så går hun å finner seg drikke. Skjære brød er hun ikke helt klar for enda, men hun kan godt smøre seg noen knekkebrød (er som regel det hun vil ha) Hun kler på seg selv, finner klær selv (må av og til protestere på hva hun har tatt på seg, kan godt gå i skjørt uten strømpebukse lell det er kjølig ute hun ) Hun tar asjetten/tallerkenen fra bordet og setter det på benken etter mat, ber jeg henne sette i oppvaksmaskina så gjør hun det. Hun er ikke alltid samarbeidsvillig til å rydde rommet sitt, men hun kan visst hun vil. Der er bare lysta som ikke alltid er så villig. Hun er igrunn ganske selvstendig. Har en søster på 9 år da..kansje derfor? Men mener å huske hun også var like flink da hun var 6 år. Så hva man kan forvente vet jeg ikke, men sånn er iallefall min 6åring da
Tullemor1 & Gullemitt :-) Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #13 Skrevet 29. juni 2008 Det virker som deres 6 åringer er ganske så mye mer selvstendig en han vi har her gitt ) får bare jobbe meg han.. takk for tilbakemld
Mormor Tralle Tone Troll Skrevet 29. juni 2008 #14 Skrevet 29. juni 2008 Slik som lille meg venter nr3. Slik er min gutt på straks 6 år også. Han står opp selv og kler på seg. Er masse ute om dagne og klarer seg selv. Hjelper masse til med arbeid på gården (frivillig altså!!!!) Han elsker å få være sammen med oss og hjelpe oss. Han går på do selv, men trenger fortsatt hjelp til tørking etter å ha gjort litt stort.. Ellers er han veldig selvstendig. Setter på tv og film, både dvd og vhs. Vet hvor han skal trykke for å komme frem til de forskjellige spillerne. Kan også koble til super nintendoen (ARV etter storesøster på 20) og sette på og spille alene. Lager gjerne salaten når vi skal ha det til middag, rydder ut av oppvaskmaskinen noen ganger, setter inn i den sitt eget utstyr. Skjære brød blir vanskelig, men smøre på ferdig oppskjært går helt greit.'
stinky-monkey Skrevet 29. juni 2008 #15 Skrevet 29. juni 2008 Hei! Jeg ser du har fått mange gode svar her, og at en 6 åring bør være mer selvstendig enn han du har i hus. Men han er nok ikke den eneste som er sånn. Høres veldig likt ut som vår gutt på 6 år. Han er eldst, og har ingen eldre søsken å se opp til, eller å lære av. Det er ikke så godt å vite hva man kan forvente av ungene til forskjellig alder. Vi har kanskje vært altfor slapp med tanke på oppdragelsen og det å lære han å gjøre ting selv. Her skal det helst gå fort, og da hjelper jeg til for at vi skal komme oss ut dørene om dagen. Vår 6 åring henter seg drikke selv, hvis han er tørst, og han går på do uten hjelp. (men han har nå netopp lært seg å tørke seg selv bak). Han kan kle på seg selv også. Han vil ikke prøve å smøre skiva selv, eller skjære ost med ostehøvel, og ber derfor alltid om hjelp. 5 åringen vår klarer dette selv. Har aldri tenkt på at vår 6 åring er lite selvstendig for alderen, for han er ganske lik alle andre 6 åringer jeg kjenner, blant annet min niese og min nevø. Men nå kommer jo snart barn nr. 4 i hus, og da er det vel på tide å få disse andre til å bli litt mer selvstendige, så jeg får litt tid til babyen ;-) Stå på, og lykke til med 6 åringen :-) Godt å se at du engasjerer deg :-)
stinky-monkey Skrevet 29. juni 2008 #16 Skrevet 29. juni 2008 Glemte å få med at vår 6 åring aldri rydder etter seg selv. Da må han få minst en beskjed, helst to-tre bekjeder først. Å rydde rommet sitt er noe han ikke kan fordra, men gjør det hvis vi maser og hvis vi blir med inn og oppmuntrer han og hjelper han litt. Å slå på tv'en klarer han, og trykke seg frem til disney kanalene, men han klarer ikke sette på film selv. (noe jeg med vilje aldri har lært han, for da kan jeg kontrollere hva han ser osv.)
hval12 Skrevet 1. juni 2013 #17 Skrevet 1. juni 2013 Kanskje han har psykiske problemer. Psykologer kan hjelpe. Leger, psykologer og sånne folk kan finne diagnose.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå