hamsterpia Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 Mini er 10,5 mndr og får pupp ca 5-6 ganger i løpet av dagen og 1 gang på natta. Jeg synes vel egentlig at det er på tide med litt nedtrapping, men jeg klarer ikke å nekte han når han tydelig vil ha puppen. Strekker seg mot meg og lener seg mot brystet mitt før jeg har fått funnet fram puppen. Tydelig utolmodig! Det er ofte ikke så veldig mye han vil ha, bare en liten sup, sikkert for kosen sin del. Har hatt som mål å amme til han er 1 år, men skal det fortsette slik, så henger han vel i puppen til han er 2-3 år!! Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få han til å kreve mindre pupp? Det hjelper ikke å tilby han vannflaske når han har bestemt seg for pupp. Men ellers så er han veldig glad i vann også. Liker ikke MME.
Yrha Skrevet 28. juni 2008 #2 Skrevet 28. juni 2008 Hei hamsterpia! Vi hadde samme opplegget her, og mini er snart ett år!! Han var puppegal spesielt på morgenen fram til luren sin, uansett hvor mye grøt og vann jeg ga han. Heldigvis har det gått litt bedre etter jeg begynte å jobbe litt for en stund siden. Skal han begynne i barnehage/hos dagmamma snart? Fordi da kan jeg nesten love deg at han glemmer puppen så lenge han ikke ser deg. Dermed blir han sakte men sikkert mer vant til tutkoppen sin Og litt pupp bare for kosen av og til går kanskje greit? Ellers får du bare pakke bort puppene i to bh'er og ullgenser i noen dager så han glemmer dem
hamsterpia Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 29. juni 2008 Jeg skal være hjemme med han 1 år til, så sånn sett så er det jo ikke noe hastverk med nedtrapping heller, men han begynner jo å bli stor da, og spiser godt av annen mat, så han har jo strengt talt ikke behov for pupp så mange ganger om dagen. Jeg synes det er koselig å amme altså, det er ikke det, og er kjempeglad for at det har gått knirkefritt så lenge. Jeg er også av den typen som er for offentlig amming, men merker at jeg har begynt å kvie meg litt for å "dra fram puppen" på kafè og slik nå når han er så stor, men har han bestemt seg for pupp, så gir han seg ikke før han har fått det. Og så innbiler jeg meg at han kommer til å sove bedre på natta om jeg bare får trappa ned på nattamming og morgenpupp.
pea-in-the-pod Skrevet 29. juni 2008 #4 Skrevet 29. juni 2008 Har dessverre ikke noe svar, da tulla mi bare er 7 mnd men håper jeg kan få komme med et spm...? Jeg ammer også, men har for alvor begynt med fast føde i tillegg. Får 2*grøt, litt middag og frukt. Hvor mye bør jeg amme i tillegg? Føler jeg ammer like mye som tidligere, men det er vel ikke nødvendig? (hun er ikke spesielt interessert i pupp på dagen, men spiser når jeg byr) Synes det er så vannskelig å vite hvor mye melk de trenger når man begynner med fast føde... og når jeg skal amme i forhold til å gi fast føde...
Kate77 Skrevet 29. juni 2008 #5 Skrevet 29. juni 2008 Syntes også det var vanskelig, men pleide bare å gi når han ba om det selv. Trenger i allefall ikke like mye som før! Forøvrig ville jeg nok trappa ned eventuell nattamming før amming på dagen.
hamsterpia Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 29. juni 2008 Her er det han selv som har bestemt hvor ofte han har villet ha pupp. Men det har vel vært en rytme omtrent som dette: Pupp på senga mellom kl 05-06, så en liten skvett etter frokost sånn ca kl 8, så har han fått pupp igjen før han skal sove, og litt etter han har sovet, har fått igjen etter middag og etter kveldsmat. Og så 1-2 ganger på natta. Noen ganger er han VELDIG interessert i å ligge lenge og kose seg, mens andre ganger er det over på noen sekunder.
Mamma til verdens nydeligste:) Skrevet 29. juni 2008 #7 Skrevet 29. juni 2008 Jeg skal også være hjemme med lillegutt iallfall 1år til.. Han er nå 9mnd.. Så jeg har ikke tenkt å trappe ned på ammingen no særlig.. Jeg syns det er så lettvint å greit, pluss at jeg syns det er veldig koselig, så jeg ville syns det hadde blitt veldig vemodig å måtte slutte med det. Men hvorfor skal vi gjøre det hvis vi syns det fungerer fint? Og det er jo ikke noe å stresse med når de ikke skal i b.hage eller dagmamma eller... De er da små om de nærmer seg året syns jeg da, så jeg personlig syns det ikke gjør noe om man ammer en god stund.. Og det fører jo bare bra med seg for barnet også... Jeg er også veldig for offentlig amming, det er da det mest naturlige i verden.. Så om jeg får "rare" blikk når jeg setter meg ned midt i glaningen å ammer han bryr jeg meg fint lite.. ;p Samme greia her, har han bestemt seg for at han skal ha pupp, gir han seg ikke.. he he.. Tror det er viktig å gjøre det som er mest riktig for seg å barnet jeg, og ikke bry seg så veldig om andres meninger... Men jeg respekterer selfølgelig også de som vil slutte å amme før..
hamsterpia Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 29. juni 2008 Det som gjør at folk sender meg litt rare blikk når jeg ammer offentlig heretter, er nok at han har begynt å gå, og er veldig stødig og rask. Veldig flink motorisk også, så de aller fleste tar han for å være over 1 år. Men det tar jeg vel egentlig med stor ro, for jeg bryr meg til syvende og sist ikke så mye om hva andre mener. Men en annen ting også er at jeg begynner å føle litt for å komme meg litt ut på egenhånd igjen. Gå ut med venninner på byen eller shopping eller noe. Men han er jo så avhengig av den puppen enda da. Og det å ha han borte på overnatting er jo egentlig bare å glemme. Har prøvd en gang, og da mente søstra mi at hun ikke tok på seg det igjen før han hadde slutta med pupp... Vil gjerne fortsette å amme litt en stund til, men hadde vært så greit å kunne trappe ned til kanskje 3 ganger eller noe om dagen, og ikke i det hele tatt på natta.
Mamma til verdens nydeligste:) Skrevet 29. juni 2008 #9 Skrevet 29. juni 2008 Ja det er jeg ening i.. Blir mye vanskeligere med barnevakt... derfor har jeg heller ikke hatt det enda,he he.. Eneste b.vakten jeg har hatt er 2 timer en kveld..;p Men det går seg vel til etterhvert..
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #10 Skrevet 29. juni 2008 Her må hver og en finne sin egen løsning. Men her har vi fått etablert regelmessige måltider (han er snart 8mnd) hvor det ammes i forkant. Han spiser 4 ganger og ingenting om natten. Jeg skal begynne å jobbe deltid når han er 9mnd og planen er da kun å amme morgen og kveld. Har allerede kuttet ut ammingen til middagen og skal når snart kutte 1 måltid til. Gutten min tar det helt fint og er en blid og fornøyd gutt. Når jeg jobber skal mannen min ha permisjon. Jeg tror nedtrapping er noe man bare må bestemme seg for, så går det nok fint.
hamsterpia Skrevet 29. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 29. juni 2008 Ja, det er vel bare å ta seg selv i nakkeskinnet og trå til, men det er ikke så lett å stå imot når han sitter på fanget og river og sliter i genseren for å finne fram puppen selv! Og nå på sommeren går jeg ofte i singlet, og da klarer han faktisk å finne den selv også! Men det handler vel bare om å bestemme seg sikkert.
Gjest Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 Min har aldri vært så ivrig, så det har nok vært litt enklere for meg. Hadde en periode hvor jeg faktisk slet med å få til ammingen fordi han var så uintressert.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå