UnaH Skrevet 28. juni 2008 #1 Skrevet 28. juni 2008 Har lest flere steder at det er forbundet 0,5-1% risiko med å ta fostervannsprøve. Jeg har tolket det dit av for hver 100ende prøve så vil ca 1 av disse ende med spontanabort. Her om dagen fikk jeg tilsendt papirer fra Rikshospitalet. Der står det at: "Risikoen for spontanabort øker med 0,5-1% etter fostervannsprøve". Dette blir jo noe helt annet!! Jeg tolker det dithen at risikoen er mye mindre enn jeg først har antatt. Hva mener dere?
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #2 Skrevet 28. juni 2008 Jeg har akkurat vært på Rikshospitalet og tatt fostervannsprøve, og har fått samme beskjed som deg. Jeg måtte ta fostervannsprøven fordi de de så en del ting på UL som ikke var bra. Ved neste svangeskap vil jeg automatisk få tilbud om fostervannsprøve på bakgrunn av dette, selv om jeg er 29. Etter en samtale med overlegen er jeg ikke i tvil om at jeg vil takke ja til dette tilbudet, risikoen er så lav at den ikke "skremmer" meg, selv om jeg jo vet at det dessverre kan skje en sjelden gang. MIA
Anonym bruker Skrevet 29. juni 2008 #3 Skrevet 29. juni 2008 Hei, Jeg har forstått det slik at den reelle faren for spontanabort er målt i promille og at det er svært liten risiko etter fvp. Er derfor enig i din tolkning at risiko er mye mindre enn 1 av 100.
Karina68 Skrevet 30. juni 2008 #4 Skrevet 30. juni 2008 Jeg har skrevet dette før et sted- men altså- når jeg tok fvp på Ullevål i april sa legen der at nye resultater fra Ullevål viser at abortrisikoen ved fvp er ca 1-2 promille (0,5% er også landsgjennomsnitt). Jeg tok i tillegg prøven 2 ganger- dvs måtte ta ny uken etter- da de ikke kom igjennom første gang pga de skulle prøve å stikke utenom morkaken min da jeg er Rh neg. I tillegg, nå er det kun spesialister som utfører fvp, og det er sentralisert- før var det flere som kunne ta- dvs da var det mange som ikke var "eksperter". Etter det jeg forsto skal det mye til å abortere, da er det som regel noe feil med fosteret og man ville abortert uansett/ikke sikkert det er pga fvp. Så- om du vil vite 100% sikkert om noe er galt- ta fvp!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå