Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på ultralyd i dag, da sa jordmora at jeg var 16uker på vei, selv mener jeg at jeg er 17. Den vanlige legen sier 19.

Jordmora kunne ikke sette termin for jeg var for kort på vei, så må til bake om noen uker.. Litt kjedelig å bli satt tilbake igjen. Nå blir bare terminen nærmere å nærmere julaften. Off..

Men tingen er det. Vi brukte eggløsningstester og hadde sex hele den uken jeg fikk positiv test.Og utfra det har jeg regnet min termin. Skjønner ikke hvordan det går ann at jordmora sa noe som da ville vært befruktingen mer enn en uke etter positiv eggløsningstest.. RART! Noen som har samme erfaring?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Forskjellen på "din" termin og legen sin termin er to uker ser jeg. Hvis du regner med fra da egget blir befruktet skal du legge på to uker. Dvs

unfangelse + 2 uker = antall uker påvei.

Dette er fordi legen og du regner uker fra siste mens. Kan det være at du har glemt dette (altså disse to ukene) når du har regnet deg fram til antall uker? Barnet er altså alltid 2 uker yngre enn det antall uker du er gravid... Sånn er det visst bare:)

Ultralyden kan endre på terminen og viser som oftest seg å være mer rett enn den terminen man regner seg til vha mensen. Derfor tar man høyde for ultralydtermin når man bestemmer når man skal ut i permisjon før fødselen. Dette kan virke rart på mange fordi de vet akkurat når de har hatt sex. (For eksempel folk med mann som reiser mye, der de vet at de hadde sex akkurat den og den datoen) Og til og med de som har fått prøverørsbefruktning kan få endret antallet uker de er på vei under ultralyden rett og slett fordi man beregner terminen fra hvor stort fosteret er under ultralyden. Så selv de med prøverør kan få beskjed om å endre tallet på antall uker. Og de vet jo faktisk på sekundet når egget ble befrukta. nesten iallfall;)

Vet ikke om det hjalp, jeg?

Skrevet

Når jeg plotter inn unnfagelse 12mars på babyverden, så kommer det opp at jeg er 17+1 i dag. Å det er det jeg regner fra siden det er ca da jeg hadde eggløsning. Var på tidlig ultralyd i uke 8, da va jeg 8+2 fra mine bergeninger når jeg var der. Men hun gyn dama sa 8+1 så det va jo ikke så langt unna å det var "levelig" men så blir jeg satt så langt tilbake.. Hmmm. Syns nå det er rart. Hadde en vennine som opplevde det samme å måtte komme tilbake for å fastsette termin, da viste det seg at hun var like langt som hun selv trodde å ikke kortere. Tror de her bebisen vokser litt sånn i rykk å napp, så får bare vente å se:) viktigste er at barnet er friskt:) Kommer vel aldri på terminen uansett.. Hehe

Tusen takk for svar;)

Skrevet

hei må si at jeg stoler ikke på ul termin av den grunn at me ho første hadde jeg selv regna at ho 8 mai, men ul termin ble satt til 4 juni noe som ikke stemte.

når jeg gikk over min mens termin ble jeg litt engstelig for det men di ville ikke gjøre noe.

så dagene gikk og 23 mai kom ho ut :) ble så gla men så kommer jm å sier at det var bare flaks at det gikk så godt for det var tydelig at jeg var godt over termin og ihvertfall me 14 dager.

så ja nei stoler mer på mens term en ul.

Skrevet

Hverken legen,jm eller UL bruker fosterets uker.

Alle (som jeg vet ) bruker mors uker.

Dvs når du er 40 uker så er det mors uker,ellers ville det jo blitt 42 uker langt sv.skap...

Skrevet

Ultralydtermin blir satt ut fra størrelse på barnet, og noen vokser litt seinere enn andre derfor kan det være såpass stoort avvik...

Skrevet

Hvis unnfangelsen fant sted 12. mars, går du to uker tilbake og regner så 40+2 uker frem, eller 38+2 uker fra unnfangelsen - termin 6. des

Skrevet

Hvis du vet datoen for befruktning er det enkelt å regne det ut - og er det ca ila en spesiell uke, så blir datoen også litt mer usikker. På UL måles hodeomkretsen, og slik setter man UL-termin ca i mors uke 18, barnets uke 16. Noen barn er store og noen er mindre. Tror meg, barnet kommer når det kommer ;o) bare greit å ha en termin slik at man vet sånn ca når man er på overtid

Skrevet

Ja, vet jo sånn ca når det fant sted. Men hun sa jeg var i uke 16, ikke fosteret. Men uansett, finner ut av det om noen uker:) Skal si ifra om jeg har rett eller om den ulen jeg hadde fortsatt stemmer:) Tusen takk for så mange kloke svar!

Skrevet

samme skjedde med meg...

Mens termin = 26. sept

ul termin = 15. okt,

ble satt tilbake 2 uker..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...