Gå til innhold

La storebror være alene hjemme under fødselen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har en sønn på 13 år fra før. Vi har pratet litt med ham om at vi ikke vet når fødselen starter, eller hvordan det skjer, og at det gjerne kan skje på natta når han er her. Vi har tenkt at det beste er om han går til farmora si eller hun kommer til oss når vi må på sykehuset (hun bor i nabohuset), men gutten selv mente at han kan jo bare fortsette å sove (hjemme) om det skjer på natta. Jeg kjenner at jeg er litt skeptisk til det, han har aldri vært alene om natta før (i alle fall ikke hos oss), og selv om han nok ikke tenker så mye på det, er det jo en spesiell situasjon. Han kan f.eks ikke bare ringe til en av oss om han lurer på noe eller finner ut at han ikke vil være alene likevel.

Hvordan gjør dere andre dette? Gutten begynner jo å bli stor, men han har som sagt aldri vært alene om natta før, og i andre situasjoner sover han hos farmor i stedet for å være alene. Han klarer seg jo selv om morgenen osv når vi er på jobb, men jeg føler at dette blir litt annerledes enn det. Han vil som regel ikke være til bry for noen, så jeg er litt redd for at det er derfor han sier han kan være hjemme, eller fordi han ikke liker å gå alene ute om natta/kvelden (er litt mørkeredd).

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva med å få farmoren til å være i huset deres da? Da slipper dere å forstyrre stesønnen din og dere slipper å bekymre dere for han. Siden han sier at han ikke ønsker at dere skal forstyrre han på natten, er ihvertfall det en mulighet jeg ville ha drøftet med barnefar og farmor.

Skrevet

Hvis han selv ønsker det - går det an å avtale med farmor at hun er backup? Slik at det er henne han ringer om det er noe? Vet ikke hvor langt unna det er og sånt, da. Men om dere avtaler i forkant med alle parter hvordan dere gjør det, så kan vel dette gå veldig greit?

Skrevet

Jeg har ingen erfaring med dette. Har selv ei på 2,5år og mamma skal komme å bo til oss når temin nærmer seg. Så har ikke samme problemstillinga.

Men jeg tenker, om fødselen skjer om natta, så hvorfor ikke la gutten sove å be farmor komme over likevel. Eller vil gutten bli fornærmet om dere gjør det?

Ikke godt å ligge å føde, å innimellom riene tenke på hvordan det går med han som er hjemme alene...

Skrevet

Tror jeg ville ringt farmoren og bedt henne komme bort. Han trenger ikke å bli vekket, men i hvert fall få vite at dere har dratt på sykehuset når han våkner. Han er jo stor, men uansett greit å få beskjed om at dere har dratt så han slipper å våkne til tomt hus ?

Skrevet

13 år og stor gutt!

Jeg tror det går helt fint!

Skriv et brev til han når dere drar om hvor han kan ringe etc, så går det helt fint! Og med besteforeldre i nabohuset, er han jo nære trygge kjente mennesker.

Fint for han å kjenne at han er stor og at hans vurdering av at det går helt fint å være alene de timene han sover, blir tatt hensyn til.

...men det er jo forskjell på 13åringer! Dere kjenner han best :)

Skrevet

Tanken vår er å enten re opp til gutten hos farmor, så alt er klart der, og han bare kan gå opp dit når vi må dra, eller be henne komme ned til oss så gutten kan sove. Problemet med det siste er at vi for tida ikke har noen gjesteseng til svigermor, og at hun har litt problemer med ryggen og beina, så det kan ta litt tid før hun kommer "i gang" etter å ha sovet.

Gutten har ikke sagt noe om at han ikke vil forstyrres (han kommer sikkert til å våkne av at vi bråker uansett), jeg er mest redd for at han selv ikke vil være til bry, og at han er redd for at han blir det om vi skal ta hensyn til ham også oppe i det hele.

Vi får nok prate litt mer med ham om dette, så vi i alle fall er sikre på at alle er enige om hva som skjer. Men jeg er i grunnen glad han er så stor at han forstår hva som skjer, og ikke bare får følelsen av at han blir bortplassert fordi vi skal noe annet :-)

Skrevet

Han er jo 13 år. Og farmora bor i nabohuset.

Da trur jeg jeg hadde kontaktet farmor og bedt henne stikke innom om morgenen. Så kan dere skrive en lapp til han at dere har dratt, eller vekke han før dere drar å spørr om han vil sove videre og farmor stikker innom om morgenen når han våkner.

Eller om han vil hun skal stike bort nå eller følge han bort til farmora.

Men en på 13 år greier fin å sove en natt alene, og iallefall når farmora er i nærheten, så jeg vil tru det går bra, og at han selv mener det han sier.

Skrevet

Da min førstefødte kom til verden, starta det hele i 23-tida på kvelden og sønnen (den gang 11 år gml) til samboeren min hadde allerede lagt seg. Av en eller annen grunn passet det ikke at han kunne dra til moren sin som bor like i nærheten, og vi lot ham være hjemme alene med beskjed om at faren skulle komme hjem litt utpå natten. Nå gikk fødselen mye raskere enn vi hadde trodd, så da samboeren min dro hjem utpå morrakvisten var det med det gledelige budskapet om at 11-åringen var blitt storebror. Kan ikke huske at han hadde vært alene på natta tidligere på den tida, men han syntes det var betryggende å vite at faren snart kom hjem igjen.

Denne gangen er han 17 år og sannsynligvis bortreist når min nr 2 kommer til verden. Mens min nr 1 skal til mine foreldre når det hele starter.

Kan sikkert være ok å snakke med 13-åringen om hvordan det kan bli, og at dere er enige om hva han gjør dersom det skjer på natta og han våkner og lurer på noe. Å ha farmor i bakhånd hørtes lurt ut, men kan jo være nok at ho er tilgjengelig på tlf.

Skrevet

Jeg tror at dere fint kan la han være hjemme alene!

Men jeg mener også at det er viktig at dere ikke bare plutselig er borte når han våkner...

Om dere skal måtte dra på sykehuset om natte så mener jeg at dere burde gå inn og si det til ham. Si at "nå drar vi, og vi har sagt i fra til farmor. Vi låser døra når vi går, og legger telefonen på nattbordet med de nummerene du trenger. Ringer deg når det er morgen!"

Det kan hende han sovner kjapt igjen eller så blir han liggende våken. Men det er i allefall bedre enn å våkne og oppdage at du har vært alene halve natta og ikke vite noen ting. La det stå på noen lys, slik at han ikke blir redd. Han blir jo storebror vettu, og skal klare seg selv litt mer enn før. La han få prøve. Han vet jo at det bare er å ringe til mormor, så kommer hun hjem til dere.

Skrevet

Han er jo 13 år. Han klarer seg vel fint alene en stund. Dette går helt sikkert bra. Han har jo Farmor i nærheten visst det skulle være noe... skriv ned telefonnummer han kan ringe visst det er noe, og ellers så klarer han seg nok selv. Dette hadde ikke jeg kvidd meg for ihvertfall... Lykke til! En gang må jo være den første, og nå er han jo så stor at han kan få sjansen til å vise at han klarer seg selv... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...