Gjest Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Har nettopp skrevet et langt innlegg om leggingen og nå må jeg skrive enda ett, frustrert som jeg er her jeg sitter. Det er nemlig ikke bare selve leggingen vi har problemer med, men vi har også problemer med at gutten vår våkner opp veldig ofte i løpet av kvelden/natten. Jeg føler meg så fryktelig hjelpeløs siden vi har sånne problemer med å få han til å sove og når han våkner igjen klarer jeg som oftest ikke å roe han ned så da blir løsningen å gi han pupp. Nå er han en stor gutt så det er godt mulig at han faktisk trenger ekstra næring, og vi har også tenkt å begynne så smått med grøt, men fordi han har hatt en del problemer med magen må vi begynne i det små. Men altså, slik så kvelden vår ut igår: Han sovnet relativt tidlig (19.45) da jeg gikk en kort tur ut av rommet og han sov når jeg kom tilbake. 21.15 våknet han igjen og jeg ga ham mat. Deretter våknet han 22.45 og fikk pupp og flaske. Våknet på nytt 01.00 og fikk pupp. Neste oppvåkning var 03.30 (Jippi, 2,5t mellom måltidene = litt søvn på mamma). Denne ammingen tok ca 1t, jeg tror rett og slett jeg må ha sovnet litt. Prøvde å legge han, men han skrek bare. 05.00 ga jeg opp og tok han opp av sengen, skiftet bleie på han og ga han nok en gang pupp. Han sovnet ca 05.40 og sov da til 08.45. Jeg vet at dette er alt for mange måltider i løpet av en natt, men vet ikke hva jeg skal gjøre med det. Innføringen av grøt kommer til å ta tid og jeg er ikke en gang sikker på om det er sult som gjør at han våkner så ofte. Men det er jo bare 1 mnd til han egentlig skal klare å sove hele natten så noe må jo gjøres med problemet, og det ganske så fort!
Trønderjente82 Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Hei... Slik holdt vi også på til jenta var 5.5mnd. Da begynte vi med fast føde, ble litt bedre når vi startet med grøt (fikk pupp kanskje 2 ganger om natten) og når vi begynte med middag sov hun hele natten 7mnd gammel. Våkner fremdeles opp en del, spesielt om kvelden, men da holder det med smokken. Skjønner at det er slitsomt, men tror ikke du skal stresse så mye med at det bare er 1mnd til han skal sove hele natten. Barna er forskjellig. Det kan nok hende siden du selv sier at du har en stor gutt at han trenger mer enn bare pupp nå og at det vil bedre seg når han får mer mat. Hvis ikke har jeg en venninne som har blitt hjulpet veldig av noen sukkerpiller som man får kjøpt hos homeopat. De skal visst hjelpe slik at de finner roen bedre og ikke våkner så ofte.
grolla Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Jeg tror ikke du bør henge deg opp i at barnet skulle ha sovet hele natten fra da og da. Dette står vel kanskje i de gamle lærebøkene, men f.eks. på ammehjelpen sine sider kan man lese at det er like vanlig å amme flere ganger om natten frem til barnet er syv-åtte måneder, og kanskje enda lenger. Men at man blir sliten, og ønsker færre nattamminger av den grunn, er en helt annen sak! Jeg har en gutt på fire måneder, og det kunne vært ham du beskrev i ditt innlegg. Slik ser stort sett hver natt ut, bortsett fra at han er grei å legge, og sover gjerne tre-fire timer da. Bortsett fra en kort periode rundt to måneders alder hvor han spiste kun to ganger per natt, er dette nå en saga blott, og det går vel neppe mer enn en time eller to mellom hvert måltid. Så lenge jeg velger å fullamme, tror jeg rett og slett dette er noe man må gjennom, fordi lillegutt rett og slett er sulten! Så jeg tror ikke du skal bry deg om hva som står i bøkene, men heller bestemme deg for en strategi ut fra hva du orker og ønsker! Storebror ammet jeg flere ganger om natten helt til han var rundt 10 måneder. Jeg synes det var ok, og derfor ble det slik. Ikke bry deg om hva andre mener, bestem selv hva som passer best for deg! Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå