Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Han som jeg har ler av meg når jeg prøver å kjefte på han. Jo mer sint og brutal jeg blir i stemmen, jo mer ler han! Han syns det er kjempemorsomt når jeg kjefter på han. Jeg har prøvd å kjefte med rolig stemme, "neeeei, dette har du iiiikke lov til..." men han syns det og er morsomt. Han skjønner ikke alvoret. Er det fordi han er for liten til å skjønne? Eller er han bare "vanskelig"? Han skjønner jo mye annet... Er deres barn rundt året på samme måte? (Må legge til at jeg ofte er sint på han, men det er jo greit å sette grenser når alle DVD'ene og cd'ene blir kastet rundt over hele stuegulvet, eller kattematen havner alle andre steder enn i katten sin munn.....)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Kjefte og bråke kommer du ikke langt med uansett alder! Nå er han så liten at han synes det er gøy å se reaksjonene dine, ansiktsuttrykk, fakter osv. Han fortsetter å gjøre det du ikke vil fordi du forandrer deg og han synes det er spennende! Istede for å kjefte på ting han gjør som du ikke liker så flytt heller cdskapet og kattematen...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Ja, men det er begrenset hvor mye man orker å flytte rundt på møbler. Kattematen har jeg satt høyere opp mange ganger, men må jo flytte den ned igjen når katten kommer.... Men dette er bare eksempler, spørsmålet var egentlig om dette er vanlig hos så små, eller om min sønn er ekstra "fandenivoldsk"... Jeg mener heller ikke at skriking og hyling er bra, men poenget er at jeg har prøvd alle måter og han syns bare det er moro, høyt eller lavt!! Jeg kan også overse han, hvis det hjelper, men jeg syns jo det er viktig å sette grenser allerede nå. Man kan ikke overse i all evighet, det ender med knall og fall og mye blåveiser. (Han syns det er moro å klatre på bord og stoler osv...)
meeee Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 hehe..kjenner meg igjen der ja..hun er 12 mnd,og i det siste er det veeeldig morro når jeg sier nei,og prøver holde meg alvorlig..har prøvd ta vekk det meste jeg må si nei til,men er jo noen ting jeg ikke kan flytte..har prøvd rolig,litt høyere stemme,morsk,bare riste på hodet osv..ingen ting funker..blir bare gøyere..eneste som hjelper er å avlede med noe annet..jeg sier nei,også gir jeg hun ett annet alternativ..da går det som regel greit...er nok bare en periode vi må igjennom..:-)
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Hehe, samme her. Har også ristet på hodet,sett streng ut, sagt nei, frem med fy-fingen, men alt er bare gøy! Syns det er gøy selv, da, bare lurte på om det var vanlig. Godt det er flere da. hehe hi
Mamma til to tette Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Tror man ikke kan forvente at de lyer rundt denne alderen nei. De forstår jo ikke konsekvensene av handlingene sine, som at noe faktisk er farlig. Tror du må ha en gjennomgang av huset deres og rydde vekk mesteparten av det som er farlig, kan bli mye rot av. Vi har kun 3-4 steder som er off-limits for vårt barn og har han nærmet seg dette så får han et konsekvent "nei, ikke lov" og blir flyttet bort. Han er utrolig nysgjerrig og pillete så trodde ikke dette skulle holde men det gjør det. Siden han har så mange andre gøye steder å utforske så respekterer han de få stedene han ikke får lov til, som f.eks peisen (er ikke i bruk nå da)
Gjest Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Ja det er vanlig, men jeg synes det er urimelig av deg å bli sint på ham. Et så lite barn kan på sikt læres opp til at noe ikke er lov, men de er for små til å fortså hvorfor og når en ikke forstår hvorfor noe ikke er lov så er det vanskeligere å la være også. Dette er overhode ikke frekt ment på noen måte, men kanskje du kunne hatt nytte av å lese en bok om 1 åringer, f.eks "Forstå 1 åringen" slik at du forstår mer av de mentale prosessene som skjer med barnet ditt, hva du kan forvente osv. Jeg synes i hvertfall selv dette er nyttig innsikt å få fordi det er enklere å takle barna når jeg forstår hvorfor de gjør og reagerer som de gjør :-)
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #8 Skrevet 27. juni 2008 HJELPES!! Jeg ser jeg har skrevet "må legge til at jeg ofte er sint på han....." Herlighet, jeg mente å skrive at jeg IKKE ofte er sint på han...:!!!! Nå må jo jeg ha virket som den sure, strenge moren... Uff og uff... Poenget er at jeg IKKE ofte er sint på han, men prøver å lære han hva som er lov å ikke. Det jeg har prøvd er å være streng i stemmen, myk i stemmen, riste på hodet å se sint ut osv. MEN jeg blir ikke sint slik det hørtes ut som i hovedinnlegget.... Huset vårt er rimelig barnesikkert, det eneste som kan være farlig som han gjør, er å klatre på lekene sine for å komme seg høyere. Nei, skjønner nå hvorfor noen av svarene ikke var hekt slik jeg hadde tenkt de skulle bli... hehe HI, IKKE-SINT-MOR!!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 Så små barn må bare flyttes bort fra det de holder på med som ikke er lov, gang på gang på gang... Til slutt tar de hintet!
Vestlending med to, snart tre? Skrevet 28. juni 2008 #10 Skrevet 28. juni 2008 Har en jente på 15 mnd. I huset har vi noen få plasser hun ikke får lov å være borti. Jeg har faktisk vært så stygg at jeg har tatt den ene fingeren borti kaffikoppen når den er litt varm. Da skjønner hun hva au betyr og at hun ikke bør være borti ovnen. Føler meg litt stygg når jeg gjør det men er jo greit at hun skjønner. Hun hadde en periode der hun syns det var skikkeleg gøy å klype og slå oss foreldre (spesielt meg) i fjeset. Tok hendene hennes vekk og sa nei med strengt fjesutrykk og etter en stund skjønte hun at hun ikke burde gjøre dette. Tror hun skjønte veldig godt men måtte bare prøve seg litt. For tida prøver hun å få det som hun vil med å begynne å grine viss hun ikke får det, slitsomt men er vel bare sånn man som foreldre må gjennom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå