Gå til innhold

Falsk krupp.....noen med erfaring her?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min har fått falsk krupp. Vært hos legen idag og han er ikke veldig pigg for å si det slik. Hatt 2 trøblte netter bak oss, men i natt sov han faktsik 10 timer sammenhengende. Tror han var utslitt stakkars. Nå sover han kaldt og luftig på terrassen etter legens råd. Huff, håper det går over snart. Forkjøla og en nese som bare renner.......

snart 9 mnd.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde det flere ganger da jeg var liten.

Mamma tok meg inn på badet og satt dysj og vask på det varmeste vann slik at det ble høy fuktighet på badet.

Jeg fikk alvorlige pusteprob når jeg hadde det.

Aner ikke om det er noe folk gjør nå lengere...

Skrevet

Hei...takk for svar. Tror moren din satte på kaldt vann, for den er den kalde dampen du skal ha som hjelper mot falsk krupp. Det sa legen og HS til meg idag.

Skrevet

Ok,nei hvet ikke.

Snakket med ho om det idag og de satt på varmt vann.

Enkelte dager gikk de tur med meg flere timer mitt på natta.

Lykke til i hvertfall:=)

Skrevet

Det kan stemme at det er blitt brukt varm damp. Dette fant jeg på lommelegen:

Dette er tiltak som kan hjelpe:

I mange tilfeller er det nok å ta barnet opp og ut i kald luft. Kle på barnet godt først.

Barnet bør ligge med hodet høyt. Legg klosser under beina på senga og støtt barnet opp med flere puter. Det bør dessuten være kjølig på soverommet.

Kald drikke kan hjelpe.

Kald og fuktig damp kan også være bra, for eksempel fra fryseren.

Noen barn blir bedre i fuktig, varm luft. Dette kan du oppnå ved å sette på dusjen på badet og sitte der sammen med barnet og puste fuktig luft.

Ofte blir barna redde av pusteproblemene og alt oppstyret rundt dette. Ro ned situasjonen og vis barnet at du er trygg (hvis du kan).

Hvis det er mulig kan du sove i samme rom som barnet for å skape trygghet for deg og barnet.

Hvis du ikke klarer å få brutt hostingen og kontakte lege. Det gjør ikke noe å dra en gang for mye til legevakten med barn som har pustevansker!

Skrevet

Hei, jenta vår har hatt falsk krupp flere ganger.

Nå i vinter gikk vi ut og lekte i 30-40 min. (Hadde på henne vinterklær før vi gikk ut.) Nå når det er varmt ute er det å sette på aircondition på det kaldeste og være på rommet der det er kaldt.

Har også hørt å sette opp frys-/kjøldøren kan hjelpe eller ta en varm dusj slik at hun får fuktig damp. Efedrin har også hjelpt på litt her hos oss. OBS. Noen barn reagerer på denne og blir mer våkne...

Bruk masse saltvann og faktisk nesespray for å holde luftveiene åpne i nesen. Hev hodeenden i senga slik at senga står skjeivt.

Ønsker dere lykke til. Er kjipt når dem får falsk krupp, men for foreldrene er det viktig å bevare roen slik at barnet har mulighet til å roe seg..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...