Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #1 Skrevet 27. juni 2008 Har ei snuppe på 13 mnd som har veldig dårlig matlyst... Var på kontroll i går og kun 9,1 kg..... Jeg aaaaaner virkelig ikke hva jeg kan gjøre for å få i hun mere mat. Hun er virkelig en musesppiser.... Flere i samme båt? Som kanskje også har noen råd på lager.? Evt hva hs har sagt hos dere?
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 9,1 kg er da ikke så lite:o) Frøkna vår veide 9,3 kilo da hun var ca 13 mnd, er nå snart 2 år og veier litt over 10 kg, men hun har skikkelig appetitt da, så lurer i grunn på hvordan hun kan være såpass liten med all den maten hun får i seg.) Det kan jo godt være en periode hun må i gjennom dette, men snakk med helsesøster hvis du er bekymret:o) Eldste jenta vår som nå er 6 år har bestandig spist lite, men virker som hun får i seg den næringa hun trenger.)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 Sønnen min er 12 mnd og veier 9 kg. Liten matlyst og spiser kanskje 1 gang om dagen. Men blid og fornøys. HS sa det var en periode bare, men han har drevet på i 2 mnd snart så jeg skal på 1 års kontroll neste uke så får høre hva a sier da.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 Nei altså JEG er/var i grunn ikke så bekymret. Det er helsesøster som var det, og da blir jo jeg det også merker jeg... Jeg syns hun er perfekt jeg. Og jeg ser jo at hun får i seg det hun trenger selv om hun ikke spiser en kjempemasse. Men hun er veldig veldig aktiv i tillegg.. Men det var helsesøster som sa det var aaaalt for lite for henne, og at vi måtte tilbake på vektkontroll osv osv om 4 uker og se om jeg har klart å legge på hun litt..... Og da er det klart hu mor blir litt småstressa. hehe. For jeg har aldri tenkt tanken at hun er for tynn. Jeg har bare sett at hun ikke er så rundt som hennes eldre søster var på samme alder..
Bie&babylove:-) Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 Min jente er 12 mnd og veier 9 kg! Er det så lite altså?! Var på 1 års kontroll i går og legen sa hun hadde en flott vektkurve!! Ingenting å utsette på noe.... Syns ikke 9,1 virket SÅ lite jeg da men.... mulig barnet ditt ikke har fulgt sin kurve?! Hør med lege/helsesøster når du skal på kontroll....
Fødemaskinen Skrevet 27. juni 2008 #6 Skrevet 27. juni 2008 Skriver under på dette innlegget her! Min gutt er 20 mnd og veide 9,7 kg på siste kontroll på helsestasjonen. Til dere med 12 mnd gamle barn; min gutt veide rundt 8 kg på ett-årskontrollen. Om det skulle berolige... Men han har fulgt sin kurve hele veien, alltid vært liten. Nå ser jeg at han har blitt markert tynnere fordi han er ekstremt finspist om dagen. Vært hos lege med ham for å utelukke sykdom, men det viser seg at han er frisk som en fisk. Jeg har til og med gått til det skrittet å telle kaloriinntaket hans på matpådata.no, og han får faktisk i seg det han skal ha, utrolig nok. Mat inneholder mer kalorier enn en tror... Bare en anbefaling til de som er bekymret. De skal ha 100 Kcal/kg kroppsvekt.
selma07 og engel Skrevet 27. juni 2008 #7 Skrevet 27. juni 2008 Frøkna mi er 8,2 kg og 17 mnd, har gått ned 200 til 300 g pga sykdom. Så lenge dem følger vektkurven så er det ingen problem.
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 28. juni 2008 #8 Skrevet 28. juni 2008 Hvis noen av dere vil ha et par råd, så kan dere få det. Mitt barn er spisevegrer, uvisst av hvilken grunn, men han har problemer med oppkast under eller etter måltider. Vi må tvangsfore han med sprøyte av plast - kun flytende føde pluss at han spiser yoghurt og fruktpure. Han skal til utredning, men får ikke time ved sykehuset før i september. Han kan spise noen smakebiter vanlig mat, men bitene må være små, og maten må helst "smelte på tunga" før han svelger. Det jeg imidlertid vil frem til er at selv om barna følger en kurve, eller virker glade og fornøyde, så er det godt om barna har bittelitt å gå på når de blir syke. 1-2 ukes forkjølelse på småspiste barn kan føre til at de raser ned i vekt, for ikke å snakke om viss de får diare eller oppkast. Det finnes et ernæringsprodukt på apoteket som dere som ønsker litt mer vekt på barnet kan bruke. Bruk dette etter at barnet har spist sitt normale måltid, som "tillegg", ikke i stedet for noe måltid. Ernæringen heter Fortini Multi Fibre, 2 dl inneholder 300 kcal og skal drikkes. En flaske på 2 dl koster ca 30 kr, og finnes i banan, sjokolade og jordbærsmak. Skal egentlig brukes fra barnet er 1 år. Vi brukte det fra han var 10-12 mnd å da økte vår gutt fra 8,4 kg til 9,5 kg. Han var ca 4,0 kg ved fødsel. Fortsatt får vår gutt 2-3 dl av dette hver dag, siden han nesten ikke spiser. Det er også viktig at de småspiste får i seg nok væske, og at man ikke er redd for å gi dem fett, H-melk, Fløte, smør, etc, på eller i tillegg til vanlig mat. mvh
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #9 Skrevet 28. juni 2008 Tusen takk for gode råd lissi65. Da skal jeg spørre etter det på apoteket, hørtes ut som en god ide.... Jeg vet at 9 kg for mange er helt perfekt og midt i kurven, men her sklir hun ned av kurven sin der hun lå. Tror nok det er derfor hs begynte å stresse... Jeg har liksom ikke tenk noe særlig over det før kontrollen annet enn at det er vanskelig å få hun til å spise skikkelig... HI
Gjest Nydelige Christina+spire! Skrevet 28. juni 2008 #10 Skrevet 28. juni 2008 Mi jente har veldig varierende matlyst...noen dager spiser hun så og si ingenting, sjelden hun spiser mer enn 1 skiver per måltid.. Er veldig slank..men vet ikke hvor mye hun veier nå, tipper 10kg...hun er 20 måneder... Hun er en meget aktiv frøken så jeg tror rett og slett ikke hun har tid til å spise alltid:-) Jeg var ganske rolig som 1-2åring og dermed mye lubbnere! Heldigvis drikker hun masse vann,biola,melk....
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #11 Skrevet 28. juni 2008 Hei! Har en gutt på snart 17 mnd som har vært gått lite opp i vekt de siste 10 mnd, veide 8,6 på 1-årskontrollen. Hadde lagt på seg til 15-mndkontrollen, og veide da 9,1 kg. Han er lett, men ikke syltynn, og helsesøstra mener ikke at han er altfor lett.Pga av at han var ofte syk var vi på sykehuset der de tok noen undersøkelser, og legen syntes han var veldig lett.Var da under 8 kg(11 mnd). Var på kontroll senere da han var frisk, og den legen trengte ikke ta noen undersøkelser fordi han så at han var aktiv og fornøyd. Mente at det var ikke noe problem at han var lett. Er de aktive legger de mindre på seg, og gutten vår både krabbet og gikk veldig tidlig.Han har vært veldig småspist. Helsesøstra sa vi skulle tilby han mat til de faste måltidene, og ikke mase for mye om maten, det kan føre til at de spiser enda mindre Dersom han var sulten ville han spise. Jeg mener at man kan ikke kun se på vekten, men om barnet trives og er fornøyd. Har nå sluttet med puppen, og det ser ut til at han har fått bedre matlyst:) Jeg vet at det er tungt og anstrengende med et barn som ikke vil spise, håper du får i henne mer mat snart. Men jeg ville ikke uroe meg kun pga vekta:)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #12 Skrevet 28. juni 2008 Så lenge barnet utvikler seg fint både når det gjelder lengde, tyngde og motrisk så vil det alltid finnes store og små barn. Vi må tilate at barn er forskjellige og at appetitten deres kan variere. Selv har jeg ei lita på snart 13 mnd som veier 7,5 kg og er 68 cm lang. Ja, det er lite, men så lenge hun spiser, og kurven hennes på helsestasjonen stiger fint er jeg ikke bekjymret.
Fødemaskinen Skrevet 28. juni 2008 #13 Skrevet 28. juni 2008 Vil bare si at den næringdrikken har jeg og kjøpt til mini. Men tror dere han vil ha den? Neeeeeida... Ergo; ikke kjøp mer enn en første gangen, den er dyr nok. De småspiste er gjerne kresne også...
Lissi♥♥♥♥ Skrevet 28. juni 2008 #14 Skrevet 28. juni 2008 Et lite tips fødemaskinen: Min pode vil heller ikke ha denne drikken, han vil egentlig ikke ha noe som helst spiselig eller drikke. Slik har han vært fra 2 mndr stadiet. Dette kan du løse slik: Kjøp 20 ml engangssprøyter i plast på apoteket. Sprøyten har en liten tut/plastspiss på ca 4-5 mm. Denne tuten tar du i munnviken til barnet og spruter inn ca 4 ml væske. Bruk gjerne 8-10 min på 1 dl væske. Det skal mye til at barnet ditt ikke svelger når det først har fått drikken i munnen, men det hender jo at barn bare spytter ut. Dette kalles tvangsforing, og er bare å anbefale for ekstremt småspiste og vanskelige barn. Mitt barn er matet slik i 8 mnd, ca 1 lite væske med sprøyte hver dag. Ellers hadde han nok måtte få sondenæring, evt knapp på magen. Ingen barn er like, det som er riktig for mitt barn, er ikke nødvendigvis riktig for alle andres. Dele erfaringer kan vi likevel gjøre, det har vi DIB for;)
Anonym bruker Skrevet 28. juni 2008 #15 Skrevet 28. juni 2008 Hallo Her sliter vi med det samme Gutten vår var 9 kg på 20mnd kontrollen, helsesøster stresset meg opp slik at jeg begynte å mate ham som en gal....blander fløte og en spiseskje meierismør i alt han spiser + at han får helmelk og youghurt i lange baner....og vips etter en uke hadde han lagt på seg 450 gr.! Så nå kan jeg si han snart veier 10kg og er 20 mnd.......(puh....men for et slit...!) Han spiser ikke med glede altså, vi må lure og lirke på alle måter og tyr til ole brum filmer for å få i ham mat.Hadde lav fødselsvekt så det er jo en grunn til at han er liten og har egentlig fulgt kurven sin fint hele tiden, bortsett fra nå på nest siste kontroll.Men etter en uke så gikk kurven rett til vers. Det er slitsomt å holde på slik som dette men hva gjør man når ungen ikke er glad i mat?Sku ønske han var født tjukk og lubben og bare gapte etter mat som en liten fugleunge,heldig er dem som har sånne små tjukkaser =)
Anonym bruker Skrevet 5. juli 2008 #16 Skrevet 5. juli 2008 Hallo dere som har barn med dårlig matlyst og lav vekt:) Har hatt noen runder når det gjelder å mate min lille skatt.... Ikke lett å få mat i en unge med dårlig matlyst, han spiser stort sett nestle sine middager og grøter.Jada jeg har prøvd alt mellom himmel og jord og han vil ikke ha noe bortsett fra hjemmelaget havregrøt og disse barnegrøtene fra nestle og glassene. MEN har endelig skjønt at disse produktene er veldig fettfattig- reine SLANKEMAT det der- så nå har jeg begynt å tilsette smør i middagsglassene og ungen har begynt å legge på seg. Jeg tilsetter smør i grøten også.... Bare et lite tips til dere som sliter. Det går dessuten ann å tilsette fløte i fruktmos, særlig eplemos for den er så sur på smaken.
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 6. juli 2008 #17 Skrevet 6. juli 2008 må bare fortelle om gutten min på snart 2år! han veide 10,5kg(gått opp nå til 11kg) å han er en som sliter med å få i seg maten! han er veldig aktiv og glad gutt,men spiser som en mus! det viser seg at han har KISS(KISS-KIDD.no) altså en skjev nakkevirvel som kom da han ble født! han har ikke de typiske symptomene og er ikke blitt fanget opp av verken helsestasjon eller lege! alt som trengtes var kiropraktor behandling og han har begynt å spise!! så ville bare lufte en tanke om dette! første konsultasjon hos kiropraktor er gratis!! så er jo verdt undersøke om noen sliter med maten! gutten min kunne en ikke se det på nakken før enn at noen ba meg se etter! er så liten "forhøyning" på høyre side at en ikke kan se det med mindre mann ser etter! var i åpen barnehage hvor jeg klagde i min nød og frustrasjon over matsituasjonen til lillemann og vekten! da var det ei i lignende situasjon å nevnte kiss-kidd! gikk til kiropraktor for konsultasjon å det viste seg at han har en låsning i nakken og to til nedover i ryggen som er skyldt pga stress fra den i nakken! vi skal på vår 4 behandling og resultatet er helt utrolig! han spiser som en hest!! hehe... så er absolutt verdt prøve...
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #18 Skrevet 6. juli 2008 Tusen takk for dette tipset turbotr. Skal sannelig prøve å få sjekket småen hos en kiropraktor, kan jo hende vi har det samme.Vekten hos gutten min blir nok noe det samme som din gutt ved 2 års alder. Min er også veldig aktiv og glad og fornøyd men veldig negativ til å spise, har alltid vært sånn.Kaster ikke opp maten, ingen brekninger eller noe sånt, virker av og til sulten og da spiser han middagsglassene han liker ivrig og grøt, men nekter å tygge for mye, vil altså ikke ha brød og for mye klumper i maten.Det er et styr, man blir veldig bundet , kan f.eks ikke være på besøk en hel dag fordi må hjem for å gi ungen mat med tre timers mellomrom ca. for han spiser jo kun grøt eller middagsglass.Fikk beskjed på siste kontroll at vekten hadde flatet ut litt så jeg måtte bare pøse på med fett og sukker (!) til ungen.......puh , ikke lett å pøse på med noe når han ikke vil ha så mye.
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #19 Skrevet 6. juli 2008 Et sprsm. til deg turbotr. : hadde barnet ditt også lav fødselsvekt?
Utålmodig fødeklar♥J07, G11♥ Skrevet 6. juli 2008 #20 Skrevet 6. juli 2008 jenta mi er 12 mnd og veier 7500gr. Hun er ganske tynn men er også veeeeldig aktiv og fornøyd. Det eneste hs sa til oss var at hun måtte få "ordentlig" middag i stedet for middagsglass...sa også at vi IKKE måtte stresse med måltider..da blir det verre. Jeg bekymrer meg ikke så mye akkurat nå, hun får i seg ca. 4 gode måltider daglig..hun elsker yogurt og frukt, så vi bruker dette (altså frukt) i grøt etc...vanlig grøt blir for kjedelig. Lager også egne "hjemmelagde" kornblandinger som hun ELSKER! Tar noen frosne bær og tiner i mikroen, moser en kvart banan i bærene..heller så på med Bjørn havregryn (lettkokte) og kumelk...rører til det blir en ganske tykk konsistens. Skal være kald. Tar også masse havregryn og rosiner i yogurten, da blir det mer næring og det er kjempe godt:)
Gjest bissen Skrevet 6. juli 2008 #21 Skrevet 6. juli 2008 Signerer på denne tråden, minste tvillingen her er 20 mnd og nettopp rundet 7 kg. Veldig aktiv og dysmatur og liten ved fødsel, men hun skulle tatt igjen mer til nå. Mulig hun skal få veksthormoner etterhvert. Flere gode råd her, vi bruker også mye H-melk, fløte, olje, smør, får Addera næringsdrikk på resept..havregryn, peanøttsmør, rosiner.. Men det er viktigst å se på trivselen til barnet, noen barn er bare småspiste..og det er ofte unødig bekymring:) Lettere sagt enn gjort da:)
2prins1prinsesse+bøllefrø Skrevet 7. juli 2008 #22 Skrevet 7. juli 2008 heihei! gutten min veide 3170g var 49cm lang og 33,5 cm rundt hode! kom 1 dag før ul termin! så var ikke store gutten nei....
Anonym bruker Skrevet 7. juli 2008 #23 Skrevet 7. juli 2008 Ja ja , min var bare 2210 og 45 cm........
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå