SOMMER :) Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Vi har vært så fornøyd med at mini har fått plass på småbarnsavd. i samme bhg som storesøster. Han har astma og i dag var vi på sykehuset pga forværring av astma'n. Legen spurte da om han skal i bhg og jeg svarte glad at han har fått plass. Men hun mente at siden han har vært såpass mye syk dette første året sitt burde han vente. Nå vet jeg ikke hva jeg skal tenke. Jeg skal begynne i ny jobb uka etter han har hatt tilvenning. Vi klarer oss ikke på bare en inntekt og evt kontantstøtte. Hva skal vi gjøre? Vil selvfølgelig det beste for gutten, men vi må jo klare oss økonomisk også... :-(
Gjest Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Kanskje dagmamma er bedre for han da? Det blir jo ikke så stort og sp mange unger som i en barnehage...
(S)TinkerBelle <3 Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 Er det mulig å søke om stønad fra Nav tror du? Du kan jo høre med barnelegen iallefall!
Lilletrollogmamma Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Kanskje det er bedre med praktikant? Da får han jo være hjemme.. Men uff, vet ikke. Er ikke lett å prioritere når det er økonomi inni bildet
Alba44 Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Hva hvis du er hjemme med han(mottar kontantstøtte) og har et dagbarn?
mpmamman Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 trenger han og begynne med full plass da? om dere har mulighet så søk i banken om avdragsfrihet på lån.
Gjest Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 Ville hørt på legen i alle fall... Finn en løsning med dagmamma eller at en av dere jobber kveld f eks.
*Timulia* Skrevet 26. juni 2008 #9 Skrevet 26. juni 2008 Du har ikke mulighet til å jobbe redusert i starten hvertfall da? Ha fri to dager i uka f.eks.? Skjønner du blir i tvil når "ekspertene" sier sånn. Hør med helsesøster hva hun mener?
LisseUmmaNuddeAtteJamPjøver Skrevet 26. juni 2008 #10 Skrevet 26. juni 2008 Om dere har mulighet til å leve på en inntekt og syns det er en grei løsning kan dere jo holde han hjemme ett år. Men man skyver gjerne bare problemene forran seg da. Om valget står mellom barnehage og dagmamma er barnehage uten tvil beste alternativ. Der har du kontroll på hva som er, de er forpliktet til å tilrettelegge, han kan få egen assistent osv. Hos en dagmamma er forholdene mindre, noe som er bra, men kontrollen med hva som skjer der eller hva som blir gjort er fraværende. Huff, nei ikke enkel avgjørelse.
SOMMER :) Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 26. juni 2008 Kunne gjerne vært dagmamma. Men vi bor i blokk og jeg føler ikke det er så egnet for å ha dagbarn. Jeg har nettopp fått en jobb innenfor det jeg er utdannet og kan nok ikke jobbe redusert. Må nok prate litt med mannen min om dette. Kanskje han kan jobbe redusert. Eller kanskje det er mulig å få noe støtte fra NAV. Vi må undersøke litt tror jeg...
lÅktiHaUDe Skrevet 26. juni 2008 #12 Skrevet 26. juni 2008 jenta vaar har alvorlig astma, hun har full barnehage plass. Dette gaar helt straalende, hun faar medisin der og faar hvile naar det passer henne. Jeg har ingenting negativt aa komme med. Barnelegen vaar sa det var bra for astma barn aa vaere i barnehage for da faar de vaere i aktivitet og det loeser opp slimet. Jenta vaar faar medisin paa forstoever apparat 3-4 ganger pr.dag pluss 2-3 ganger med baby healer. Saa jeg ville faat flere synspunkt. For med god hjelp fra barnehage burde det gaa bra. Jeg har hatt astma barn i 5 aar og vaert paa voksentoppen saa jeg kan ihvertfall litt men husk at du kjenner ditt barn best, lykke til
lÅktiHaUDe Skrevet 26. juni 2008 #13 Skrevet 26. juni 2008 ups saag at innlegget mitt kom lenger oppe. Er veldig enig med lisseummanudde.....
Joikaboll@ Skrevet 26. juni 2008 #14 Skrevet 26. juni 2008 Ut fra egen erfaring har jeg lyst til å svare. Påsan her var 1,5 år da han begynnte i bhg, han stortrivdes med å være der hver dag. Men som "alle" veit, har astmabarn et svekket immunforsvar. Noe, som i vårt tilfelle resulterte i at påsan fikk 2-3 super-duper dager i bhg, da kom han hjem fra bhg syk og endte med å måtte være hjemme 1-2 uker. I tillegg til forkjølelse og alt som er typiske sykdommer for små barn kom jo astma-anfallene samtidig. Da var det legevakt og sykehusinnleggelse støtt. Når han endelig var frisk igjen og kunne dra i bhg igjen var han der 1 dag for så å måtte være hjemme 3 dager...... Regner med at du forstår tegninga nå ;-) Meninga var at jeg og skulle ut i jobb, men etter et godt halvår på denne måten ga vi opp etter legens råd. Siden har han hvert hjemme med mamman sin og småsøskna sine. Sykdomsperiodene gjorde at vi gikk til akupunktur 2 ganger i uka og fysioterapi 5 dager i uka for å hjelp å få opp slim fra lungene. For ikke å snakke om legebesøk og all nattevåk med medisinering hver annen time 24/7. Prat med mannen din og kom til den løsningen som passer best for dere alle. Ta kontakt med NAV, dere har hvertfall krav på hjelpestønad og økte sykt barn dager om dere ikke alt har det.
fox`y Skrevet 26. juni 2008 #15 Skrevet 26. juni 2008 Minien min har oxo astma, går på medisiner vær dag. han har plagdes me luftveisinnfeksjon nå siden februar og hoster mye. Men barnelegen har ikke sagt noe om at han ikke bør gå i barnehagen. Tror d skal gå helt fint jeg. Vist han blir værre får jeg heller ta han ut av bh,men vi prøver no fra høsten av. kan jo ta permisjon fra plassen vist d blir veldig ille. har jeg hatt økonomi til å gått hjemme 1 år til så har jeg gjort d,men nå er økonomien så ille at jeg må i jobb fra høsten av. syns du må gjøre d du selv syns er best for gutten din, alternativ er jo familiebh,dagmamma el. Lykke til iallefall så håper jeg minien din blir bedre.
Gjest dagdrømmer Skrevet 26. juni 2008 #16 Skrevet 26. juni 2008 Ville ha sjekka mulighetene for pleiepenger også jeg, dersom du skal gå hjemme.
Arb.ledig husmor Skrevet 26. juni 2008 #17 Skrevet 26. juni 2008 Kan ikkje søke om pleiepenger da? (Barnet blir sykemeldt..)
Leirha Skrevet 26. juni 2008 #18 Skrevet 26. juni 2008 det kan jo være at astmaen blir verre da. Da BØR du ikke sende barnet i bhg, vente litt ihvertfall. DEssverre, men det er sant, var slik da jeg var liten og dattera til søstra mi er slik, blir ikke mye jobbing når barnet er så sykt. Du kan jo søke pleiepenger fra nav, være hjemme og så kanskje være dagmamma for et barn i tillegg?
jeg fant firkløvern Skrevet 26. juni 2008 #19 Skrevet 26. juni 2008 Hvorfor vil han ikke at barnet skal gå i barnehage? Det er jo mange barn som har astma som går i barnehage. Er det pga innemiljøet? For det trenger ikke nødvendigvis å være bedre hos en dagmamma eller i en familiebhg. Skjønner ikke helt og lurer på hva argumentet til barnelegen er. I barnehagen jeg jobber er det bla topp anlegg med utlufting osv og skal være bra for barn med slike problemer.
Newton & Prinsessen på erten Skrevet 26. juni 2008 #20 Skrevet 26. juni 2008 Jeg hadde gjort et forsøk på bhg. Dere kan søke om fler sykedager, sende med medisin i bhg og lære de opp, be bhg. personellet være nøye med å ta forhåndsregler. Gutten vår hadde et tøfft førsteår i bhg. men barnelegen vår mente at det første året i bhg. blir tøfft uansett og at dette ikke hadde bare med astmaen å gjøre.
SOMMER :) Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #21 Skrevet 26. juni 2008 Mini har en infeksjonsutløst astma. Hver gang andre blir litt snørrete og hoster litt blir han supertett i brystet og må ha medisiner flere ganger for dag på forstøverapparat. Så det er fordi faren for smitte er større i en bhg. Vil helst ikke bruke dagmamma til han siden vi ikke kjenner noen i området. Det blir enten barnehagen der storesøster har gått i to år eller så må vi ha han hjemme. Evt redusert tid. Jeg skal ringe Nav og høre i morgen.
~sjiraff~ Skrevet 26. juni 2008 #22 Skrevet 26. juni 2008 Det er noe som heter omsorgslønn. Jeg vet ikke hva kriteriene er men årøv å finn litt ut av det. Vil tro at om du har legeerklæring fra spesialist så kan det være mulighet for å motta det.
SOMMER :) Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #23 Skrevet 26. juni 2008 Takk for mange gode fine svar! :-) Det kom litt brått på oss at det kanskje ikke skal være bra for mini å gå i bhg. Jeg fikk meg ikke til å spørre så mye mer da vi var hos barnelegen. Nå tenker vi at vi i første omgang sjekker hva slags muligheter vi har i forhold til NAV. Deretter skal vi prate med en barnelege som er spesialist på lunge/astma problematikk på mandag (skal på kontroll). Da får vi jo en annen leges mening også. Hvis han mener det samme må vi gjøre noen vurderinger, Kan jo evt bare ha 50% plass og at mannen min er hjemme 50%. Men da må vi få økonomisk støtte. Akkurat nå er vi avhengige av to inntekter tror jeg. Men dette må vi jo regne på. Nå må jeg gi mini medisiner igjen. Nå er det full medisinering hver 3. time med saltvann innhalasjon innimellom. Vi slapp innleggelse i dag, men det neste døgnet og hvordan han reagerer på medisinen er avgjørende for om han kan fortsette å være hjemme.
Frøken Fjong og Prinsene Skrevet 26. juni 2008 #24 Skrevet 26. juni 2008 Huff da..det der er ikke enkelt. sønnen min har astma og blir tett hver gang han er forkjøla. barnelegen har frarådet han å begynne i bhg for alltid. Har skjermet han helt til nå, men nå må han nesten begynne. er 2 1/2 og begynner å bli på tide. men hva med dagmamma? Eller dere kan jo la han begynne å se hvordan det går? om han blir mye plaget.. Det er det vi skal gjøre nå. Blir det for ille får vi heller ta han ut.:S
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå