Gå til innhold

En diagnose er jo greit, men hva nå da? (litt langt)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt frustrert for tiden. Junior er et komplekst barn, med mye følelser. Han tar stor plass og det er alltid mye av han, på godt og vondt. På den ene siden er han blid og begeistret, kjærlig og sosial, empatisk og morsom. Den andre siden er utagerende, latterlig aktiv, sta, sinna og utprøvende så man får grå hår i hodet av å tenke på det.

Jeg føler jeg stanger hodet i veggen for tiden. Sønnen min er enten et englebarn eller så utfordrende at man kan få hetta. Han får noen infall som er vanskelig å forstå seg på og han gir seg jo ikke på tørre møkka. Han eier ikke frykt for noe og blir helt ut av det blå utagerende og dæljer løs på noe eller noen. Hverken barnehagen, assistenten hans, jeg, psykologen eller pedagogen har klart å finne et mønster. Det er sikkert der, vi har bare ikke knukket koden.

På grunn av dette sliter han i sosiale sammenhenger, andre barn trekker seg unna og jeg går på nåler for å avverge potensielle situasjoner. En ting er at det er vondt at junior faller utenfor, det er ikke ålreit å se uskyldige unger få en leke i hodet eller en rett høyre. Det er heller ikke morsomt å få kjeft av andre foreldre... Det verste er likevel at ingenting nytter. Prater man med han om dette ler han, irrettesetter du lukker han øynene og forsvinner mentalt, kjefter du blir han tom i blikket, mister muskelkraft og ligger tilslutt som en klump på gulvet, med et tomt blikk inn i evigheten. Eller han går berserk, spytter, slår, hyler og skiker..

Jeg har rutiner, grenser og konsekvenser så man skulle tro det var en militærleir her hjemme. Jeg koser, jeg begrenser stimuli, jeg kontrollerer kost og jeg får råd og veiledning. Og jeg er fryktelig sliten.. Og bekymret for fremtiden hans. Og litt rådløs.

Og når jeg leser det jeg har skrevet her klarer jeg ikke å skjønne at det er samme gutten som koser, er kontaktsøkende, får meg til å le og som gir så mye glede.. Det er først etter at jeg fikk dette barnet jeg lærte hva motsetninger og kontraster virkelig er..

*hjertesukk*

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du ikke oppfølging eller hjelp fra noen? Tenker på faghjelp?

Skrevet

Joda, pedagog via PPT, psykolog via BUP og junior har egen assistent i barnehagen. Veldig tett og god oppfølging,, men så langt har det ikke kommet på plass et opplegg som fungerer. Men for all del, vi er veldig heldige med oppfølgingen :)

Skrevet

Når jeg begynte å lese innlegget ditt så jeg for meg sønnen min. Han sliter også i sosiale sammenhenger føler jeg. Sikkert ikke i samme grad som din sønn,. men alikevel. Bekymrer meg for hvordan han skal fungere sammen med andre barn på skolen jeg... har ikke tenkt så langt som til han blir voksen... Uansett jeg har ikke noe peiling på hva det kan være og hva du kan gjøre, ville bare si at det ikke er din feil. Jegf ville aldri klandre moren til en liten gutt som hadde gjort noe mot et av mine barn. Vet at det ikke trenger å ha noe med oppdragelse osv å gjøre, sa jeg har en gutt som er veldig aktiv og fort begynner å grine hvis han ikke får viljen sin osv og broren hans er helt motsatt.

Dette ble masse tull, det er så sent og jeg er trøtt.

Skrevet

Huff... hørtes ut som en utrolig slitsom tilværelse! Godt dere får den oppfølgingen dere trenger..og det er jo ganske vanlig at det tar tid å finne "fasiten" på hva som fungerer for det enkelte barn. Hvor gammel er sønnen deres?

Skrevet

Hvor gammel er han?

Og kan jeg spørre om han har vært slik også før din mann døde, eller om det har oppstått etterpå..? I mange tilfeller er det ikke nødvendigvis biologiske forstyrrelser eller syndromer som er forklaring på antisosial atferd. Mange barn kan ha vanskelig for å bearbeide og uttrykke indre vonde følelser etter kriser fordi de ikke har avansert nok språk eller emosjonell forståelse enda, og omsetter dette i aggressive handlinger eller anfall. Dette vil da i tilfelle endre seg med tiden.

Dette er bare en kort vinkling av meg utfra det du skriver her, siden du sikkert sitter på mye mer informasjon enn det vi andre ser av innlegget ditt :).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...