Gå til innhold

Hvor tidlig har dere begynnt med grøt???

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har en skikkelig sulten liten gutt.Han drikker nesten hver annen time og der mellom 120-150ml. lurer om når man kan tidligst begynner med litt grøt i tilegg??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I følge "boka" er ikke barnets fordøyelse moden nok før ved fire måneders alder. Men vet at mange begynner litt før. Hadde selv ikke tatt sjansen på det......

Skrevet

Han får mme,. regner jeg med, siden du bet hvor mye han drikker.

Før bu begynner å vurdere grøt, så råder jeg deg sterkt til å etablere 4t (helst) mellom måltiene og passe på at han drikker store flasker. Denne tilvenningen kan være slitsom, min erfaring er at det er lettest om man får de til å sove helt fram til det er tid for mat. Gå med barnevogn fungerte godt for meg med første baby. JEg gikk ut og trillet 1-2 t før måltid og kom hjem nå det var på tide å spise. Snuppa sovnet som en dupp i vognen og sov til det var mat.

Min nye tass drakk 170ml pr måltid når han var like gammel som din, og jeg tenkte at dette går da aldri i verden om det skal fortsette slik. Men nå, så han han stagnert og drikker fortsatt 170ml per måltid og til og med et måltid mindre pr døgn. DEt er fordi jeg har fått skikk på måltid tidene og han får sove og være uthvilt.

En annen ting man skal tenkt på er at babyer har sugebehov, noen har mye større enn andre. De suger på alt som blir stappet i munnen. MAnge barn kjenner heller ikke sin begrensning og spiser/drikker til det kommer opp igjen.

Det er lett å forveksle sutring/urolighet for sult. MEn, kanske babyen er urolig fordi den vil sove/har luft i magen, ikke sulten. Det er lett å lage melk og gi babyen, selv om han egentlig ikke er sulten.

Man kan dermed stappe inn mye mer mat i ungen enn hva den egentlig har behov for.

JEg gjorde det samme med min til å begynne med. Han hadde litt kollikk og istedet for å hjelpe han med luft eller trøste, så laget jeg melk. Han drakk og sovnet. JEg var fornøyd. Men, han fikk for mye mat.

Jeg ser at din baby ikke er 1 mnd egang. Det er for tidlig å vurdere tillegg uten at dere har etablert gode spiserutiner.

Forsøk å f.eks å gi melk kl 08, 12, 16, 8 og natt.

Dette er gode råd fra en mamma med erfaring fra 2 flskebarn. Og som sikkert har gjort 1000 skriveleifer fordi jeg har en liten som ligger på min mage for å rape, så jeg har bare 1 hånd ledig..... ;)

Lykke til :)

Skrevet

heisan,

først takker jeg for det hyggelige svaret ditt.Jeg må spørre deg hva som er 4t???

Vet du jeg har en jente som bli fire nå og er faktisk ikke så veldig uerfaren som du kanskje trodde men med gutten våres tviler jeg litt. han få pupp også men jeg har dessverre ikke nok melk for han så han få mme i tilegg og spiser som sagt veldig mye av det tilegg.jeg vet at det kanskje er veldig tidlig og ikke sunt å begynner med noe grøt men så er det også veldig slitsomt med den storspisinger hans når man ikke få noe sovn,men så trodde jeg at det fins kanskje noe annen.

Ellers er jeg helt enig med at man er fort å lagre en melkeflaske eller gi pupp.men luft i magen tror jeg ikke han har...han er jo veldig stille og gråte nesten ikke....er bare at det se ut som han er bestandig sulten.hehe

noen gode rådt til???

Skrevet

Hei,

4t = 4 timer :)

Beklager om du følte at jeg fikk deg til å høres uerfaren ut ;) Det var ikke meningen....

Uansett så forstår jeg deg godt. Mitt nye nurk er snart 3 mnd og det med matingen begynner å gå seg til. Til å begynne med spiste han helt VILLT mye (Han spiste hele tiden) slik som din, og jeg tenkte tidlig å tillegg... Jeg var såååå sliten.

Men, som sagt, jeg anbefaler deg å få orden på måltidene, da vil mye endre seg. Hvis du klarer å holde litt lenger før du mater han så vil både du og han etterhvert bli mindre slitne.

Jeg tror det er en periode noen barn er igjennom. De må bare å mye mat. Mitt nurk vokste deg ut av alle kurver de 6 første ukene. Han ble født 50cm og 3000g! Ikke rart han trengte mye mat!

Flere råd enn faste mattider, det har jeg dessverre ikke. Men, gir du flaske (og litt pupp) så er det et veldig godt råd;) Han vil etterhvert venne seg til lenger tid mellom måltidene og spise mer :)

Jeg har følelsen av att mye går seg til når de er 6-8 uker, "so stay in there" :)

Jeg har akkurat fått natta tilbake. De siste 2 ukene har det bare vært 1 nattmating - og det er såååå deilig!

( Neste gang det går seg til er 3 mnd :)

Skrevet

hei igjen,

gutten min er en 3 time rythme...skal jeg bare la han gråter da?uff det høres seg slitsomt ut.Jeg synes at det var koselig å få noen meninger fra deg som er litt eldre...jeg føler meg noen ganger veldig gammel har.de flerste er jo under 30 og har ikke så mye erfaring.hehe..

hva slags mme tenker du er best?? er litt usikkert begge med nan og med colett...jeg synes colett har en så rar konsistens. må dette være sånn?? hvor bor du??

en nattmating høres seg deilig ut...kunne ønsker at min gullklump hadde kommet seg så langt.

jeg husker at dattern min sove hele natten fra fødseln av..jeg var nøyd til å vekke hun at hun får seg mat...hehe det var deilig....

Skrevet

Nå har ikke jeg lest de andre svarene, men jeg prøver meg..

Ser gutten din ikke er 1 mnd engang, og gi grøt til han synes jeg er alt for tidlig. Tarmen hans vil ikke tåle at du gir han grøt, den er ikke moden enda. De anbefaler å vente til 6 mnd alder. Hvis du har for lite melk til han i puppene, så prøv å øk melkeproduksjonen; gir deg noen tips lengre ned på siden. Gi han mat hver 3-4 time, heller store porsjoner enn mange små. Små porsjoner kan gjøre til at han gulper alt opp og er sulten igjen etter liten stund, og dette blir en ond sirkel.

Tips for å få opp melkeproduksjonen:

- Hold deg hjemme i ei uke uten besøk, stress, husarbeid

- Spis hver 3. time

- Drikk amme-te og biola

- Pump deg ofte, helst med dobbelpumpe

- Legg også mini til puppen ofte, han får ut mer melk enn pumpa ;-)

Må få legge til at jeg fullammer gutten min på 4 måneder hver 3. time HELE døgnet (han nekter å spise masse før han legger seg, tømmer bare den ene puppen). Man kan ikke forvente at et spedbarn skal sove hele natta uten mat, er helt vanlig å måtte stå opp hver 3. time om natta også..slik er det bare ;-) Noen er heldige som har babyer som bare skal die en gang om natta og mye om dagen, andre har 3-4 timers-intervaller hele døgnet.

Lykke til uansett. Håper jeg var til hjelp.

Skrevet

hei

jeg har ikke tenkt og gi han grøt...vet at han er alt for liten. skulle bare hører og se om jeg kan få noen gode rådt. melken i puppen begynner å kommer tilbake men det er langt ifra en hel måltid til gutten min. han spiser mye for sin alder...hvis man kan kaller det for alder..hehe

du se at jeg skal holde meg hjem uten stress og besøk og husarbeid...haha se jeg bare...det går ikke hos meg ..har en jente på nesten 4år og hun krever oppmerksomhet...pluss hun har begynnt å bli veldig sjalu ...så mye til stressfri....

at babyen ikke sove hele natten er jeg fullstandig klar over...gjøre meg heller ikke noe det....han få mat hver 3/4 time ..men man må jo tilstå at det er slitsomt uten en ordentlig nattsovn, eller???

Skrevet

Hehe, ok. Det er bra du er enig iallefall.

Hvis du har en samboer, hva med å prate med han og fortelle at du er nødt til å ligge i senga/sofaen å slappe av i ei uke (hvertfall noen dager) fordi du vil få melkeproduksjonen opp? :) Eller evt. noen som kan passe på størstejenta? :) Hvis du stresser vil ikke kroppen klare å produsere nok melk som minsten trenger. Hvis du ikke får til å slappe av om dagene så husk å få i deg noe hver 3. time! Om så bare et eple.

Jo, men nå har det seg slik at mini sover i samme seng som meg (samsoving hjelper også på melkeproduksjonen, fordi da vil han spise oftere) så når han klynker etter mat så legger jeg han bare inntil meg og gir han puppen. Da slipper jeg å stå opp av senga og styre, for da våkner jeg helt. Når han er ferdig å spise legger jeg han et stykke unna meg.

Så jeg anbefaler samsoving hvis du styrer mye om natta og sliter med å få sove. Det er viktig med nok søvn, hvis ikke blir du sliten på dagen ;-) Jeg vet det er mange som er skeptisk til samsoving, men søk på det så leser du litt om det.

Skrevet

samboer min jobber så der bli ikke det noe av...og jenta har ferie så hun er hjem nå.bli bedre til høsten da...

med denne samsoving har jeg faktisk veldig dårlig erfaring. vi har gjørt denne feilen med jenta våres og klarte ikke og få hun til å sove på rome sitt. slit med det hver siden av...hun ligge enda med oss og det gjøre ikke saken enklere.dessverre.jeg vil bare ikke har det sånn en gang til hvis du skjønner. gutten kommer jo til oss når jeg er våken og få masse kos pluss at det er jo så veldig koselig å amme mens man ligge.

skal alt ikke være så enkelt vetdu

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...