Gå til innhold

Dåp? Ønsker seriøse svar.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har plutselig fått lyst å døpe sønnen vår. Kommer fra en kristen fam. og sagt jeg ikke vil ha det, men har nå fått lyst. Grunnen er tradisjon og ikke religion. Er det riktig å døpe da? Her er det seff. et veldig stort ønske (ikke press!) fra fam. om at han døpes også..

Mannen min vil ikke ha dåp, han er muslim. Vi har ikke snakket om hvilken religion barnet skal oppdras i, men jeg tenkte at hvis han er døpt så kan han jo selv velge når han blir eldre om han vil konfirmere seg eller ikke.

Barnet kommer nok til å ha islam som religion regner jeg med, jeg har i grunn mer til overs for islam enn kristendom (men ikke si det til mamma ;) ...). Men syns "alle andre" ikke kristne døper jo også, kun av tradisjon og for å få gaver.. Jeg vet ikke jeg.. Og det er jo fint at han er døpt hvis det skjer noe.. Men samtidig så sier jo Gud at alle barn er velkommen til han, det må jo gjelde barn som ikke er døpt også..

Jeg fikk faktisk tårer i øynene av å skrive dette innlegget, så det er ikke så lett og mye følelser involvert, så ikke kom med tullesvar! Takk!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei. Jeg skjønner godt hva du mener. Det er et vanskelig tema. Hvis mannen din er muslim og du vil oppdra sønnen som muslim synes jeg dere burde prøve å unngå dåp i kirken. Men skjønner at det er vanskelig pga din familie. Jeg er selv gift med en araber som er muslim. Han har en sønn fra før, som er 14 nå. Moren til sønnen er fast bestemt på at han skal konfirmeres i kirken, men mannen min vil ikke det. Mannen min sier at det er som å vitne imot islam. Jeg synes at dåp er litt annerledes, da kan jo barnet uansett velge hvilken religion han vil følge senere. Ifølge islam er sønnen din muslim uansett fordi faren hans er det. (Sønnen din er ikke stor nok til å ta et valg selv.) Hva med å ha navnefest istedenfor dåp i kirken? -Hvis du velger dåp kan det vel ikke være verdens undergang heller, men jeg selv hadde ikke valgt dåp hvis mannen min ikke ville det. Lykke til:-)

• 3 måneder senere...
Skrevet

Jeg er også gift med en muslim, selv er jeg kristen og kommer fra en kristen familie. Vi fikk vårt første barn i sommer, og han ble døpt da han var 7 uker gammel. Mannen min likte det ikke, å spurte flere ganger om vi måtte døpe han. Men, jeg gav meg ikke. Det var veldig iktig både or megog min familie. Men, det skalogsåvære sagt at allerede før vi giftet oss sa jeg i fra om at skulle vi gifte oss å få barn så skulle de døpes. Dette sa han var helt greit da, nå flere år senere var ikke like positiv...

I tillegg til dåp, kom det en imam hjem til oss når gutten var 7 dager og gav han navn, vi skal omkjære han og ha en muslimsk sermoni i hjemmlandet hans nå i oktober. Navnet har også en muslisk betydning.

Så vi velger og gi barnet vårt alle tradisjoner, så kan han vele selv når han bli stor nok : )

Skrevet

Kan dere ikke ha navndag da?Og borgelig konfirmasjon?Humanetisk..

• 1 måned senere...
Skrevet

Hvis dåp betyr noe for deg, synes jeg du skal døpe barnet ditt. Det kan være fint for sønnen din å få noe fra begge tradisjoner og religioner.

Hvorfor skal barn med muslimske fedre automatisk bli muslimer?

Vi kristne mødre har en rik og flott religion som barna våre bør bli kjent med. Så kan de heller velge selv hva de tror på når de blir voksne.

La oss møtes på halvveien og gi videre til barna det som er best fra begge tradisjoner.

Hos oss sier vi ja takk begge deler. Både omskjæring og dåp. Både id og jul og påske. Den Norske Kirke kan ordne med privat dåpsseremoni for å gjøre det lettere for dere. Vi må alle svelge noen kameler, men størst av alt er kjærligheten!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...