Susanne&Leander Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 Jeg har nettopp begynt å fullpumpe..! Og dagene går jo selvfølgelig da bare i å pumpe, vaske, koke, mate guttungen! Er så utrolig utslitt å lurte på om det er noen som har noen gode råd og tips om hvordan hverdagen kan bli enklere som fullpumper??? Ønsker mange svar fra personer som fullpumper eller har fullpumpet:)
hvorlangtkandetteegentligvære. Skrevet 28. juni 2008 #2 Skrevet 28. juni 2008 Jeg fullpumpet snuppa til hun var 6 måneder - og var da så lei at jeg holdt på å spy. Her er noen tips til deg: - kjøp sterilisator til flaskene. Koster noen hundrelapper men er mest sannsynlig din beste investering noensinne - kjøp mange flasker så slipper du å vaske hver dag. Ta di i oppvaskmaskinen og så i sterilisatoren. Etterhvert holder det med oppvaskmaskinen. - Mest melk om morgenen så sørg for at du da har mest mulig ro rundt deg. Da slipper du å stresse med at du er på etterskudd hele dagene - ro ned: det er ingen skam å bruke MME innimellom - De første 6 ukene er det viktigst med morsmelk (husk at mange barn har blitt lykkelige kun på MME så det er ikke noe krise om du ikke klarer disse 6 ukene) - Så vil jeg anbefale deg å ta et lite oppgjør med deg selv: er det verdt det? Jeg kom inn i en rutine som fungerte fordi jenta mi var flink til å ligge alene + at jeg pumpet når hun sov. Men jeg må si jeg ga avkall på mye som for eksempel et sosialt liv og mye kos med babyen. Leste et sted her at mamming er bedre enn amming. Skal selvfølgelig ikke råde deg til å slutte for det får være opp til deg. Men du skal vite at du ikke er noen dårlig mor hvis du ikke orker dette styret. For å si det på en anne måte: med neste mann blir det MME hvis ikke jeg får til ammingen. Ønsker deg masse lykke til: og lov meg at du slutter i tide:)
Mari80 Skrevet 28. juni 2008 #3 Skrevet 28. juni 2008 Jeg var fast bestemt på å fullpumpe lenge, men etter kun 6 uker måtte jeg kutte helt ut og gå over til MME. Da var jeg helt psykisk nedbrutt og hadde store problemer med brystene så helsesøster anbefalte meg å gå over til MME. Jeg sier ikke dette for å skremme deg, men bare vær klar over at fullpumping kan være vanskelig. Det tok ikke lange tida før jeg hadde for lite melk til jenta mi, for man får ofte ikke ut nok ved kun pumping.
maja1983 Skrevet 28. juni 2008 #4 Skrevet 28. juni 2008 ja, jeg fullpumper. jeg skjønner godt hva du mener.!! jeg har funnet en løsning som går ut på at jeg pumper mens jeg gir, også har jeg delt ansvaret med pappaen.. så han gir ca halvparten av måltidene.. da får jeg pumpet imens.. funker bra. ellers pumper jeg mens jeg gjør aktiviteter som det lar seg gjøre.. f. eks. når jeg ser på tv.. rydder litt osv.. et annet tips er å gi matingen til andre innimellom, hvis du vil og har mulighet. lykke til.
Susanne&Leander Skrevet 28. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2008 Tusen takk får tips:) Jeg har lyst til å prøve å fullpumpe en stund til ihvertfall.. så lenge jeg holder ut.. har klart å få opp melkeproduksjonen med å pumpe.. mistet nesten melken helt når guttungen var 2-3 uker..
Ulldott Skrevet 28. juni 2008 #6 Skrevet 28. juni 2008 Jeg har akkurat sluttet å pumpe. Holdt ut med fullpumping i 4.5 mnd denne gangen, med førstemann fullpumpet jeg i 6 mnd. For det første... Slutt å pump når du er lei. Ikke la pumpinga ta over livet ditt!!! ) Jeg er heldig som har hatt masse melk og ingen problemer med å pumpe den ut, derfor har jeg holdt ut så lenge som jeg har. Hadde jeg hatt problemer hadde jeg gitt meg myyyye før. Jeg satt mye på dib mens jeg pumpet. Eller ser på tv. Det er greit å få opp produksjonen i starten med å pumpe masse, når en begynner å pumpe skjeldnere så har en så stor produksjon at en ikke trenger pumpe så ofte for å mette ungen. I starten pumpet jeg 6 ganger daglig og etter en mnd var jeg nede i 4 ganger daglig. På slutten pumpet jeg kun morgen og kveld. Ha masse flasker, vask dem bare en gang daglig (så du slipper å styre med det mange ganger daglig) Vær alltid noen måltider på forskudd, slik at du slipper å slite for å få nok melk til neste måltid. Kjøp mikro sterilisator! Ha elektrisk pumpe! Pass på at den er god. Ha masse pumpeutstyr. (For å slippe å vaske hele dagen) Gi deg før du får sammenbrudd! ) Det er masse jobb å fullpumpe, ikke la pumpingen styre livet ditt. Gi mme dersom du ikke har nok melk. He, he det var mine råd. Lykke til!
Tre_Blir_Til_FIre Skrevet 28. juni 2008 #7 Skrevet 28. juni 2008 Må bare få rose deg som gir det et forsøk, og de som har klart å fullpumpe! Anbefaler degå kjøpe deg elektrisk dobbelpumpe!! Tror faktisk du kan låne på sykehuset/helsestasjonen.;o) Og lykke til.
Susanne&Leander Skrevet 30. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 30. juni 2008 Metoden din funker kjempe bra maja1983 Tusen takk:D
Gemini77 Skrevet 30. juni 2008 #9 Skrevet 30. juni 2008 Oj, fy søren så flinke dere er! Jeg ammer, men snuppa får total brystvegring til tider, og da må jeg pumpe og gi på flaske. Syns det er utrolig slitsomt selv om det ikke er mye pumping. Kan jeg spørre hvorfor dere må pumpe, og ikke ammer?
Susanne&Leander Skrevet 1. juli 2008 Forfatter #10 Skrevet 1. juli 2008 Jeg fullpumper fordi han aldri klarte å tømme brystene.. Så jeg fikk brystbetennelse gang på gang.. Og måtte pumpe etter vær gang han hadde spist for å få tømt brystene. Mistet nesten melken tilslutt også. Etter vært fikk han total brystvegring. Å sugde ikke mere enn kanskje 3-4 min tilsammen.. Han slapp flere ganger å bare hylte... Og det endte alltid med at både jeg og han satt å gråt..! har VELDIG kraftig utrivning så tror det var derfor. Nå nekter han ihvertfall helt å ta puppen!! Jeg ble helt utslitt av alt dette styre så tilslutt begynte jeg bare å pumpe å gi på flaske. Nå som det begynner å bli litt rutine, Så er jeg mye mer avslappet å kan kose meg med guttungen istedenfor:) dere syns sikkert det er en dårlig grunn for å slutte å amme.. men dette var det som funket best får meg. Han får jo mm. Så samme om det er fra brystet eller fra flaske syns nå jeg. Mvh Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå