hvemerjeg? Skrevet 26. juni 2008 #1 Skrevet 26. juni 2008 Det var diagnosen legen min ga meg nylig... Hvordan takler jeg det? Noen som har råd til hvordan jeg skal komme meg på bena igjen. Alt føles svart nå.
Bring_it_on!!:)) Skrevet 26. juni 2008 #2 Skrevet 26. juni 2008 Var det alt legen din sa før han tuppet deg ut av kontoret?? Fikk du ikke tilbud om hjelp fra psykolog eller annen ordning slik at du kunne jobbe deg opp på bena igjen?? Jeg har forsåvidt slitt med depresjoner selv... men det er ganske mange år siden og da jobbet jeg meg bar esakte men sikkert opp igjen.. Byttet jobb.., sluttet på skolen og tok fatt i meg selv.. =)
hvemerjeg? Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2008 Jeg fikk tilbud om piller, noe jeg sa nei-takk til. Ikke tilbud om psykolog. Jeg bare gråt når jeg var hos legen, og tenkte ikke selv å spørre om det. Lurer på om jeg skal si opp jobben, men vet ikke om jeg er klar til å begynne et nytt sted om 3 mnd. når oppsigelsestiden miin er over. Har fått sykemelding i første omgang...
Bring_it_on!!:)) Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 Mitt råd i første omgang er og prøve og finne ut hvorfor du er deprimert.. Det grunner gjerne i noe veldig eleminært.. Har det kommet plutselig eller over tid?? Er du fornøyd med arbeidssituasjonen din?? Er du fornøyd med bo/livssituasjonen din?? Bare gå gjennom alle tingene slik du har det i dag... Er det kanskje noe som har skjedd for mange år siden som har bygd seg opp?? Komme seg ut av en depresjon alene er vanskelig og krever mye selvgranskning.. Ville vel anbefale deg og ringe legen og høre om henvisning til psykolog.. Han lan lettere hjelpe deg og sortere tankene dine.. =)
hvemerjeg? Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #6 Skrevet 26. juni 2008 Helt ærlig...jeg vet for lite om den type tabletter, og jeg klarte ikke å spørre legen der og da.
hvemerjeg? Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #7 Skrevet 26. juni 2008 Jeg vet nok en del av det som gjør at jeg er blitt deprimert, og det har vart over lang tid, over et år faktisk. Ved neste legetime tror jeg at jeg skal spørre om henvisning tl psykolog. Nå i første omgang føler jeg at jeg har behov fo en time-out, bare surre hjemme, sove, gråte, ordne hagen og andre småsysler som jeg liker.
SOMMER :) Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 Uff jeg vet hvordan du har det. Hadde også sterk depresjon for noen år tilbake. Jeg syns absolutt du bør prøve å få hjelp av profesjonelle til dette. Er det sterk depresjon er det vanskelig å komme seg ut av det helt alene. Jeg vet jo ikke hvor du bor, men mange steder er det lang venteliste hos psykolog. Du kan jo ta kontakt med DPS (distrikts psykiatisk senter). Vet ikke om man kommer inn der uten henvisning fra lege, men det får du jo vite hvis du ringer. Du kan jo også kontakte helsestajonen. Der vet de ofte hvor du kan henvende deg for hjelp. Da kommer man ofte fortere inn også. Det kan være vanskelig å gå de første skrittene ut av depresjonen. Derfor er det viktig å få hjelp. Hvis det er vanskelig for deg å ringe noe sted kan du jo kanskje be mannen din om å gjøre det. Når den første kontakten er etablert et sted er det ofte ikke så vanskelig. Ønsker deg masse lykke til! Det finnes alltid en vei ut av en depresjon.. :-)
milk Skrevet 26. juni 2008 #9 Skrevet 26. juni 2008 Ok, skjønner! Min mening er at du så absolutt bør prøve tablettene som legen ville gi deg. Over tid vil disse tablettene gøre at du føler det lettere til sinns, og det vil bli lettere å kunne ta tak i det du sliter med. Nå er du sikkert så "nede" at du ikke greier tenke klart!?? Men psykolog/psykiater synes jeg du også bør gå til slik at du får bearbeidet dette skikkelig - få svar på hvorfor... Ønsker deg lykke til med å bli frisk!!! Vet det er vanskelig og vil ta tid, men du greier det til slutt:o) God bedring, og god klem!
Lekamøia Skrevet 26. juni 2008 #10 Skrevet 26. juni 2008 Først er det viktig å få ro, som den sykemeldingen du nå har fått vil gi deg. Koble jobben helt ut og ikke tenk på oppsigelse og andre praktiske ting nå. Nå skal du kun konsentrere deg om å bli bedre. Be om ny time med legen og si at du trenger samtaleterapi. Det kan du få fra psykiatrisk sykepleier, psykolog el. Ofte kan det være lang kø hos psykolog, mens de fleste kommuner har et lavterskeltilbud på psykiatrisk sykepleier der det tar relativt kort tid å få time. Nav kan også hjelpe deg hvis sykelemdingen blir langvarig. De kan kjøpe de tjenestene du trenger for å få deg raskere tilbake i arbeid. Jeg er selv skeptisk til piller når det er den eneste hjelpen som tilbys. Det er en kjennesgjerning at flere reagerer på pillene med å få det værre de første uken, før det blir bedre. Da trenger man oppfølging underveis. Med din diagnose vil jeg tro at du blir sykemeldt en stund. Be da om møte med Nav. De har en del tilbud som vil kunne hjelpe deg praktisk. Du kan blandt annet se på nettsidene deres under "raskere tilbake" (tror det er det det heter). Men som sagt: det viktigste nå er at du respekterer at du er sykemeldt, tar deg god tid til å få ro, ta i mot den hjelpen du kan få, be jobben respektere at du er 100% sykemeldt og vær det med god samvittighet. Etterhvert vil du føle deg sterk nok til å kunne se på om det er endringer du bør gjøre i livet ditt som kan hjelpe deg til å unngå at dette skjer med deg igjen. God bedring. Klem fra meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå