Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eg tar ofte bussen med vesle jenta mi på 8 mnd då eg ikkje har bil tilgjengelig, og dagane blir for lange dersom ein skal sitte heime heile dagane. Eg opplevde ein gang at vogna tippa på bussen, heldigvis hadde tulla på seg sele i vogna, så ho hang fast i selen medan vogna stod på vippen mellom to busseter. Sikkerheten for barn på bussen er jo elendig. Skulle bussen bråbremse eller enda værre velter og sklir vogna lett. Er det tryggare for barnet å bli tatt opp på fanget? Eg lurer på om dette er "lov" på bussen, og evt kor gamal barnet må vere før det er "lov". Nokre synspunkt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja det kan du si!!! Utrolig merkelig og en kraftig sikkerhetsmessig svikt at dem ikke har noen regler på det, eller noen sikkerheter for barn i buss.

Vi tar også en del buss foreløpig siden vi ikke har bil enda.

Gutten vår er 9 mnd, å vi har han av og til på fanget. Når han er i vogna, sitter vi å niholder på vogna hele tiden pga. buss sjoførene kjører som noen griser til tider!!

Skrevet

Ja, det kunne godt ha vore ein betre ordning for sånne små, i allefall ein måte å feste vogna inne i bussen, slik at den stod spent fast... Står alltid ved sidan av vogna og holder så godt eg kan, men dersom bussen bremser kjem eg jo i ubalanse sjølv også, så det er omtrent umulig å holde ei stor barnevogn på plass i slike tilfeller. Kvir meg nesten på å ta bussen eg...

Skrevet

I noen busser er det sånne seler som du strapper rundt "håndtaket" på vognen..

Skrevet

Jeg har sittet med mini på fanget i babybjørn bæresele når vi har tatt buss og han ikke har hatt mulighet for å sitte i vogna si. Føler det er tryggere enn å ha han usikret på fanget, hvis bussen bråbremser av en eller annen grunn da, så har jeg hvertfall begge hendene til å ta imot med. Mulig jeg tar feil og det egentlig er enda mer skummelt, men...

Skrevet

Jeg står også alltid å holder i vogna. Men jeg må jo frem til sjåføren for å stemple billetten. Da er det noen sjåfører som venter til man er tilbake ved vogna før de kjører. Hadde satt pris på om flere gjorde det!! Makan til stress!

Skrevet

Ang. disse stroppene som noen busser har for å feste i håndtaket på vogna... De funker IKKE! Satt på bussen for ca ett år siden hvor en dame hadde stroppet vognen fast å satt seg. Vell, endte opp med at vogna vrei seg om å sto på hodet når det kom en brå sving. Gikk heldigvis bra med babyen men han fikk seg nok en støkk!!!

Når vi har han i vogna, sitter vi på de plassene dem har til dem som har vogn å holder, så da klarer vi holde vognen fast om det blir bråstopp el.

Men om man står er det jo såklart ikke like lett.

Skrevet

Jeg tok bussen da Luca var rundt 3 mnd, og sjåføren sa da at jeg ikke hadde lov å ha han på fanget. Jan måtte lgge i bagen, som jeg da kun fikk plass på gulvet under setet mitt. Stakkars vennen min, ligge på gulvet i bagen, usikret. Ble litt sinna og frustrert, for følte at sikkerheten hans ble lite ivaretatt, mens alle voksne jo måtte sitte strappet fast i selene som er installert i alle seter.

Kanskje det er urimelig av oss som bor i småbyer, å forvente at de har ihvertfall ett bilsete i hver buss, men de små er da like verdifulle som voksne?

I England hadde jeg med meg eget bilsete i bussen, og der fikk jeg ikke plass til setet mellom stolradene. Fikk ikke festet det ordentlig. Da jeg påhjemturen ville sette meg på handikapsetet for der var der bedre plass, ble jeg sendt bort, for det var kun for rullestolbrukere. Plassen var tom under hele overfarten, mens min junior satt ukomfortabelt og dårlig sikret fra London og til flyplassen.

Nei, bestemte meg for da å foretrekke å kjøre egen bil, både i hjemland og utland!

Skrevet

Det var skikkelig DÅRLIG at du ikke kunne få bruke rullestolplassen når ingen andre trengte den!

Du som har babyen i babybjørn: Det er nok egentlig ikke trygt i det hele tatt. Ved en kræsj eller brems vil babyen bli klemt mellom din kropp og det du støtes mot.....men når det ikke finnes noen andre trygge løsninger så er det kanskje ikke verre enn noe annet....

Her vi bor har de fått barneseter på bussene, kjempefine bakovervente seter som de vipper ned når det kommer ombord noen med småtasser. Når de ikke er i bruk står stolen rett opp og hvemsomhelst kan bruke setet. Genialt synes jeg og min lille snuppe sitter trygt og sikkert både i bil og i buss!

Bodde i Oslo før og da så jeg daglig folk med småbarn på fanget, så i Oslo er det ikke forbudt i allefall!

Skrevet

ja, er jo helt sprøtt at det ikke er mer regler for sikring av barn i buss... den stroppa er kun for å holde vogna fra å kastes rundt i bussen hvis den skulle kollidere.... :/ sikring av lasten på en måte...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...