Gå til innhold

HJEEEEEEELP!!! (fortvilet førstegangs.. langt) (samme som ammedebatten)

Anbefalte innlegg

Skrevet

I natt er første natten hjemme fra sykehuset og livet er IKKE greit får en si.. Gutten min ble født på mandag med hastesnitt og har egentlig sugd veldig bra siden fødselen, men jeg må bruke brystskjold fordi han får ikke tak på puppene mine pga inntrukne brystvorter.. Dette har forsåvidt fungert men ettersom melken var treg med å komme i gang fikk han litt mme på sykehuset pga at han var sååå sulten og misfornøyd uansett hvor mye pupp han fikk.. I går begynte melken og komme og jeg reiste hjem.. Men vel hjemme har det gått rett vest.. Det begynte bra med at han ammet og var vel fornøyd, men utover kvelden ble han svært urolig og misfornøyd til tross for til sammen 1 times amming på begge puppene.. Ga han litt tillegg som de hadde anbefalt på sykehuset (bare inntil melken kom skikkelig i gang) - og ga han dette på flaske. Spurte om dette på sykehuset og de mente dette ikke ville være noe problem ettersom han jo allerede får "plastpupp" av meg likevel..

I 24 tiden var det tid for amming igjen men da var det bom stopp.. Han var sååååå ivrig og sulten men fikk han ikke til å ta puppen - han skrek og skrek og skrek seg blå rundt munnen og jeg gråt.. Det er ubeskrivelig grusomt å se dette lille vesenet som man knapt har lært å kjenne streve slik.. Nå hjelper det jo ikke akkurat på at jeg nok er litt hormonell og har smerter i operasjonssåret samt det jeg mistenker er begynnende senebetennelser i begge håndledd - men jeg taklet det slett ikke.. Ble helt fortvilet der jeg satt og gråt like mye som ham og endte opp med å gi mme til ham... Samme nå kl 04.00 - gutten skriker for full hals og er sulten men virrer rundt og klarer ikke/vil ikke ta puppen.. Tar et eller to drag og slipper taket.. Føler jeg må "presse han" til å ta puppen og han stritter i mot med alle krefter..

Nå er jeg en av de som mener at morsmelk er best, men mme er også helt flott - det viktigste er jo at barnet får mat!!! Men, skulle jo så gjerne fått til dette med ammingen da.. Har kjøpt pumpe og skal prøve den i morgen slik at jeg ihvertfall har mm å gi på flaske istedet om det skulle være behov..

Så er spørsmålet - har jeg ødelagt alt ved å gi ham mat på flaske?? Ødelegger jeg nakken hans ved å "presse" ham mot brystet?? Kan det være at det som mangler er å få melkeproduksjonen min skikkelig i gang?? (slik at det lettere kommer melk med en gang når han begynner å suge på skjoldet)

Takker for alle innspill og råd fra dere andre erfarne mammaer...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ta kontakt med ammehjelpen!

se inne på ammehjelpen.no f.eks! de er kjempeflinke og har vært borti alt før :)

skjønner at du er opprørt - dette er ikke moro!

jeg hadde et "tregt" bryst med lite melk, det jeg gjorde med det var at jeg alltid stimulerte igang produksjonen ved å massere brystet samt brystvorten til det kom melk før jeg la gutten min inntil :)

masse lykke til, dette ordner seg!

må også legge til at mini fikk flaske og pupp fra dagen etter melken kom, han sluttet ikke å ta brystet for det! ga ham alltid puppen før flaska.

Skrevet

Den virringa kjenner jeg til. Jeg fikk råd fra ammehjelpen om å ikke presse barnet til brystet, men være vennlig og bestemt, "for de må jo lære det" som hun sa. Jeg skulle prøve å få puppen opp i ganen på barnet, (ikke rett inn i munnen) da trigges nemlig sugerefleksen.

Når jeg ammet på venstre bryst holdt jeg barnet med høyre hånd og puppen i venstrehånda slik at jeg kunne styre den opp i ganen (brukte ammepute slik at baby lå på den). Sambo måtte hjelpe til og holde av og til:-) Gikk seg til etterhvert, men det var litt jobb.

Skrevet

Jeg ville massert/håndmelket igang utdrivningsrefleksen før jeg la han til, sa slipper han jobbe så fælt. Og legg han til før han er så skrubbsulten at han skriker, da er han så utålmodig.

Det kan være en utfordring å kombinere flaske og bryst, for de små må faktisk jobbe litt for å få tak i melka fra brystet, mens fra flaska renner det helt av seg selv, lett å skjønne at de foretrekker flasken da. Synes det var en god ide å ringe ammehjelpen jeg, de kan helt sikkert hjelpe deg med noen tips. Masse lykke til!

Skrevet

På ammehjelpen vil du få beskjed om at du ikke skal presse han mot brystet. Det fikk jeg (fordi han tulla sånn ved puppen -akkurat som din). Har du prøvd forskjellige stillinger? Prøvd å presse ut litt melk slik at han finner den lettere? Jeg tror veldig mange nyfødte har litt startvansker. Jeg er ingen ammeekspert så dette svaret får holde;) Men ta kontakt med ammehjelpen, de er fantastiske!

Skrevet

Jeg sleit med det samme! Da vi var på kontroll på sykehuset uken etter jeg kom hjem, så viste legen meg hvordan jeg skulle få det til. Hun tok å la snuppa slik at puppen kom inn i munnen hennes og holdt hardt øverst på ryggen slik at hun ikke kom seg unna. Høres ekstremt ut, men det funket for oss. Dagen etter slapp jeg å holde henne fast, og dagen etter der igjen sluttet jeg med skjoldet:)

Men hvis ingenting funker, så sjekk ammehjelpen.no, eller ring de. Lykke til:)

Skrevet

Når gutten din får flaske så kommer melka på første sug, det gjør det ikke av puppen din. det er mulig at det er derfor han blir frustrert og bare virrer og leiter. Prøv å klemme ut litt melk som du fyller i brystskjoldet før du setter det på, da kan det hende at får den øyeblikkelige tifredsstillelsen han ønsker. Flaskebarn blir litt late til å suge.

Men du er ikke aleine om å streve med amminga i starten, jeg gråt mine modige tårer mange ganger da mine var nyfødte, men det gikk seg til etterhvert!

Stå på, dette ordner seg.

Skrevet

Gratulerer med en liten keiser!

Mener å huske at jeg leste om en inretning som kunne suge eller dra ut innsunkne brystvorter, har du hørt noe om det?

Og som de andre sier, håndmelk deg litt først, når han kjenner lukten og smaken av melka blir han ivrigere til å suge. Pass på at han gaper nok og får vorten/skjoldet skikkelig inn i munnen, langt bak.

Amehjelpen er anbefalt!

Lykke til=)

Skrevet

Bruker ikke å svare på slike innlegg - mangenok som gjør det. Men nå må jeg bare:

-ikke press barnet mot puppen. Dette er det verste du kan gjøre. Press ut en dråpe, som du lokker med.

-begynn å amme FØR han er sulten. Ikke vent til han sier ifra - tilby han gjerne etter ca. 2 timer.

-unngå å bruke flaske. Amm heller ofte.

-det virker som han er kjempe sulten når du skal gi han mat. Når han tar et par drag og så slipper, er det gjerne fordi han ikke får respons - melk - med en gang (det får han jo med flaska!). Rull litt på brystvortene slik at du får utdrivingsrefleksen igang før du legger han til - da slipper han å streve så mye.

Og: Lykke til! Dette går så bra:) Bare vær trygg på at du skal fikse det, for det vil du - selv om det kan være tøft særlig i starten;)

Skrevet

Jeg signerer det stargate skrev og vil tilføye at hvis du føler at du må gi mme fordi babyen bare skriker så gi med skje....ikke flaske.

Hvis du gir babyen mme med skje inn i munnen vil babyen venner seg ikke til flasketuten. Da er det lettere å få barnet til å ta brystet.

Det beste rådet jeg har er å prøve å amme babyen når han ikke er sulten slik at han har det behagelig og det er en rolig omgivelse og ammingen blir en positiv ting...ikke skriking. Prøv gjerne å stappe brystet ditt så langt inn i munnen at det kommer opp i ganen på babyen, da vil babyen suge automatisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...