Gjest Tale30 Skrevet 27. juni 2008 #1 Skrevet 27. juni 2008 Jeg var på privat ultralyd tidligere i dag, og det var veldig fint Først fikk jeg litt dårlig inntrykk, for jeg hadde bestilt svangerskapsultralyd, utvendig. Når jeg kom til legen spurte hun hva hun kunne hjelpe meg med. Jeg sa at jeg skulle ta ultralyd. "Er du gravid" spurte hun, og da jeg sa ja henviste hun meg til gyno-stolen for innvendig UL. Men med alle misforståelser ute av veien ble det en fin opplevelse. Fosteret var helt friskt og fint med fine rytmiske hjerteslag. Hun mente at jeg var lengre på vei enn 13 uker fordi fosteret målte 73,6 mm, hun estimerte 14 fullgåtte uker (jeg trodde fosteret skulle være 8,5 cm i uke 13 da men) Uten at jeg spurte sa hun at nakkefolden var helt fin, og dette kunne utelukke kromosomfeil og hjertefeil (jeg trodde man måtte ha litt grundigere undersøkelse da men..) Først lå fosteret helt stille, og jeg trodde det ikke var liv, men så begynte det å danse rundt Hun sa at det så ut til å trives godt der inne Noen som vet noe om dette med størrelse, nakkefold, og om man må ta innvendig UL hvis man vil ha 3D?
Endelig-mamma Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Jeg var og tok 3D ultralyd i uke 13, og da utvendig. Alle mine venninner som har tatt denne ultralyden har også tatt utvendig. Hos meg var vel tråkket rundt 9cm lang om jeg ikke husker helt feil da, noe som var spot on det den skulle være. Hos oss målte de neseben, nakkefold, urinblære, hjertekamre, blodstrøm til og fra navlestrengen, hodeomkrets, at hodet var delt, lillehjernen og en hel del andre ting. Med andre ord veldig grundig. De kan aldri utelukke kromosonfeil på ultralyd, men de kan se at alt er som det skal være så langt
Gjest Tale30 Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 Etter å ha lest det der så føler jeg egentlig at jeg fikk en veldig unøyaktig undersøkelse. Hun sa bare at alt var fint, og det med nakkefolden og at hjertet slo fint.. ikke mer utfyllende enn det. Og det er jo veldig rart at hun mente at 73,6 mm var for stort for uke 13, hvis din var 9 cm og det var akkurat som det skulle være? Da var jo min veldig liten! Er ikke 73,6 mm 7,3 cm eller sånn ca? Ble veldig usikker nå. Jeg skal ta 3D, men tenkte å vente til uke 28 eller rundt der
Endelig-mamma Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 så vidt jeg leser fra svangerskapsboken så skal bebissen være rundt 8,5cm i uke 13, og 12cm (120mm) etter 14 fullgåtte uker. Vi tok en privat ultralyd med 3D for å finne ut kjønnet også i uke 16 og da var tråkket ca 16cm. Så jeg tror du må ha fått litt feil mål. Men du fikk vel med noen type dokumentasjon på målene??
Gjest Tale30 Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 Ja jeg fikk med bilder. Der står det Dt, eller D1 (litt vanskelig å tyde)=73,6 mm Jeg lager en ny tråd med ny overskrift for å få svar på hva folk vet om mål. Kan det være forskjell på svangerskapsuke 13 og fosterets uke 13 kanskje? Jeg er i svangerskapsuke 13, men babyen ligger vel ca 2 uker bak?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå