Gå til innhold

Setefødsel eller keisersnitt??


Ragnhild26

Anbefalte innlegg

Foreløpig ligger babyen med rompa ned, men vi håper jo den vil snu seg. Er 35 uker nå, så litt stressa..

 

Vet at selv om bekkenet måles til stort nok, er det større risiko ved setefødsel.. Usikker på hva som er lurt. Vil jo helst ikke ta keisersnitt heller. Vurderer vel kanskje å prøve å snu babyen i forkant, men det kan visst ende i et keisersnitt på stedet, siden mange setebarn ligger slik for å overleve der inne..Hmm, mye tanker her..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde uten tvil gått for planlagt keisersnitt. På sykehuset vil de sansynligvis anbefale vanlig fødsel dersom bekkenet ditt er stort nok. Jeg hadde aldri gått med på det!!!!!! Du risikerer å revne mye og kan ende opp med å plages av dette i ettertid. Uansett hva du velger bør du sette de inn dette og ikke kun stole blindt på jordmødre og leger. Er faktisk også mange leger som absolutt ikke anbefaler å føde i seteleie.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førstemann fødte jeg på vanlig måte og andremann med keisersnitt pga uoppdaget seteleie. Ikke noe dramatikk i noen av tilfellene. Jeg fikk selv velge om jeg ville ha keisersnitt da de oppdaget seteleie( hadde da 9 cm åpning). Jeg er i uke 34 nå med nr 3 og vet at hvis han blir liggende i seteleie så vil jeg føde vanlig hvis alt er som normalt ellers. Det var mye mer behagelig i etterkant. (Før var jeg helt imot å føde vanlig når babyen ligger i sete. Jeg har satt meg grundig inn i dette og har ombestemt meg + at jeg syntes det var umenneskelig å være 2 timer uten baby etter fødsel.) Men... samtidig vet jeg at jeg vil være mer bekymret for at alt skal gå bra...Mange tanker hos meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uoppdaget seteleie...var dette da planlagt keisersnitt??? Stor forskjell på planlagt og haste keisersnitt..mange som ikke vet det. Hvis det var planlagt keisersnitt så skjønner jeg ikke hvorfor du måtte ligge to timer uten babyen. Ja..far blir med babyen for å stelle den etter du har fått hilse på den. Du blir sydd...men to timer,det synes jeg var mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De oppdaget at babyen lå i seteleie da jeg hadde 9 cm åpning og da fikk jeg bestemme selv at jeg ville ha keisersnitt. Fikk være våken under operasjonen, så det var ikke direkte haste.... Likevel måtte jeg ligge 2 timer på oppvåkning uten baby. Pappaen fikk selvfølgelig sitte med henne, men de sa til meg at de ikke hadde kapasitet til å ta vare på både mor og barn på oppvåkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uvanlig at mor må være et par timer på oppvåkning selv om det har vært spinal bedøvelse. og akutt sectio kan også taes uten narkose. Så jeg er helt enig med nicolay her, at det beste må jo få være å føde og gå gjennom den naturlige fødselsprossensen... dersom dette er mulig da selvfølgelig.

Selv ligger shnuppa i sete, men håper virkelig ho snur seg så slipper vi det dilemmaet :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

er d noen som har peiling på hvor en får lest mer om setefødsel?har ikke lyst å ta keisersnitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hei Ragnhild!

 

Min fastlege og jordmor var begge usikre på om Aurora lå med rumpa ned, derfor ventet jeg på time for ultralyd. Dette rakk jeg aldri da hun bestemte seg for å komme i uke 36, jeg fikk UL på sykehuset der det ble bekreftet seteleie og 5t etter at vannet gikk kom Aurora med stumpen først. Alt gikk helt fint! J,a jeg ble klipt og sydd men det også gikk fin fint.

 

Lykke til ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange fine svar. Nå har heldigvis babyen snudd seg riktig vei, etter et forsøk med vendingsakupunktur. Det var bare en liten ufarlig nål i lilletåa, og babyen begynte å sprelle der inne. Nå er jeg i 39. uke, og hodet ligger ned. Jippi!!!!!

 

Lykke til alle dere som fortsatt har seteleie. Kan anbefale vendingsakupunktur til alle som har seteleie, og vil prøve å snu den uten smerte.

 

Hilsen Ragnhild

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...