Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Har plutselig fått lyst å døpe sønnen vår. Kommer fra en kristen fam. og sagt jeg ikke vil ha det, men har nå fått lyst. Grunnen er tradisjon og ikke religion. Er det riktig å døpe da? Her er det seff. et veldig stort ønske (ikke press!) fra fam. om at han døpes også.. Mannen min vil ikke ha dåp, han er muslim. Vi har ikke snakket om hvilken religion barnet skal oppdras i, men jeg tenkte at hvis han er døpt så kan han jo selv velge når han blir eldre om han vil konfirmere seg eller ikke. Barnet kommer nok til å ha islam som religion regner jeg med, jeg har i grunn mer til overs for islam enn kristendom (men ikke si det til mamma ...). Men syns "alle andre" ikke kristne døper jo også, kun av tradisjon og for å få gaver.. Jeg vet ikke jeg.. Og det er jo fint at han er døpt hvis det skjer noe.. Men samtidig så sier jo Gud at alle barn er velkommen til han, det må jo gjelde barn som ikke er døpt også.. Jeg fikk faktisk tårer i øynene av å skrive dette innlegget, så det er ikke så lett og mye følelser involvert, så ikke kom med tullesvar! Takk!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #2 Skrevet 27. juni 2008 Tar jeg feil når jeg sier det virker som om du holder muligheten åpen for at gud finnes? Siden du sier "Gud sier at...." osv. Det er ikke "galt" å døpe selv om du ikke vet om du tror, eller grunnet tradisjon for den saks skyld. Barnet ditt står uansett fritt til å velge om han vil stå i Statskirken eller ikke når han er gammel nok til å velge. Hvorfor har du mer til overs for islam enn for kristendommen?
Gjest Filifjonka Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 Jeg mener at folk selv må få bestemme om de vil døpe sine barn, eller ikke. Og uansett hva folk velger så har ikke alle vi andre noe med å dømme grunnnene deres. Det jeg prøver å si, er at det er ikke slik at noen skal kunne si at dere døper av "feil" grunner, eller av "riktige" grunner, eller mer eller mindre riktige grunner enn naboen. Når det er sagt, så vil jeg råde deg til å bli enig med mannen din om dette! Ta en skikkelig prat, hør på ham og hans grunner og krev at han hører på deg så dere får pratet ordentlig om saken. Pass på at du får kommet ut med alt du har på hjertet, og ikke finn deg i svar av typen "Jeg gidder ikke snakke mer om dette." Det blir helt feil hvis du skal trumfe gjennom dåp mot hans vilje, eller om han skal hindre dåpen mot din vilje, og dere ikke har fått pratet om dette. Lykke til med avgjørelsen!
Anonym bruker Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 HI: Hva med å holde en navnefest, da? Hvis du holder en ikke-religiøs navnefest for barnet ditt, så blir det jo ikke feil for pappaen heller. Synes egentlig det er litt stas å holde en markering. For babyen. Det er jo forskjellige religioner inni bildet her, og da kan det ligge an til mye surr om man "velger" sånn eller slik". Personlig, synes ikke jeg du skal ha noen dårlig samvittighet over å holde en navnefest uten dåp. Du skal huske på at de barna som blir døpt, får gaver de også. Hvis man heller kan se på denne markeringen som noe man gjør for å feire barnet sitt, så tar man religions-aspektet ut av hele situasjonen. Det er mange idag som rett og slett holder en navnefest. Dette utføres selvsagt ikke i kirke, men det jo selvsagt bli en veldig koselig markering for alle for det! En navnefest innbærer jo ikke religion i det hele tatt. Og slik jeg "leser deg" utifra det du skriver, så er du heller ikke helt sikker på om du vil ha dåp. Ved en navnefest, så finnes det ikke verken gode eller dårlige grunner. Men bare en markering, og en fest for det nye barnet. En annen ting helt på tampen: Om dine slektninger blir opprørt over at ikke dere velger å døpe ditt barn, så er jo det trist for de som LAR seg opprøre.
trubbel and bubbel Skrevet 28. juni 2008 #5 Skrevet 28. juni 2008 Hallo Da vil jeg komme med en super løsning for deg- ta kontakt med frelsesarmeen, du finner hjemmesidene deres ved å google litt. De tilbyr ALLE hjelp til å få gjennomført barnevelsignelse uansett foreldrenes ståsted religiøst.Sermonien deres er kjempeflott og man møter virkelig hjertevarme folk som sier de skal være med å be for babyen i framtiden.Det er en helt uforpliktende sermoni hvor man ikke trenger melde seg inn eller noe sånt.Barnevelsignelse på frelsesarmeen tror jeg blir like akseptert som dåp i kirka (av andre mnsk. mener jeg...) Håper det ordner seg:-)
Lovinda80 Skrevet 30. juni 2008 #6 Skrevet 30. juni 2008 ....Bare til opplysning: Dersom en av foreldrene er medlem i Den Norske Kirke, blir barnet automatisk "tilhørende" Den Norske Kirke. Dette til tross for at man sier at "man kun kan bli medlem gjennom dåp". Vi ønsket ikke at vårt barn skulle tilhøre noe trossamfunn, men kunne ta et valg når hun blir større. Far er medlem i Den Norske Kirke, jeg er Human-Etiker. Som følge at de særordningene som statskirken har (gjennom å gjøre vårt barn medlem uten at vi har meldt det inn bare fordi far står som medlem), ble vi "tvunget" til å velge for barnet vårt. Hun er nå "tilhørende" HEF sammen med mor. Vi mottok flere brev fra Kirken om at det måtte være en feil og at vi måtte underskrive på at barnet skulle tilhøre Kirken! Provoserende! (for at Kirken ikke skal miste sine nesten 1000kr i året som de mottar i statsstøtte for alle medlemmer og tilhørende (som er alle som ikke er aktivt innmeldt i andre trossamfunn). Jeg forstår godt at dette er vanskelig for dere. Selv opplevde vi at barnets farmor ga klart uttrykk for at barnet kom til å brenne....siden det ikke ble dåp. Dette var sårende for barnets far, og rystende for meg. Jeg tror det aller viktigste er at du og din mann blir enige om hva som er riktig for dere - så får alle andre bare godta det! Man kan uansett ha en fin sammenkomst for å ønske den lille velkommen til verden og til familien!
Anonym bruker Skrevet 6. juli 2008 #7 Skrevet 6. juli 2008 Hei! jeg er ikke troende, men kommer til å døpe mitt barn i kirken. jeg vil at mitt barn skal ha muligheten til å tro på det han/hun vil når han/hun blir større. Min mening er at jeg tar fra mine barn muligheten til å konfimere seg kristent og gifte seg i kirken hvis de ønsker det i fremtiden ved å ikke døpe de i kirken. dette er kanskje teit av meg å føle på denne måten, men jeg gjør det. så mitt tips til deg er å snakke med din mann om hvilke muligheter barnet har i fremtiden og om barnet deres skal få velge selv når hvilke religion han/hun vil tilhøre. masse lykke til med dette!
Anonym bruker Skrevet 14. juli 2008 #8 Skrevet 14. juli 2008 "....Bare til opplysning: Dersom en av foreldrene er medlem i Den Norske Kirke, blir barnet automatisk "tilhørende" Den Norske Kirke. Dette til tross for at man sier at "man kun kan bli medlem gjennom dåp"." Dette er helt feil!! OG et veldig overtramp fra det lokale meninghetskontoret! Det skal ikke skje at barnet "automatisk" skal bli medlem i DnK(Den norske Kirke), selv om en eller begge av foreldrene er medlem der. Jeg jobber i DnK, og finner det svært provoserende at et lokalt meninghetskontor gjør et slikt overtramp. Det eneste foreldre til nyfødte barn skal motta er et informasjonshefte om dåp, som samtidig er en invitasjon til å ta kontakt med menighetskontoret om man ønsker dåp. Jeg vil i ditt tilfelle skrive et brev til Prostikontoret, og sende kopi til det menighetskontoret det gjelder og bispedømmekontoret.
mor_til_2_84 Skrevet 19. juli 2008 #9 Skrevet 19. juli 2008 Jeg syns folk skal velge det som føles rett for de, men kan jo fortelle deg bakgrunnen for at jeg har valgt som jeg har gjort. Min sønn er ikke døpt, og det blir ikke nestemann heller. Min samboer står i statskirken, men jeg er meldt ut. Verken han eller jeg er troende. For meg personlig ville det da bli feil å døpe, fordi man i kirken gir et løfte om å oppdra barnet i kristen tro. Hører mange sier at det er lettere å velge ang konfirmasjon dersom man er døpt. Men min mening er at religion og tro ikke er noe man skal ta lett på. Så hvis min sønn vil konfirmeres i kirken, men ikke vil døpe seg, så antar jeg at troa hans ikke er sterk nok, så da får han velge en annen løsning. I ditt tilfelle, så kan det jo høres flott ut med en navnfest, for da blir det jo verken feil for deg eller barnefar, spesielt hvis dere ikke har tatt helt stilling til hvilken tro han skal oppdras i. Vet om flere som har unnlatt selve den ofisielle markeringen, men heller har valgt å ha en fest hjemme for venner og familie. Det er jo også en løsning. Men sørg nå ihvertfall for at ungen får et navn før den er 6 mnd, så staten ikke bare velger et for dere... he he
ilah Skrevet 19. juli 2008 #10 Skrevet 19. juli 2008 Jeg mener det er to vinkler her, avhengig av hva du faktisk tro. 1. Hvis du tro på gud, at han finnes og leder deg, må du finne ut om du tror barnedåp er riktig eller ikke. Hvis du tror islam eller kristendom m/voksendåp er den rette tro vil det være feil å døpe barnet, nesten som hykleri. Barnedåp i kirkehistorien handler jo om arvesynd (uansett hva prestene i dag sier for å pynte på historien, gå til historien). Tror du dette? 2. Dersom du ser på barnedåp kun som en tradisjon, så fortell dette til mannen din. Å skvette vann på barn er en tradisjon i Norge fra vikingtiden, lenge før kristendommen kom til landet. De skvettet vann på barnet og ga det navn, for å inkludere det i samfunnet. Etter dette ble det straffbart å sette ut barnet (i skogen for å dø, hvis de ikke ville ha det). Islam er ellers en religion som har lang tradisjon med å ta inn kulturelle og geografiske tradisjoner. Kanskje han ikke er så negativ når dette er hensikten?
Jente med gutt og spire<3 Skrevet 22. juli 2008 #11 Skrevet 22. juli 2008 Dette fant jeg på dkn hjemmeside. Ble ikke helt klok på dette, kanskje dere forstår det bedre. § 3. Tilhørighet og medlemskap. 1. Bare person som er bosatt i riket og norsk statsborger bosatt i utlandet kan være medlem av Den norske kirke. 2. Barn anses å høre inn under Den norske kirke fra fødselen såfremt en av foreldrene er medlem. Hvis en av foreldrene ikke er medlem av Den norske kirke, kan de melde fra til kirkebokføreren at barnet ikke skal anses å høre inn under denne. Blir foreldre som har foreldreansvaret sammen, begge medlemmer av Den norske kirke, skal også deres barn under 15 år anses å høre inn under denne. Tilsvarende gjelder dersom en far eller mor som har foreldreansvaret alene, blir medlem av Den norske kirke. 3. Barn av foreldre som ikke er medlemmer av Den norske kirke, anses å høre inn under denne såfremt foreldrene melder fra om det til kirkebokføreren. 4. Melding etter nr 2 og 3 gis av foreldrene i fellesskap etter at barnet er født. Har en av foreldrene foreldreansvaret alene, gis meldingen av denne. Har ingen foreldreansvaret, kan melding gis av vergen. Retten for foreldre eller verge til å gi melding etter nr 2 og 3 vedvarer til barnet fyller 15 år. Har barnet fylt 12 år, skal dets mening høres når det er anledning til det. 5. Barn som etter bestemmelsene i nr 2 og 3 anses å høre inn under Den norske kirke, blir medlem av denne når det er døpt. Når barnet har fylt 18 år uten å være døpt, anses det ikke lenger å høre inn under Den norske kirke. 6. Den som er over 15 år, kan melde seg inn i eller ut av Den norske kirke. 7. Ingen kan bli medlem av Den norske kirke så lenge vedkommende er medlem av et annet trossamfunn i Norge. Den som ikke tidligere er døpt, må la seg døpe etter Den norske kirkes ritual for å kunne bli medlem av kirken.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå