PrinsesseJenta Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 Babyen vår er 3mnd gammel, og svigermor vil passe han hele tida..har ikke brukt for barnevakt ennå,og syns det er for tidlig å la han være alene(lenge) med noen andre en meg og pappan. Hun vil at vi skal komme med han på ettermiddagene,og sier at han kan sove hos henne osv.. Men jeg vil ikke!! Er jeg hysterisk? Han blir kun ammet,og vil ikke begynne me flaske for at svigermor skal "overta".. Går rundt å føler meg skikkelig pressa..
Gjest Skrevet 28. juni 2008 #2 Skrevet 28. juni 2008 Enig med deg.. alt for tidlig. Synes du bare skal si det som det er, at du synes det er for tidlig. Jeg får også tilbud om barnevakt når jeg skal ærend og sånn, min får kun mme, så jeg kunne jo dratt på fest og gjort hva som helst... men jeg vil ikke være borte fra lillemann ett sekund:-) Han er 4 mnd. Hadde aldri trodd jeg ville bli sånn forresten. Man skal da heller ikke føles seg presset til at svigers skal passe barna dine...du må gjøre som du vil med dine barn uten at hun behøver å bli såret på noe måte.. Hun får sikkert mange muligheter når han blir større og dere har mer behov for barnevakt.
Mammaen til Turid Skrevet 28. juni 2008 #3 Skrevet 28. juni 2008 opp til hver enkel det der.. vesla vår var 4 uker hun, første gang vi lånte henne vekk, og nå læner vi henne vekk ca. 2 gasnger i mnden... hun er mme barn
Gjest mphs Skrevet 28. juni 2008 #4 Skrevet 28. juni 2008 Selvfølgelig er du ikke hysterisk. Han kan jo ikke overnatte uten deg når du ammer.
PrinsesseJenta Skrevet 28. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 28. juni 2008 Takk for svar:) Glad for atdet er andre som tenker som meg:)
nungo Skrevet 28. juni 2008 #6 Skrevet 28. juni 2008 Klart du ikke er hysterisk. Barnet er i øvrig alt for liten til å ha glede av samvær med sin farmor på nåværende tidspunkt, så det ville bare være for å dekke hennes behov og det tror jeg ikke jeg hadde gjort. Snuppa vår er 6 måneder og i august skal vi være borte en natt og jeg er fortsatt veldig i tvil om jeg skal dra fra henne - ammer fortsatt det meste av døgnet (får kun litt grøt på kvelden), så jeg vet ikke helt jeg.
PrinsesseJenta Skrevet 28. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 28. juni 2008 Jeg mener også at han er for liten,og han kjenner jo ikke farmora så godt. Han treffer henne ca 2 ganger i uka..trur han er for liten til å kjenne andre som han ikke omgåes daglig. Også vet jeg at hun ikke kommer til å ringe hvis han gråter..for hun kan jo ta seg av et barn.. Hvem skal passe snuppa deres da? Huff,det er ikke barebare å være mamma:)
nungo Skrevet 28. juni 2008 #8 Skrevet 28. juni 2008 Mammaen min, så jeg er helt trygg på det, men jeg lurer jo på om snuppa f.eks. vil ta morsmelkerstatning og om hun til den tiden fortsatt skal ha mat 1-2 ganger om natten - hun er jo vant med å få servering med en gang - vil hun i det hele tatt ta flaske? ja, bekymringer er det nok av :-)
PrinsesseJenta Skrevet 28. juni 2008 Forfatter #9 Skrevet 28. juni 2008 Ja,du får prøve deg fram til da:) Øve litt me flaske og mme:)
Labambie Skrevet 28. juni 2008 #10 Skrevet 28. juni 2008 Nei,du er absolutt ikke hysterisk. Men du virker svigermor-fiendtlig! Kan det være der det klemmer? At du føler svigermor kommer å tar over for mye? Jeg synes det hørtes helt greit ut helt til den kom at "hun ser henne bare 2 ganger i uka". Det er jo kjempemye! Datteren min er 5 mnd gammel og har vel møtt farmoren sin 7 ganger eller noe.. Mens mine foreldre er her flere ganger i uka.. Jeg hadde fått helt fnatt om jeg skulle hatt svigermor flygende/masende hos meg flere ganger i uka,så akkurat der skjønner jeg deg godt.. Men du kan jo la henne trille en liten halvtime eller sånn alene da... Om du klarer å slappe av,og stoler på svigermor nok til det?
PrinsesseJenta Skrevet 28. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 28. juni 2008 Har blitt litt svigermor-fiendlig nå i d siste ja:) Men d er fordi jeg føler at hun tar litt over enkelte ganger som du sier.. Å nei,hun er ikke her å maser..vi må dra til henne. Har prøvd å si til sambo at hun kan komme hit på besøk hvis hun vil se mini mer. Jeg stoler nåkk på henne til at hun kan trille tur,men det er vel ikke like bra som å ha han hjemme hos seg en hel ettemiddag. For hun vil at vi skal komme å levere han der. Huff,vi hadde en kjempegod tone før dette presset med å passe mini kom..
Gjest Skrevet 28. juni 2008 #12 Skrevet 28. juni 2008 Jeg hadde ikke gjort det. Hvis hun faktisk ønsker tid med han kan hun jo komme til deg og passe han der. Har lest flere slike innlegg om svigers som presser og absolutt vil passe babyen hos seg, alene. Familie skal være til hjelp og ikke lage "problemer". Det er ikke bare bare å få et nytt fam. medlem, og du vet selv hva som er best for deg og din baby! Er du trygg på og ønsker at hun skal passe barnet ditt så er det greit, men jeg syns du har all rett til å si nei. Og unnskyld meg, men hvorfor skal du begynne med mme fordi hun skal få oppfylt sitt "behov" for å ha han hos seg? (nå har jeg visstnok jobbet hardt for å faktisk kunne få fortsette å amme etter en tøff brystbetennelse så jeg er kanskje litt hysterisk selv i slike situasjoner jeg da).. Og ellers så er jeg liten hønemor som ikke vil låne han bort i hytt og pine..! Uansett, jeg håper dere finner en løsning! Ville bare gi deg litt støtte!
shimonie Skrevet 29. juni 2008 #13 Skrevet 29. juni 2008 du er vel ikke hysterisk. men syns nå ikke han var for liten til å bli passa! vet jo ikke åssen svigermora di er, åssen ho uttrykker seg osv. men hadde blitt glad om noen ville passa småtten uten at vi ba om det! fått litt avlastning i en slitsom hverdag. vi hadde småtten hos farmora si første gang på overnatting da han var 4.5 mnd gammel. han er ikke så mye hos ho, ser ho kanskje et par ganger i mnd. men det gikk strålende! han var i kjempehumør =) han er forøvrig veldig glad i alle mennesker, så at han ikke kjenner ho så godt, gjør ingen ting. men du ammer, så er litt annerledes enn hos oss. hvis du ikke vil bgynne med flaske, så skal du ikke føle at du må det pga noen andre. MEN, er veldig kjekt med en baby som tar flaske dersom det skulle komme noe i veien for amminga eller sånn. krise dersom de ikke tar flaske da lissom. nei du får snakke litt med typen din, og si åssen du føler det. kanskje han kan snakke med mora si litt.. lykke til hvertfall!
connie79 er 2barnsmor:) Skrevet 29. juni 2008 #14 Skrevet 29. juni 2008 Jeg ville heller ikke gjort det. Barnepike kan de vel være tidsnok, når dere etterhvert trenger det. Det er da det er viktig at de stiller opp, Ikke når de selv har tid og lyst og dere i grunn fremdeles er i startfasen. Klart de etterhvert kan komme å låne barnebarnet for å ut å trille eller etterhvert kjøpe is eller finne på noe kos. Men det er tidlig etter 3 mnd... Det er min mening i allefall.
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #15 Skrevet 29. juni 2008 Synes overhodet ikke du er hysterisk, ei heller svigermor-fiendlig Babyen din er jo så bitteliten og fremdeles avhengig av mamma. I tillegg ammer han. Synes heller svigermora di burde ta et skritt tilbake og slutte å legge press på deg. Kanskje du skulle ta en prat med ho, si at du er glad ho vil være der for barnebarnet sitt, men at du mener han er for liten ennå osv? Si hvor mye hjelp det er at hun triller med han på dagtid osv. Bestemødre er en kjemperessurs
jentelykke + guttelykke Skrevet 29. juni 2008 #16 Skrevet 29. juni 2008 Du er ikke hysterisk. Her har svigers mast om å passe fra første dag nesten, og jeg blir gal av det. Jeg synes selv at det er ekkelt å si nei og forsvare meg hele tiden, men sånn får det bare være. Jenta mi er 2mnd, og jeg fullammer. Skjønner ikke hvorfor de absolutt skal ha henne alene, de får treffe henne når de vil sammen med oss. Ikke la deg presse til å få barnevakt. Gjør det som passer deg best. Det er ikke noe hyggelig å ha barnevakt, og så sitte hjemme og bite negler heller... Selv synes jeg det er for tidlig med barnevakt, men respekterer andres syn på at det er greit!
silje-Thea 010108;) Skrevet 29. juni 2008 #17 Skrevet 29. juni 2008 du er nok ikke hysterisk siden du fortsatt bare ammer så må jo ungen få mat liksom...så sånn sett skjønner jeg det.. men jeg syns ikke det er for tidlig å ha barnevakt...tenk så godt det er å være et par timer alene da...elsker det jeg...ikke fordi jeg vil ha bort dattera mi men jeg vet at der hun er så er det noen som duller og koser med henne heele tiden å hun storkoser seg pluss at jeg får litt mer "overskudd" og hun får en mye blidere mamma når hun kommer hjem;) hun er jevnlig på besøk og overnattingsbesøk både hos mormor og morfar og farmor... de har oppdratt barn før så de kan det..å er det noe så ringer de jo bare... men vi har vært "flinke" til å la henne være borte helt fra hun var..tja..6 uker tror jeg..så de kjenner henne jo veldig godt...å samtidig har jeg mme barn da..så det gjør det jo litt lettere... men snuppa mi storkoser seg når hun er borte hun...å hvis jeg da skal noe som jeg vet ikke blir noe morsomt for henne så tenker jeg at da har hun det jammen meg bedre hos noen andre som koser og tuller og duller med henne all the time liksom...
hallais Skrevet 29. juni 2008 #18 Skrevet 29. juni 2008 Synes ikke du er hysterisk. Bare du må kjenne på hva som er rikktig for deg og ditt barn! Noen hadde kanskje syntes at det hadde vært helt greit og litt deilig med ei natt alene, andre ikke... Og når du ammer så blir det jo en smule vanskelig da! Ikke la henne passe bare for å glede henne ihvertfall, da blir det kjipt for deg!
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #19 Skrevet 29. juni 2008 Nei, jeg synes ikke det. Datteren vår er 8 mnd og har ennå ikke hatt barnevakt på kveld/natt, kun 1-2 timer på dagtid noen få ganger. Når du ammer er ungen ganske avhengig av å ha deg der. Javisst kan man pumpe, gi flaske osv men er det verdt alt stresset det forårsaker? Du har åpenbart ikke behov for at svigermor passer ham om natta ennå og det burde hun respektere. Håp heller at tilbudet står der senere. Jeg har ikke hatt behov for å dra ut /bort fra datteren min ennå. Mannen min har vært hjemme de få gangene jeg har vært borte. En annen ting er at hun var et så ønsket og inderlig etterlengtet barn, så jeg har hatt behov for å være nær henne og sammen med henne framfor å ha barnevakt. Kanskje siden vil jeg ønske det, men nå vil jeg bare være masse sammen med henne og kose meg med henne.
ruffen Skrevet 29. juni 2008 #20 Skrevet 29. juni 2008 Vi begynte med passepike da storebror var ca 3 mnd. Hun trilla tur mens han sov. For oss var det deilig å få litt fri, for han sov veldig lite. Sov best i vogna - i fart... Litt skummelt første gang, men det gikk helt flott. Passepika var 13 år. Kan du ikke ringe svigermor og si at du trenger litt hjelp, og om hun kunne være så snill å komme til dere for å passe han litt/eventuelt trille tur, slik at du får gjort litt... Kanskje hun får tilfredsstilt litt passebehov da. ) Lillesøster var på overnatting for første gang i natt, sammen med storebror på 2 år. De var hos mormor og morfar. Gikk helt fint. Hun sover ikke rundt, men fikk utpumpa melk av mormor. Men dette er noe hver enkelt på føle på selv. Det er tross alt din unge! )
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå