Gå til innhold

5 barnesykdom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 17mnd har kanskje fått den 5 barnesykdom.. vært hos lege idag, som ikke kunne svare på om det var det eller annen virus sykdom..men tok prøver av oss begge for å se om jeg var smittet.. men prøvesvaret kommer ikke før om ca 10 dager! Aaaalt for lenge... jeg er redd!

Reiste på barnelegevakten på Haukeland for å høre om den legen som var på vakt kunne se om det var det ene eller dat andre... men hva sa hun : jo: jeg tror ikke det er farlig for gravide, for da hadde det jo vært allment kjent!

Hallo????

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er smittet, så kan det jo være veldig farlig for barnet, men selv om du skulle være smittet er prosentsjansen for at det går till fosteret veldig lav!

Og skulle så skje er det heldigvis ikke noe som går raskt, man rekker å få svaret på prøvene og starte behandling!

Men jeg skjønner godt at du er stressa og redd, har vært der selv...

Og denne barnelegen burde få seg en liten refs! Hun kan jo koste noen livet!

Skrevet

10 dager virker lenge, men inkubasjonstiden er på 2-3 uker, så egentlig har du "god tid".

Legen får ikke gjort noe annet enn det han akkurat har gjort. Ta prøve av deg nå for å sjekke for antistoffer - så en ny en om ca 3 uker for å sjekke deg for nye antistoffer (hvis du ikke hadde antistoffer første gangen)

De fleste av oss har hatt sykdommen. Hos voksne er den ofte uten symptomer, slik at vi kan ha hatt den uten å merke det.

Hvis du skulle bli ny-smittet nå (at du ikke har antistoffer på den første prøven, men på den andre) er det 5% sjanse for at du overfører sykdommen til fosteret (altså 95% for at du IKKE gjør det), og HVIS barnet skulle bli smittet er det 50-60% sjanse for at barnet tåler det godt. Og hvis det skulle være av de ytterst få som både blir smittet og IKKE tåler det godt vil dere jo være i en godt overvåket prosess, dere vil følges opp på en helt annen måte - og nødvendige tiltak vil settes inn.

Var gjennom en slik prosess drøyt halveis i svangerskapet - og jeg var av de som ikke hadde antistoffer på første prøve. Men også andre prøve var antistoff-fri - ergo jeg var ikke blitt smittet - til tross for helt vanlig omgang med min smittede datter. Husk også at etter utslett/røde kinn bryter ut så er sykdommen ikke smittsom lenger.

Vær glad for at dere oppdaget at datteren din var syk - det gir dere mulighet til å følge opp deg og nurket (og varsle andre gravide dere kan ha vært i kontakt med under inkubasjonstiden).

God bedring til datteren din, og lykke til til deg! Dette går bra!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...