Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har fått tre orkideer, men har ingen anelse om hvordan man steller dem. Jeg har ønsket meg orkideer lenge og når jeg nå fikk noen i gave så vil jeg gjerne klare å holde dem i live (i motsetning til alt annet grønt som noensinne har oppholdt seg innenfor husets fire vegger), samt motbevise min manns dystre spådommer (han kjenner meg og mine grønne fingre alt for godt).

Har lest en gang at de skal settes i en bøtte med vann i stedet for å vannes fra toppen, stemmer det? (det er jo så tungvindt, kommer garantert til å glemme å vanne de). Og hvor ofte skal de ha vann? Andre gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei !

Jeg har ikke grønne fingre, men orkideer har jeg klart til nå :-)

jeg begynte med å gi et eggeglass med vann i uken, men da bare visnet den ene jeg da hadde .... Så kom svigermor med tips:

Jeg vanner de en gang i uken ved å ta hele potten under vasken og lar vannet renne. Lar de så stå litt slik at vannet renner av og setter de i vinduet igjen.

Mine blomstrer nå som bare det.

Når blomstene detter av, så må du klippe den ned og så står den i vinduet til den plutselig blomstrer den igjen :-) he..he... må gjødsles innimellom også forresten :-)

Skrevet

Jeg setter orkideene mine (den siste døde forøvrig igår) i vasken og skyller godt med vann gjennom. Lar den stå i vasken til det har godt rent av, så den ikke blir stående fuktig.

Også har jeg hørt at orkide gjødsel hjelper veldig, samt glasspotte så røttene får lys.

Setter også alle de andre plantene mine i vasken og spyler godt med vann gjennom jorden. Ingen planter har godt av å stå i vann slik det noen ganger blir om du vanner med kanne i potten.

Kan jo også si at jeg har prøvd flere ganger og få en orkide tilbake i blomst i igjen, men fikk det ikke til. Skal visst være veldig vanskelig.

Skrevet

Jeg setter dem også i vasken en gang i uka og dynker de med vann med orkidegjødsel. Lar de renne godt av seg etterpå, gjerne natten over om jeg vanner på kvelden. De er også veldig glade i sol. Mine står i sol hele ettermiddagen og kvelden og stortrives. Jeg klipper ikke stilken helt ned om den ikke er tørr og vissen, men vet ikke hva som er riktig. Får hvertfall blomster igjen og igjen.

Skrevet

Mine får en skvett med vann nå og da. Ca en gang i uka eller en gang hver 14. dag, vil jeg tro :) De har aldri fått gjødsel (stakkars...) De står i lyst vindu, litt sol. Jeg klipper bare bort visne/tøtte stilker. Skifter ikke jord på dem. M.a.o. dårlig stell og de blomstrer som bare det!

Den ene har fått et "barn": nye blad, lufterøtter og stilk med blomster. Dette vokser midt oppå en stilk. Hva skal jeg gjøre med den?

Jeg hadde en orkide som sto leeenge i vinduet. Den hadde blader, men ikke stilk. Jeg tenkte ofte at jeg skulle kaste den, men plutselig vokste det opp en ny stilk som fikk blomster!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...