Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min er 8 mnd, han fram til nå nesten aldri gulpet. Siste ukene har han gulpet opp nesten all maten sin, hvertfall føles det sånn.

Etter måltid, enten det er grøt eller melk, gulper han mellom 3-8 ganger. Det er hvitt med endel slim. Noen ganger hoster han samtidig, og andre gang prøver han å svelge ned igjen. Skikkelig plagsomt både for foreldre og den lille. Må gjerne skifte tøy etter hvert måltid.

Dette er noe som plutselig har startet. Han har hatt samme matrutiner siden han var 6 mnd, og jeg har ikke introdusert noe ny mat e.l.

Han er liten og spe, men det har han vært fra fødsel. Veier 7,9kg nå, og hadde bare lagt på seg 35gram siste 3 uker..

Synes dette er bekymringsverdig jeg, og blir engstelig. Helsesøster mener så lenge han er "glad og fornøyd" er det ikke noe å tenke på.

Noen der ute som har vært borti samme problem og har fått noen råd som kanskje kan hjelpe? Klarer ikke slå meg til ro med at det er "helt normalt". Dem sier jo at dem som virkelig er plaget er kvitt det verste i løpet av første levehalvår, altså mellom 0-6mnd, men hva med når det starter i en alder av 7-8mnd..

*Bekymret mor*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har nokre forslag (men er ingen lege altså, kun tobarnsmamma...: ) )

Kan det vere tenner? Det kan vere ein del gulping når dei får tenner. Begge mine har hatt gulpeperioder då. Jenta mi på snart 8 mnd har dette no og gulpar også etter alle måltid (ogå pupp. Får graut og middag i tillegg).

Har du ete noko spesielt? Kan det vere noko i morsmelka?

Det KAN jo vere noko magetrøbbel eller evt noko i halsen(ein infeksjon, streptokokkar i halsen, bakterie). Er avføringa slimete eller rar farge eller konsistens? Har han feber?

Eg hadde tatt han til fastlegen og det fortsetter dersom det plagar han og du er bekymra. Det er jo det legar er til :)

Skrevet

samme her.Jeg la ut spørsmål om det samme for noen dager siden,men fikk ingen svar.Min er snart 9mnd.Han har gulpet,spydd opp maten ca 1mnd.Ikke hele tiden,men mest hver dag.Han begynner og brekke seg,så kommer alt opp.Noen ganger når han brekker seg så distraherer jeg han med noe.Da glemmer han seg bort.Kjedeligt når han spyr ut mesten alt.Men han har klødd en stund i munnen nå.Jeg tror flere tenner er på vei:) Han er ellers i fin form osv.Du kan jo høre med legen i tilfelle.Trenger ikke være noe.Jeg har begynt og gi mindre mat om gangen.Venter med desæren feks,pga han blir så full i magen.Så lenge alt annet er bra,så tror jeg det ikke er noe farlig.Min gutt brekker og spyr.Det er noe han har begynt med plutselig.Tenkte om det kunne være tenner,full mage,maten er får varm.Ikke vet jeg! Min gutt får i seg noe til dagen selv om han spyr.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...