*bebisjuk* Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Hei Jeg vet at det er vårt valg når det kommer til dette, men vil gjerne ha så mange meninger som mulig allikevel. Her er da vår situasjon: Vi har fått barnehageplass til gutten vår på 14 mnd fra høsten av. Jeg jobber hver dag i en 70% stilling, mens samboeren min har fått sommerjobb som trafikkdirigent hvor de jobber ettersom hvor mye midler de har. Han har så langt bare jobbet 3 dager og venter på at det skal bli noe mer. Denne jobben er uansett bare ut august. Vi har også skaffet og dagmamma da vi tenkte at det ble mye mer jobb på han enn det ble. Hun har jobbet som dagmamma i mange år og har jobbet i barnehagen som gutten vår har kommet inn i. Hun har selv en gutt som er et halvt år eldre og passer i tillegg ei jente på samme alder. Hun har rykte på seg å være veldig flink med barn og har gode referanser. Hun tar 200,- dagen, så tar vi oppgjør etter hver måned for hvor mange dager han faktisk har vært der. Selv tenker vi tanken om å kanskje si opp barnehageplassen på grunn av vår økonomiske situasjon og arbeidssituasjonen hans tilsier at vi ikke har råd til barnehageplass og dagmammaen er mer fleksibel i forhold til at vi bare kan sende på melding dagen før når vi vil ha barnepass. Fordeler?ulemper?Hva mener dere?
Sanasol har 2 herlige jenter Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Tja det kommer jo litt an på...f eks tror dere pappa'n får mer jobb fremover, eller blir det samme situasjon hele året? Jeg ville vanligvis anbefalt barnehage mest pga det sosiale og pedagogiske, men i deres situasjon virker det jo som om dagmamma er den beste løsningen. Er hun såpass fleksibel at dere kan velge selv hvor ofte? Kommer hun til å synes det er greit med en så fleksibel inntekt selv? Hu får jo ikke planlagt så mye med så ustabil inntekt, og dere bør sjekke om hun er inneforstått med det. Plutselig kan hun finne ut at hun vil ha et barn 100%, og dagmamma er vel dyrere i det lange løp enn barnehage etter hva jeg har skjønt. Men som du sier, opp til dere :-)
Nikki_29 med 2 prinsesser Skrevet 27. juni 2008 #3 Skrevet 27. juni 2008 Vi kom i samme situasjon. Foreløpig jobber jeg bare 40%, har brukt dagmamma til henne siden hun var 9 1/2 mnd, hun er nå 13 1/2. Begynte med tre dager i uken, men ikke hele dager. Fra høsten av blir det 100%. Har fått barnehageplass i den barnehagen vi ønsket, men satte opp budsjett og fant ut at det ble økonomiskruin å ta barnehage. Kontantstøtten gjør at det går litt lettere økonomisk med dagmamma. Nå skal det sies at jeg var veldig i tvil uten den økonomiske delen. Jeg tror ikke det har så mye å si for en ettt åring om det er barnehage eller dagmamma. Hvis dagmammaen er flink til å stimulere både inne og ute, så tror jeg ikke det er noe problem. Vår dagmamma tar de med ut sammen med to dagmammaer sånn at de får flere barn å leke med.
2barnsmamma og kanskje en til? Skrevet 27. juni 2008 #4 Skrevet 27. juni 2008 Siden du helt tydelig stoler på denne dagmammaen, så er det jo et bra alternativ når dere har en usikker økonomisk situasjon. MEN; sjekk med kommunen din om dere kan ha rett på friplass. Mange kommune har denne ordningen som betyr at hvis du har lav inntekt kan man få friplass, eller redusert betaling (tror her i Stavanger må man samlet tjene under 500.000) Jeg ville ikke levert min til dagmamma med mindre det var noen jeg bare stolte 150% på. Det er utrolig avhengig av kjemi, du har ingen andre som kan dobbeltsjekke hva som skjer i heimen, hvor mange unger hun har, hvor ofte de er ute, gir hun de et klaps hvis de er urolige osv.... Derfor er jeg tryggere på barnehage. Før dagmamma ville jeg heller tatt permisjon uten lønn.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå