Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter.

Lurer på når dere begynte med "belte" i bilen som beskytter babyen? Ser på besafe at de anbefaler det fra mnd 2. Syntes det virka litt tidlig men... Derfor lurte jeg på hva dere gjorde eller gjør.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg kjøpte mitt nå i uke 8. Jeg kjenner at det ikke trykker like mye mot magen som før. Jeg anbefaler det på det varmeste. Billig forsikring!

Skrevet

Tenkte kanskje jeg var litt hysterisk å kjøpe det så tidlig. Men da skal jeg også få kjøpt det. Utrolig kjekt hvis det skulle skje noe. Er bare 5+6 i dag, men håper tida går fort.

Skrevet

Hei du.. må bare få gratulere deg så mye :o) har ikke fått med meg at du har blitt gravid.. så herlig. klem

Skrevet

Iflg Trygg Trafikk har ikke bilbelter for gravide noe for seg, annet enn for komforten sin del naar magen blir stor. Gaa inn paa hjemmesiden deres og les. Jeg er 23+3, og bruker ikke bilbelte for gravide. Jeg stoler paa det Trygg Trafikk sier. Bilbeltet du bruker til vanlig skal uansett gaa over *hoftene*, ikke over magen - det gjelder enten du er gravid eller ikke.

Skrevet

meg80: jeg har hørt at det var ei som var i en bilulykke, som brukte det beltet - og hun fikk beskjed fra ambulansepersonellet at hadde hun ikke hatt det hadde ikke fosteret overlevd. Så den risikoen tar ikke jeg...

Skrevet

meg80:

Jeg har bekjentskap med noen som havnet i en bilulykke bare noen få uker før termin. Babyen døde, å en kunne se KLART merke på hodet til babyen der bilbeltet hadde presset!!

Jeg tar ingen sjanser!

Skrevet

det er lurt å begynne å bruke belte tidlig, kan hindre abort dersom du skulle være i en kollisjon tidlig i svangerskapet :)

Skrevet

Produsenter og forhandlere av gravidbelte sierat de har effekt på sikkerheten. Trygg Trafikk baserer det vi skriver om gravidbelte på tester utført ved Vag- och Transportsforskningsinstitutet (VTI) i Sverige, som også gjennomfører tester av barnesikringsutstyr for bil for norske og svenske produsenter. Og de sier at gravidbeltet ikke påvirker selve bilbeltet i en kollisjon, men de kan gjøre det mer komfortabelt å bruke bilbeltet.

Disse produktene, BellySafe, Mammas Magpute och BeSafe Gravid, er alle helt virkningsløse ved kollisjon, noe som faktisk er veldig bra. Man skal ikke endre typegodkjent sikringsutstyr, slik bilbeltet er. Produktene drar midtdelen av beltet ned hoftedelen av beltet. Den slakk som oppstår kunne ha hindret rullebeltet og beltestrekkerne i å fungere korrekt, men tester viser at det ikke skjer. Produktene som er testet er for svake til å påvirke bilbeltet negativt. Ved en kollisjon gjenopptar bilbeltet sin korrekte geometri helt upåvirket. Det betyr at det er greit å bruke disse produktene, men at de helt og holdent må sies å være produkter som øker komforten, og ikke sikkerheten.

Klipt og limt fra "trygg trafikk" sine hjemmesider. Døm selv

Skrevet

Trygg Trafikk sier én ting, helsepersonell sier en annen ting. Folk må selv vurdere og velge hvem de vil høre på. Selv vil jeg ikke ta sjansen, når ingen vet sikkert hvem som har rett. Ingen som kan dokumentere at det ikke har effekt, eller at det har effekt.

Skrevet

Men det "babybeltet" gjør jo at du slipper å ha beltet i bilen over magen, men tvinger beltet over hoftene. Babyen er jo over hoftene etter ca 12 uker...

Jeg kommer til å kjøpe det. Kostet 399.-

Skrevet

Jeg synes det er skummelt av Trygg Trafikk og av dere som stoler på dem og anbefale noe annet enn å bruke graviditetsbelte. Jeg hadde aldri turt å påstå at slike belter er tull, for det er klart disse ikke kan testes ut i praksis. Tenk hvor grusomt!!

Beltet vil uten tvil redde liv i mange tilfeller, for selv om selen er under magen, er det mange blodårer og nerver som i et kraftig kræsj kan bli skadet og kutte næringstilførselen til barnet! Å rette trykket lenger ned med gravidbelte, kan derfor være helt avgjørende.

Og som folk nevner, det finnes mange konkrete eksempler der ute på folk som har mistet barn i trafikkuhell, og det motsatte ved riktig sikring!

Kona mi er kun 6+0, men beltet er allerede i bruk!!

Skrevet

Så lenge man ikke har beltet tvers over magen, så har det ikke så mye å si. Man skal jo uansett ha beltet på hoftene, så skjønner ikke helt forskjellen.. kanskje det føles bedre.. har ikke gravid-belte, og kommer ikke til å kjøpe det. Er i uke 11.

Skrevet

Om jeg stoler mer paa Trygg Trafikk enn paa ambulansepersonell? Ja, det gjoer jeg faktisk. Trygg Trafikk har jo faktisk TESTET det, de har ikke hentet dette ut fra loese luften!

Poenget her er jo at hvis man havner i en kollisjon, er kreftene saa store at bilbeltet uansett havner der det SKAL havne, dvs over hoftene dine. Det er enorme krefter vi snakker om her! Gravidbeltet har ingen innvirkning paa hvor beltet havner i en kollisjon, det holder kun bilbeltet lengre ned mens man kjoerer til vanlig.

Alt i foelge TT-testen. Som ja, jeg stoler paa. Mer enn belteprodusenters reklame, for aa vaere helt aerlig. Men hvis man tror paa det, saa kan man bare kjoepe det... Og vi som ikke gjoer det, bruker pengene paa noe annet. Enkelt og greit. :)

Skrevet

IVF-mammaer: Klart man kan teste ut dette. Har du aldri sett paa TV naar de tester airbager og annet sikkerhetsutstyr paa biler? Kollisjonstester? De bruker dokker med diverse sensorer i + filmer sammenstoetet.

Skrevet

meg80: Nå har jo faktisk flere vært i ulykker, der helsepersonell sier babyen har overlevd kun pga det beltet...

Skrevet

Og på trygg trafikk sine sider står jo faktisk følgende: Det kan ikke utelukkes at et foster kan skades avbilbeltet i en kollisjon,

Skrevet

Nei, det er det jo ingen som har sagt, heller. Jeg betviler ikke at barnet kan skades av bilbeltet under en kollisjon. Poenget er at beltet skal havne paa samme sted over hoftene under en kollisjon, enten man bruker gravidbelte eller ikke, og da burde jo ogsaa de eventuelle skadene bli de samme.

Skrevet

Det påstår iallfall Trygg trafikk. Helsepersonell har jo sagt annet etter ulykker. Dermed vet vi ingenting sikkert. Det er påstand mot påstand. Så da får folk gjøre sine egne vurderinger over hvem de skal høre på.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...