Gå til innhold

ett par glass vin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Snuppa vår er 5 mnd og vi skal på fest om ett par uker. Jeg tenkte at jeg unne ta ett par glass vin- men da er spørsmålet...når kan jeg amme igjen da? Hvordan kan jeg vite at alkoholen er ute av melka?

Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det sies ca 3 timer pr alkoholenhet.

Skrevet

pr glass lissom...

så si jeg drikker 2 glass og avslutter klokka 24- så kan jeg amme klokka 06- mener du?

Skrevet

Etter det jeg har lest så stemmer det ja.

Skrevet

Ja, det stemmer. Jeg har en baby på 6 uker, og koser meg av og til med et glass vin på kvelden. Maks ett glass da. Hun sover hele natta, så når hun har lagt seg for kvelden, føler jeg at jeg trygt kan unne meg et glass. (En gang i blant!). Har en pakke nan1 i skapet i tillfelle hun skulle våkne igjen da..

Skrevet

Det er vist mye usikkerhet rundt dette, og barn reagrer også forkjellig på alkohol/rødvin - en ting er promillen, men noen barn får vist også vondt i magen, har jeg hørt. Snuppa vår er strakt 6 måneder og jeg er begynt å unde meg et glass rødvin i ny og næ. Jeg gjør det slik at snuppa ammes og legges til kl. 19 - da nyter jeg litt vin og så ammes hun igjen en gang på natten, ca. mellom kl 1 og 2. Har gjort dette 4-5 ganger tor jeg den siste måned og har ikke merket noe hos barnet.

Skrevet

Du trenger ikke vente med å amme til kl. 6. Forbrenningen av alkohol starter med en gang du tar den første slurken, og tviler på at du har tenkt å styrte to glass akkurat kl 24? I så fall bør du vente til kl. 5- 6:-)

Hvis du begynner på det første glasset kl 19, og tar siste slurk av glass to kl.24, kan du amme kl.3. Nå er det jo også slik at det generelle rådet til ammende er at man kan nyte ett til to glass vin en til to ganger i uka. Og her er det snakk om at man ikke skal vente tre timer med å amme osv. Dette pga ny svensk forskning som har vist hvor lite alkohol som egentlig barnet år i seg. Viktig at dette IKKE gjelder spedbarn under 6uker (pga umodenhet).

SÅ - drikk et par glass med god samvittighet spør du meg. Og datteren din er jo 5.mnd. Om babyen reagere på innholdsstoffene i vinen osv er en annen sak, her er det ulikheter på hvor sensible de er for ulike matvarer.

Skrevet

Hvis du skal tenke at all alkohol skal være ute av kroppen, så må du tenke som om du sku ha kjørt bil... Tar jo tid å få ut alt, men no snakke vi jo ikke om store mengda men...

E det ikke like godt å ha litt erstatning klar, så slepp man å bekymre seg for det. Amming og alkohol e jo et veldig omdiskutert tema, å eg syntes bare det va ekkelt å tenke på at babyen fikk i seg vin - bare for at eg sku kose meg me en så liten mengde. Syns det va så bortkasta, hehe:) Man e jo forskjellig, å trur nok heller ikke at det e så skadelig i små dosa...

Skrevet

Takk for svar jenter. Da skal jeg kose meg med ett par glass vin jeg- hehe:)

Skrevet

Gjør det, med god samvittighet!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...