Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 I går tok jeg t-banen hjem fra jobb i rushen as usual, og t-banen var som vanlig full. mellom seteradene står det en eldre dame, en mann med krykker, og en dame med en baby på armen. I tillegg til meg som er veeeeeeldig gravid. Ikke èn eneste èn reiste seg for å tilby plassen sin. Folk gir så faen, og sitter og gnukker på plassen sin til tross for at det er folk som åpenbart trenger plassen mer (jeg annser de tre andre som mer trengende enn meg, men hadde vært fint med en plass for den digre magen min og). Er det bare her i Oslo folk enten er stokk dumme eller utrolig egoistiske, eller gjelder det nordmenn generelt? Nå har jeg bare en dag igjen å jobbe, så slipper jeg å forholde meg til t-banen noe mer med stor mage. Skal bli godt!
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Nei, tror det gjelder generelt! Rett og slett. Her er det heller ikke uvanlig at folk ikke vil sitte ved siden av hverandre - skole"barn" (vgs) som sitter med sekk/bag på setet ved siden av - og man må spørre om de kan flytte den så man kan sitte. Helt utrolig!
Dunder Skrevet 26. juni 2008 #3 Skrevet 26. juni 2008 Tror det er typisk nordmenn. Merker så utrolig stor forskjell når jeg drar utenlands. Og ike bare det med å reise seg, men nordmenn skjønner ikke hvordan man skal oppføre seg på en plass med mye folk. Folk går PÅ t-banen før folk har fått gå AV. Når man skal av t-banen midt i rushen på en stasjon hvor mange går av, så skal alle presse seg frem foran døra. Hallo! Alle skal mest sannsynlig av! Bli stående der du er til folk har kommet ut. Folk stopper opp rett etter å ha gått av rulletrappen for å tenke over hvor de skal, mens vi andre som kommer bak blir presset sammen nederst i rulletrappen. Folk har ikke pengene klare når de kommer til kassa på butikken eller til billettautomaten på t-bane/tog. Man merker så stor forskjell når man er i andre storbyer. Folk klarer liksom å være en del av flyten, nordmenn er så klønete og går bare rett på som om de var de eneste i hele verden.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 De fleste reiser seg hvis man spør, spesielt hvis man har et synlig "handikap". Selvfølgelig hadde det vært koselig om folk reiste seg automatisk og om folk fikk slippe ut før de som skal inn prøver å klemme seg inn (sikkert for å få sitteplass), men sånn er det ikke. Men så lenge folk faktisk reiser seg når man spør så har man jo ikke noe å klage over, folk kan jo ha usynlig "handikap" også.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Har faktsik sendt inn en klage ang dette, med at gravide ikke får sitte plass, aldri gir folk plass til barnevogn osv. Fikk til svar at dette kunne ikke Oslo Sporveier gjøre noe med, men at de kjente til problemet. Skrev tilbake at kanskje det var på tide med en reklamekampanje ang problemet...
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Folk som går på før alle har gått av gjør med so inni helvetes forbannet! Jeg sier i fra da om det er noen som har det for travelt;) Hadde man gjort det i Stockholm fex så hadde man fått seg en! At det skal være så vansklig?
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Er litt frekk jeg. Pleier å rope ut litt høyt om noen kunne tenke seg å reise seg for en dame eller mann som tydelig har behov for å sitte. Er veldig mange som lissom våkner da og flust av folk som reiser seg. Tror ikke mange tenker når de sitter på banen. Har ikke for vane å reise med banen da, men gjorde det i forrige svangerskap. Ingen reiste seg. Så da spurte jeg en ung dame om jeg kunne få plassen hennes fordi jeg hadde så vondt. Hun reiste seg rett opp og beklaget. Gi lyd fra dere, så skjønner folk hva dere vil også slipper dere mye unødig irritasjon.
Anonym bruker Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 Hei, jeg kjører t-bane hver dag i Oslo og jeg ser jo alt det du skriver om. Jeg ser jo også at jeg er blitt en dreven t-banekjører, he he. Når alle de som ikke har peiling stiller seg rett utenfor døren når banen kommer, blir de jo dyttet til siden av de som skal ut. Jeg derimot står alltid ved siden av døren, sperrer ikke for de som vil ut - venter pent - og mens de andre er dyttet tilbake på perrongen av de som kommer ut, kan jeg pent og pyntelig smette inn på siden og finne meg en plass. Jeg går gjerne lenger inn i vognen også enn å stå som sild i tønne i midten. Mye større sjanse for sitteplass også, da det alltid er noen som skal av på neste stasjon. Ikke bare får jeg nesten alltid sitteplass i rushen, men jeg får det uten å være frekk også. Når det gjelder å reise seg for trengende, prøver jeg å gjøre det når jeg ser noen. Har vært høygravid på banen selv to ganger, og vet at gravide trenger plassen min - og den får de! Ellers må jeg tilstå at jeg sitter i mine egne tanker for det meste, legger ikke veldig godt merke til andre, men selvsagt ser jeg det hvis noen står og henger på krykker eller er veldig gamle eller veldig gravide.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå