Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #1 Skrevet 27. juni 2008 Jeg blir litt provosert av tipsskålene som står rundt omkring ved kassene. Og for ikke å snakke om pizza restauranter, kroer osv... der man må oppgi beløp etter tips på kvitteringen. Det er sjelden de får noe av meg. Ikke fordi jeg er grådig, men fordi jeg mener de får den lønna de skal ha, og at de feks ikke har gjort seg fortjent til noe mer enn de som jobber i butikker eller andre plasser. Man gir jo ikke de ansatte i barnehage tips om de har skiftet en ekstra bleie eller vært ekstra "snille" den dagen. Hva mener dere?
Gjest -<<- Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Dersom servicen har vært spesielt god, ja. Men jeg lar også glatt være å tipse på fancy restaurant om servicen suger.
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 i mange land er service ikke inkludert i prisen. derfor er det endel av lønna og de ansatte gir kansje ekstra god service for å få opp lønna si. i Norge derimot så er service inkludert i prisen på en vare enten det er ett måltid, en taxitur eller en genser. derfor ser jeg ingen grunn til å tipse til vanlig.
Gjest Skrevet 27. juni 2008 #5 Skrevet 27. juni 2008 Ja som oftest, men ikke alltid i Norge og alltid i utlandet. Gjerne mye i utlandet dersom jeg synes det har vært spesielt god service, f.eks at de tøyser med ungene og kommer med ekstra stæsj til dem når de ser de kjeder seg osv slik ting de ikke må gjøre men gjør likevel. Da blir det ekstra tips fra meg i hvertfall ;-)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #6 Skrevet 27. juni 2008 Tipser ikke i Norge, på små cafeer, vanlige pizzaresturanter.. (hvertfall ikke peppes eller dollys) Hender ejg tipser på litt finere resturanter.. men i utlandet tipser jeg..
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #7 Skrevet 27. juni 2008 Her i landet er "tips inkludert", så jeg tipser kun ekstra om jeg er særdeles fornøyd med service/mat/sted o.l. Eller om jeg ikke gidder å ta vare på kronestykkene som blir igjen etter ei øl og sånt. I utlandet tipser jeg etter gjeldene skikk.
LilleBjella Skrevet 27. juni 2008 #8 Skrevet 27. juni 2008 De er faktisk ikke alle land i verden, utenom Norge, hvor man bør tipse. Her er en oversikt over de mest vanlige reisemålene i Europa: http://www.aftenposten.no/reise/article2407330.ece Men noen steder er det faktisk en fornærmelse om man tipser, som om man sier: "jeg tror du er fattig og ikke tjener nok, så her er litt ekstra".
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 i utlandet gjør jeg.. der står det jo tips ikke innkludert på regningen !! men her hjemme.. nope..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå