Gå til innhold

Trygg Trafikks svar rundt dette med forovervendte seter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte det var like greitt å gå til kilden jeg! Jeg limer inn mine spm først og svaret fra TT.

Jeg ser at svaret rundt bilsyke er "du må jo sitte bakover i babysetet og de kan ta tabletter". Hehe akkurat som foreldre med barn som plages ikke har tenkt på det. Men jeg etterlyser et bedre svar. Uansett antar jeg at TT ikke kan si så mye siden det ikke er de som formulerer en lov, de vil kun være en høringsinstans.

Uansett håper jeg at de svar kommunikasjonssjefen kommer med kan hjelpe noen! Bare så det er sagt dere får ta det for gitt at det er fra TT, jeg vil ikke legge ut navnet hennes her uten tillatelse. Mailen ble sendt i dag tidlig og jeg fikk svaret nå.

Min mail:

"Det vil jo sette store krav til biler dersom bakovervendte stoler skal være det eneste tillatte. Det er biler i dag hvor det rett og slett ikke er plass. Vil det da si at de som har slike biler skal kunne søke dispensasjon? Eller skal man rett og slett pålegge folk å kjøpe ny bil noe som igjen kan være for mye å takle rent økonomisk?

Hvordan stiller man seg til bilsyke barn? Noen barn er plaget med voldsom bilsyke og takler ikke å sitte bakover. Skal man kunne søke dispensasjon for disse eller skal man rett og slett si ”da får du gå eller la være å kjøre”?

Noen barn gjør ikke annet enn å hylskrike om de sitter bakover, er det ikke bedre at de sitter i et trygt forovervendt sete og er rolige enn at sjåføren blir forstyrret av et skrikende barn? Noe sier meg at andelen trygghet som øker i et bakovervendt sete blir tilsvarende redusert dersom sjåføren ikke får konsentrert seg skikkelig. Noen som igjen er kanskje det viktigste når man kjører…

Jeg betviler ikke tryggheten rundt bakovervendte seter, men det er så mange nyanser her. Dette er heftig debattert i diverse nettforum og nå virker det som at forovervendt er det samme som å sette ungen i skiboks på taket og dure ned E18 i 220 kmh… "

Svaret fra TT:

"Hei,

Dersom det kun blir godkjent med bakovervendt sikring av barn opp til fire år i hele Europa (og USA, det er mer el mindre samme krav i dag) vil bilprodusentene tvinges til å ta hensyn til dette i alle nye (og nye versjoner) av bilmodeller. Vi mener det vil være positivt, en stor utfordring i dag er jo at bakovervendt for barn over 9 kg er et litt ”sært” skandinavisk fenomen, og at bilprodusentene derfor tar mindre hensyn til det behovet og plassen det krever.

Hvis ANECs forslag/anbefaling får gjennomslag og godkjenningskravene endres vil det helt klart ta lang tid før alle sitter bakovervendt, stoler som er godkjente i dag vil jo fortsatt kunne selges i en gitt periode (de foreslår fem år) og publikum vil alltid ha mulighet til å bruke utstyr som er godkjent enda lengre. Vi tror ikke det vil skje noe raskt, men mener jo det er positivt hvis resten av Europa kommer etter på dette området – og at vi i Norge blir bedre til å sikre bakovervendt, slik de er i Sverige. Vi ser det vel mest som et skritt i riktig retning.

Vår erfaring er at barn som er bilsyke er det uansett hvilken vei de sitter, mens andre barn aldri er bilsyke. Og alle må uansett sitte bakovervendt i babystolen. Bilsyketabletter hjelper de som er mye bilsyke.

Det er klart at et veldig urolig barn vil forstyrre føreren, og at det igjen innebærer en risiko for at det kan skje en ulykke, og det blir jo avveining man må gjøre. Nå må jo faktisk barn finne seg i at voksne bestemmer en del ting her i verden. Dette er ikke det eneste området det er slik, og de er jo ikke så gamle før de forstår det, og aksepterer at foreldre setter grenser.

ANECs rapport ser ikke på årsak til ulykker, men på skadeomfang gitt at det skjer en ulykke. Men det er ingenting som tyder på at det at barn sitter bakovervendt gjør at det skjer flere ulykker, tvert i mot ligger Sverige der praktisk talt alle barn er sikret bakovervendt til tre-fire års alder i topp når det gjelder trafikksikkerhet. Og det er jo ikke alltid det er du som forårsaker ulykken – på mange måter handler det om å beskytte seg best mulig mot andre bilførere, som påfører seg selv andre enorm risiko ved å kjøre ruset, for fort etc. I en kraftig frontkollisjon er det ingen tvil om at et lite barn som sitter bakovervendt vil kunne klare seg, der et barn som sitter forovervendt vil miste livet, primært fordi nakkeskadene blir dødelige.

Nettdebatter der folk kan mene anonymt om andre har alltid en tendens til å bli veldig spissformulerte og kategoriske, i mye større grad enn vi ønsker å være, og vi er ikke så glade for å bli brukt på den måten. Men det er lite vi kan gjøre med det. Vi ønsker at foreldre skal kunne ta et informert valg – og at flest mulig får kunnskap om hvor stor forskjellen i risikoreduksjon faktisk er.

Du har selvsagt helt rett i at det er mye viktigere at barnet er sikret i godkjent utstyr. Det er fortsatt et stort problem at mange slurver på korte turer, og den virkelig store forskjellen i sikkerhet går selvsagt mellom barn som er helt usikret og de som sitter sikret.

Håper dette var litt klargjørende"

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg syns de svarte veldig lett på spørsmålet anngående bilsyke.

Største jenta vår begynte å bli bilsyk da hun var ca. 1,5 år og spydde til slutt på hver lille tur vi hadde med bilen, når hun var 2 år snudde vi derfor setet og hun har ikke spydd siden da.

Gjest fantasiløs
Skrevet

Dette synes jeg var et helt klart og entydig svar i fra Trygg Trafikk; nemlig at ALLE barn SKAL sitte bakovervendt.

Og de med unger som blir kvalme, har det noen gang falt dere inn at kjørestilen forårsaker kvalmen? Her må man også lære barnet til å ikke sitte med hodet ned og pusle med saker og ting man gir dem. Man må oppfordre barnet til å titte ut av vinduet bak. Fjern alle leker og sett på en lydbok/musikk-CD - så titter barnet ut, og det er mindre sannsynlighet for kvalme.

Gjest fantasiløs
Skrevet

Det kan også være en idé å bytte bil - teste noen andre. Noen biler genererer lettere kvalme enn andre. Dette har med bilens kjøreegenskaper å gjøre og også plassering av vinduer etc. å gjøre... Noen biler har for eksempel veldig høye sidevinduer bak, som forhindrer det lille barnet i å titte ut - det skaper fort bilsyke. Noen biler har hindringer i veien for at barnet kan titte ut rett bak osv. osv. osv.

Blir bare litt oppgitt over de foreldre som snur setet, når ungen blir kvalm uten å prøve ut ALT annet først....

Skrevet

Og du vet at vi ikke har prøvd?

Vi har skiftet bil , hun leker ikke når vi kjører bil , musikk , uten musikk osv osv.

Det får da være måte på å være nedlatende mot andre.

Vi begge foreldrene var helt klare på at ungene våre skulle sitte bakovervendt til de var 3-4 år, men slik går det ikke alltid.

Vi håper selvfølgelig at det går med hun vi har fått nå.

Og til fantasiløs(kanskje det er det du er) her snakker vi ikke kvalm, men sprut spying.

Skrevet

Merker dere forskjell etter at dere har snudd henne da? Datteren vår spyr like mye selv om hun sitter forovervendt (hun er over 4 år da).

Ville prøvd mørke solbriller og seaband hvis jeg var dere:) Datteren vår kaster bare opp på lengre bilturer, så vi er liksom ikke så plaget med at hun blir bilsyk (heldigvis!!).

Skrevet

Som voksen dame som har vært ille bilsyk hele mitt liv vil jeg bare si til alle de som mener at det er jo "bare" å ta ei pille/skru av musikken/ osv.:

Det er ikke alle som bli bedre av sånt! Selv må jeg sitte foran, se framover, ha på seaband og følge med på veien for ikke å bli kvalm i min egen bil. Å sitte på med andre er garantert ut å spy etter noen få km. Jeg kan ikke sitte bakover hverken på T-bane eller tog, selv om jeg der ihvertfall klarer å lese. Så all sympati til foreldre av bilsyke barn- jeg _vet_ at det ikke er lett! Yngste gutten min er desverre like ille som meg, og det er hemmende i hverdagen, og det er lite annet som hjelper enn å se den riktige veien.

Ideelt sett så er det klokt at alle barn bør sitte bakover, men hvilke foreldre er det som klarer å utsette barnet sitt for kvalme og oppkast hele tiden (jada, det er bedre å spy enn å dø), men jeg vet at om min hadde vært liten i dag så ville jeg satt han framover isteden for at han skulle måtte bli kvalm og spy på vei til og fra barnehagen hver eneste dag.

Skrevet

Jeg mener også at de tok altfor lett med dette rundt bilsyke barn. Piller er ikke nødvendigvis en løsning som fungerer. De hoppet elegant over spørsmålet rundt økonomi og nye seter/ny bil. Greitt at det trolig blir en overgangsperiode, men jeg tviler sterkt på at politikerne her vil pålegge folk å kjøpe ny bil. Da kommer nok Syte-Siv på banen og hyler og skriker :)

Men jeg føler at dette er TT i et nøtteskall.. Husker jeg spurte en gang rundt dette med bilbelte for gravide. Svaret var at noen svenske tester mente dette ikke var nødvendig, men merkelig hvor mange det er da på BIM som har vært i ulykker og hvor sykehuspersonalet har gitt beskjed om at nettopp spesialbeltet har reddet deres ufødte barn..

Jaja vi får bare vente og se hva som skjer. TT sa jo at dette eventuelle forbudet vil ikke komme før om flere år. Og TT sier selv at dette forslaget er mer et skritt i riktig retning enn noe annet.

Skrevet

Jaja... dere får fortsette til dere får de svarene dere vil høre. Dere er jo bare ute etter svar som passer dere. Man får bakovervendte seter som passer selv i de minste biler og når det gjelder bilsyke så er det ikke så mange som lider av det(uansett så vil man nok komme opp med en løsning for disse om det blir vedtatt en ny lov!).

Gravidbeltet er testet av VTI(Statens veg och forskningsinstitutt i Sverige) og de konkluderer med at setet ikke har noen sikkerhetsmessig gevinst, men at det er mer komfortabelt for den gravide. Sverige er verdensledende på området sikkerhet i bil, så jeg føler meg ganske trygg på at de har rett. Tanken bak gravidbeltet er god, så det er synd at det ikke har noen effekt.

Skrevet

Herregud jeg skjønner virkelig ikke problemet med "liten bil" - da sikkerhetsseler ble påbudt så gjaldt det alle nye biler.

Det finnes seter som passer bakovervendt selv i de minste biler - vi har to bakovervendte seter i vår lille corolla - et Britax two-way elite som tar veeeldig liten plass, og et Acta Graco cosmic comfort som står i midten, tar mindre plass der. Mannen er 1.90.

Folk som sier de ikke har råd til å kjøpe nytt sete - vel ærlig talt har de virkelig ikke råd til å sikre ungen sin skikkelig?? Spørsmål om prioriteringer da spør du meg. Jeg hadde nå ihvertfall spist nudler i to uker om så.

Blir litt oppgitt over alle unnskyldningene her inne, når ble det statens ansvar at noen har for små biler? Og er det noe argument liksom? Hvis du ikke har en bil du kan sikre barnet forsvarlig i, så er det kanskje på tide å bytte bil? Har en dårlig råd så får en selge den bilen en har og kjøpe en eldre bil som en kan kjøre sikkert i.

Skrevet

Vi visste det ville bli dyrt å få barn!!Og ja, vi måtte kjøpe ny bil for å få plass til vogn og bakovervendt sete. Det finnes jo et "men" ved det meste da...MEN det er vel ikke lenger noen tvil om hva som er sikrest av bakover og forovervendt seter! men det som er så fint er jo at det finnes godkjente typer av begge deler, så da kan jo dere som vil ha forovervendt bare velge det!! Kanskje barna deres er passert 4 år når regelen endres?!

Skrevet

Jeg er veldig enig med hovedinnlegger! Begge mine små har vært bilsyke og blitt snudd når de har vært ca 15 mndr gamle. Hvor lett er det å be en ettåring om å titte ut av vinduet? Og man kan ikke dytte i ungene reisesyketbl hver gang man skal kjøre heller...

Skrevet

Jeg er veldig bastant på bakovervendt sete MEN: når det gjelder bilsyke barn, så har jeg hatt et gut i barnehagen som har sånn kluss med den delen av hjernen at han spyr på huske/svinge også. Dette er en lidelse, og kan lite gjøres med desverre for de som er hardest rammet... veldig lett for andre som ikke lider eller har barn som lider av dette å uttale seg, og alt er godt ment som jeg ser det. Men som sagt noen barn blir så dårlige at det hjelper ikke hva man gjør

På engelsk har de et enda bedre navn på reisesyke - motion sickness eller bevegelsessyke. Årsaken til problemene er at balanseorganet i det indre øret blir irritert. Dette følger for eksempel av at man stadig blir utsatt for kraftige bevegelser man selv ikke har kontroll over, eller greier å følge med blikket.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...