Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Jeg jobber selv i barnehage og har i løpet av mine yrkesaktive år fått ulike former for gaver/oppmerksomhet til jul og sommeravslutning. Jeg forventer det ikke, men det er ekstra koslig når det skjer :-) Men jeg blir litt provosert når jeg hører argumenter som at vi ikke fortjener gaver fordi det er en tjeneste dere betaler for. Det samme argumentet har jeg hørt i forbindelse med vi er håpløse på å finne bortgjemte klær, vi tillater ikke syke barn å være i barnehagen slik at forledrene kan ivareta sine ordentlige, viktige jobber, vi er noen duster som stiller krav til hva slags klær/utstyr vi forventer at barna har i barnehagen og vi er hvertfall ikke flinke nok til å avverge alle små skrubbsår og uhell som skjer med de søte små. Fordi dere betaler for tjenesten og fordi vi tross alt har valgt jobben vår selv så fortjener vi ikke noe ekstra som viser at dere setter pris på oss. Dere fikk kanskje med dere streiken som nettopp var? Vi har ikke akkurat noen luksuslønn å skryte av. I tillegg så er det en arbeidsplass med dårlig økonomi generellt, så ofte får vi ikke vikarer når noen er syke. når personalet er borte fra jobb så er det ikke slik at arbeidsoppgavene kan vente til neste dag. Uten vikar må de som er igjen på jobb gjøre sine oppgaver i tillegg til den som er syk sine. For det er fremdeles 20 barn som skal kles på, mates, skiftes bleie på og lekes med. Og det er fremdeles 20 foreldrepar som ønsker litt av din tid i forbindelse med henting eller levering for å høre hvordan dagen har vært, etterlyse bortkomne klær, hjelp til å lete etter matboksen eller kosebamsen eller rett og slett bare blåse ut av seg litt frustrasjon over hvor slitsom dagen DERES har vært! Som sagt forventer jeg ikke gaver, faktisk setter jeg større pris på hyggelige ord og positive tilbakemeldinger. Det beste jeg vet er foreldre som tar ordet på foreldremøter ene og alene for å gi personalet ros. Det varmer! Men å si at vi ikke fortjener gaver fordi dere allerede betaler for tjenesten syns jeg vitner om liten forståelse og respekt for den jobben vi gjør med barna deres.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 har hørt at sykepleiere og i hjemmesykepleien ol er det regler mot gaveer og smøring, rett og slett for konflikter det kan skape, følelse av press, forventninger ol kanskje noe å tenke på i forbindelse med barnehagetanter også?
Mamma´n til A og F Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Alle som gjør en god jobb, fortjener en oppmerksomhet. Og gjerne en muntlig tilbakemelding. Jeg syns barnehageansatte gjør en utrolig jobb. De tar vare på det mest dyrbare vi har. Jeg syns de som tar vare på mine barn gjør en fantastisk jobb, og vil derfor gjøre litt ære på dem. De gjør faktisk mer enn de blir betalt for!!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 Bra sagt! Akkurat det samme tenker jeg også noen ganger, godt å se noen andre har de samme tankene som jeg har.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Det finnes ikke barnehagetanter! Kall oss ved navn eller bruk personalet eller de voksne i barnehagen! Ja, jeg er litt hårsår på akkurat det! HI
jeg fant firkløvern Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 For å si det sånn så er det ikke noen dyre gaver barnehepersonalet får, så hvis man skal bruke ressurser på å lage en sånn lov for barnehageansatte, så er det helt skrudd! Jeg har jobbet seks år i banrehage og har i denne tiden opplevd å få tre gaver. Den ene var tre twist med et lite kort og en hilsen. Den andre var en liten sommerfigur ala nille, og den tredje var hjemmelaget marsipan. Så slapp av Det er de ferreste som gir gaver, selvsagt veldig koselig med en liten oppmerksomhet og en klem fra barna, men det er de hyggelige tilbakemeldingene som gjør at jeg føler jobben min er verdt noe!
Duracella Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 De ansatte i barnehagen vår fortjener en million! De er utrolig flinke, profesjonelle og oppriktig hyggelige mot barna. Men å kjøpe en liten gave til sommeren gjør jeg ikke. Dels fordi jeg ikke har penger til å kjøpe noe skikkelig til alle sammen, og dels fordi jeg er ikke så glad i upersonlige gaver uten spes anledning. Men jeg har sørget for å fortelle de hvor fornøyd jeg er, ved flere anledninger. Det tror jeg betyr mer for de enn en blomsterbukett på pauserommet eller en konfekt. Når poden slutter i bhg derimot, skal det kjøpes noe ordentlig! : ) Hilsen en som er oppriktig imponert over innsatsen dere gjør
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 Føler jeg er verdens heldigste som har en så fin og flott jobb i en barnehage. Jeg gleder meg hver dag til å gå på jobb. Jeg gleder meg til alle aktivitetene, alle samlingene, alle lekesituasjonene, alle som står i kø for å få en klem når dagen er over, alle skrubbsår som må plastres, alle forskjeller jeg kan bidra med i barnas hverdag. Jeg som barnehageansatt forventer ikke å få en liten ting ved jul/sommeravslutning. MEN, jeg som barnehageansatt setter virkelig pris på om foreldrene viser at de setter pris på arbiedet vi gjør, ingen gaver trengs å kjøpes, bare noen hyggelige ord varmer tusen ganger mer.... Ting som dette varmer meg som barnehageansatt:: Kjære..... Nå er min tid som barnehagebarn over og skolen er mitt neste oppholdssted. Jeg takker for at du har tatt så godt vare på meg - og vært så SNILL.. Når lyset tennes skal du vite at slik var du for meg - et lys i hverdagen min. Takk for en fin tid.... Dette bidrar til at jeg gjør en enda bedre jobb. Dette bidrar til at jeg gleder meg ekstra masse til å stå opp hver morgen.
mღ2 Skrevet 26. juni 2008 #9 Skrevet 26. juni 2008 Gjør mere enn de blir betalt for??? Hvor har du dine barn? Min har aldri vært der utenom de ansattes arbeidstid med de til stede!!!!
Mamma´n til A og F Skrevet 26. juni 2008 #10 Skrevet 26. juni 2008 Ok, sånn tenker du....deg om det.... Det jeg mener er at mange har et ekstra personlig engasjement. Jeg gir ikke en gave til jul og sommer hvert år, men når de slutter. Det er gjerne barna selv som vil takke mennesker de har blitt ekstra glad i.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #11 Skrevet 26. juni 2008 Det er litt tyisk norsk å være grisk og grinete. Hva med å være litt generøs og gavmild, motiverende og hyggelig når man møter folk som gjør en god jobb? Hva i all verden er problemet med det? Gir både til barnehage og sykehus ved ulike anledninger, vinflakse, konfekt, blomst e.l. med kort fra oss. Synes det skaper et varmere samfunn om man gir en liten oppmerksomhet, det koster så lite. Tenk hva det betyr for en selv å få positive tilbakemeldinger og påskjønnelser i ny og ne.
mღ2 Skrevet 26. juni 2008 #12 Skrevet 26. juni 2008 Greit at de gjør en veldig god jobb og er veldig engasjert. Men det er jo alle mennesker som er fornøyd med jobben sin. Det er jo derfor akkurat de jobber med barn! Er jo veldig engasjert jeg også i jobben min og veldig dyktig er jeg også, men jeg synes ikke at de som allerede har utgifter på meg skal kjøpe gaver i tillegg for å vise meg at jeg duger!! Småbarnsforeldre har nok utgifter. Hadde jeg jobbet i barnehage ville jeg laget en felles regel i barnehagen på at man IKKE tok i mot gaver... Men kort og tegninger er tillatt
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #13 Skrevet 26. juni 2008 Nei vi får nok ikke noe mer betalt selv om vi gjør mer enn det stillingen vår krever. Uttallige ganger har hvertfall jeg: - lyttet og gitt av min tid når foreldre har behov for å fortelle om personlige ting fra livet sitt som f.eks håpløse barnefedre, umulige besteforeldre, dustete sjefer/jobbsituasjonen m.m. - stoppet og slått av en prat når jeg møter barn, besteforeldre og foreldre i min fritid - tatt imot skyllebøtter når klesplagg er borte og som på mirakuløst vis dukker opp hjemme - tatt imot skyllebøtter når foreldrene oppdager at det er planleggingsdag neste dag eller at barn med reduserte plasser ikke får lov til å kjøpe seg en ekstradag - gått 5, 10, 15 minutter over tida, fordi at mange foreldre tror at så lenge de har nådd barnehagen innen den stenger så har de jo ikke gjort noe galt... At jeg skal hjem fra jobb og skal låse døra og slukke lyset tenker de ikke på! - brukt tid på å lete etter bortkomne plagg eller leker Og masse andre ting som jeg mener ikke hører direkte med i stillingsinstruksen min. Det er heller ikke påkrevd at jeg lærer meg navn på alle barnas besteforeldre, søskenbarn og fanden og hans oldemor. Men jeg kan love deg at jeg får noen stygge blikk når jeg tar feil mellom farmor og mormor eller mimmi eller besta eller hva de nå heter alle sammen! Det er heller ikke påkrevd at jeg skal være glad i barna, men det er jeg. Og heldigvis, for uten den kjærligheten jeg føler hadde jeg jaggu ikke giddet å smile til den neste moren som hesblesende kommer inn i barnehagen 1 minutt før den stenger, for deretter å bruke 5 minutter på å få kledd på poden før de er vel ute av døra. Noe som fører til at jeg får 5 minutter mindre tid til å lage og spise middag før jeg skal kjøre mine egne barn på fotballtrening, bursdager og andre aktiviteter. Det er foresten heller ikke påkrevd at jeg skal smile i det hele tatt! HI
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #14 Skrevet 26. juni 2008 Synes alle trenger en ekstra oppmerksomhet på jobben av og til, barnehagepersonale inkludert. I vår barnehage er det stort sett kronerulling til jul og sommer (en 100-lapp fra hver) så ordner foreldrekontakten eller en annen med en oppmerksomhet.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 Det er ikke det at dere ikke fortjener gaver eller ikke gjør en god jobb. Men skal man gå rundt og gi gave til alle leverandørene sine? Hva får postmannen? Søpletømmeren? Kassadama? Busssjåføren? Dama i banken? Advokaten? Dama på sosialkontoret? Internettleverandøren? Telefonoperatøren? Kabelselskapet? Jeg er fornøyd med de alle, og de gjør en super jobb. Kanskje vi alle skal begynne gi julegaver til alle disse flotte leverandørene våre, som en liten påskjønning for jobben de gjør?
d",)~^~^~ Skrevet 26. juni 2008 #16 Skrevet 26. juni 2008 Ingen som er uenig at læreren får en blomst eller en flaske vin til jul og sommer avslutning. Mange som takker jordmora som tok imot barnet deres enten i fødselsannonsen eller med billedhilsen til å henge på oppslagstavla. Mange som gir frisøren en påskjønnelse til jul. Mange som gir postmannen eller avisbudet en gave til jul. Hvorfor gir man tips til taxi-sjåfører, kelnere og bartendere? Er det egentlig noen forskjell på dem og en barnehageansatt?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #17 Skrevet 26. juni 2008 Da jeg jobbet i kantine fikk jeg en oppmerksomhet på slutten av året fra flere av brukerne. Koselig:) Nå jobber jeg i barnehage, og har fått noen små gaver når barn slutter. Er da ærlig talt ikke snakk om smøring som enkelte skriver her! Uansett, smøring for hva da? Barnet slutter jo i barnehagen! Er jo litt sent å begynne å smøre da..?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #18 Skrevet 26. juni 2008 Har full respekt for barnehageansatte. At dere har dårlig lønn handler bl.a. om at det med noen unntak kreves lite utdanning, og innsparinger er det mange som opplever. Dere er voksne, profesjonelle ansatte i virksomheten. Vi foreldre er kunder og skal ha et profesjonelt forhold til dere som tjenesteleverandører. Å kompensere/avspise dere med en telysholder eller et julekrus synes jeg vitner om lite respekt for den jobben dere gjør. Selvsagt kan man komme med litt ros i blant, men å rose dere høylydt for at dere er så flink til å huske å skifte bleie på lille Per eller at dere fant matboksen til lille Trine, blir for dumt. Det blir som om en av mine samarbeidspartnere skulle finne på å rose meg for at jeg er så flink til å skrive formelle brev eller lage styresaker. Jeg jobber som rådgiver i offentlig administrasjon (staten). Vi får ikke lov til å motta gaver fra våre samarbeidspartnere. Real og grei ordning, ingen trenger å være i tvil.
mღ2 Skrevet 26. juni 2008 #19 Skrevet 26. juni 2008 - Står at du skal engasjere deg i barnet vel? Veldig mye går vel under det... -Og at du hilser på barna på fritiden er vel normalt uansett hvordan jobb du gjør!! Hilser da på folk jeg kjenner gjennom jobb på fritiden jeg også! -Er det borte noe på jobben min leter jeg også etter det enda det ikke står i stillingsinstruksen min. -Tar i mot unødvendig kjeft burde du være profosjonell nok til å tåle uten at du forventer ekstr gaver pga det.. -Blir glad i barna synes jeg heller ikke du fortjener ekstra gaver for... Det er en menneskelig reaksjon som oppstår.. Du gir vel ikke gaver til barna fordi de blir glad i deg heller... -Og til slutt vil jeg si at jeg er glad jeg ikke har ungen min i din barnehage om det virkelig ikke er påkrevd at du skal smile en gang!! Og mest av alt.. Du virker utrolig negativ til jobben din... Ikke rart du trenger smøring!!!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #20 Skrevet 26. juni 2008 Hva står det egentlig i stillingsinstruksen din, da?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #21 Skrevet 26. juni 2008 Mener du virkelig at 3 år på høyskole er argument godt nok for at vi har dårlig betalt? Ja, jeg har satt ting veldig på spissen. Og jeg mener heller ikke at vi SKAL ha gaver. Men vi fortjener vel i det minste respekt for den jobben vi gjør?? Syns det er så utrolig mange negative innlegg om håpløse barnehager her på DIB. Men er det barnehagen som er håpløs eller har dere for store forventninger til de ansatte? Jeg elsker jobben min, er faktisk ganske dyktig i den også. Og stillingsinstruksen min er først og fremst en stor og tykk lefse kallt Rammeplan for barnehagen. Der står det ganske detaljert om hva slags pedagogisk innhold jeg skal sørge for at presenteres barna. Ingen ville vel finne på å forlange at læreren brukte tid og krefter på å lete etter barnas gjenglemte gymtøy? Eller forvente at læreren skal være et slags mellomledd mellom en mor og en far som ikke får samarbeidet til å fungere. Dette er reelle situasjoner jeg som pedagogisk leder møter ofte i min jobb. Men skolen er jo gratis så det blir vel en liten forskjell da??? Og bare så det er sagt, jeg er selvfølgelig profesjonell og smiler til alle foreldre enten det er i barnehagen eller på butikken. Ikke fordi jeg føler at jeg må, men fordi det er naturlig for meg å være imøtekommende og hyggelig mot alle mennesker. Det jeg syns er trist er at mange foreldre tror de kan forlange hva som helst av oss bare fordi de betaler for "tjenesten". Og til deg som var glad for at du ikke har barnet ditt i min barnehage. Det vet du vel ikke helt sikkert at du har...... HI
Gjest Skrevet 26. juni 2008 #22 Skrevet 26. juni 2008 Gaver gir ein ikkje først og fremst fordi nokon fortjener det, ein gir gaver fordi ein har ein verdifull relasjon til eit anna menneske. Eg har ingen relasjon til postmannen eller søppelkjøreren, men eg har og ønsker å ha ein relasjon til mine barns førskolelærere og lærere. Derfor er gaver på sin plass, synst eg.
mღ2 Skrevet 27. juni 2008 #23 Skrevet 27. juni 2008 I det forrige innlegget ditt virket det langt i fra en selvfølge at du skulle hilse på barna utenom arb.tiden din..Eller smile siden det ikke står i instruksen din.. Og lærerer til 6 åringer hjelper til med å finne ting de har mistet. Det er fordi de er SMÅ barn. Alle hjelper vel en liten unge med en oppgave den sliter med?? Enda det er med eller uten betaling!! Jo, jeg er sikker på at min unge ikke går i din barnehage.. Det er posetive ansatte der Og gaver tar de ikke i mot, så det er jeg sikker på
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #24 Skrevet 27. juni 2008 Førskolelærere har noe utdanning, ja, men de fleste barnehageansatte er vel ufaglærte assistenter? Derav dårlig lønn. Igjen, av respekt for dere synes jeg disse gavene er nokså nedlatende. Jeg velger å møte dere som voksne, kompentente tjenesteleverandører. Jeg skjønner ikke helt sammenligningen med lærere. Det er da en annen jobb? I min jobb er det heller ingen som forlanger at jeg skal finne klær eller lignende, men det er da også en helt annen jobb enn den du har? På den annen side yter jeg ganske mye service overfor kontakter og "kunder", jeg også - innen mitt felt. Og det faller meg ikke inn å få gaver som takk? Synes det er helt pussig. Jeg får min lønn, og er jeg misfornøyd med den tar jeg det opp med rette vedkommende. Når det er sagt har jeg aldri forlangt klesfinning el.l. Jeg forventer egentlig mindre og mindre av barehagen og dens ansatte.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå