Gå til innhold

Svart i bryllup?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da e sååå masse styring å stelling om ka så e "akseptabelt" i brullup å begravelse. Eg kom inn på detta me svigerinno mi idag for hu leite ette kjole te bryllupe vårt. svart passe ikkje i gledelige omgivelsa. å kvitt e "ulovelig" pga brudo.. Kvitt e eg forsåvidt HEILT enig i. Da e jo brudo sin farge. Men dersom denna svigerino mi har ein veldig fine svarte kjole.. KOFFER skal ikkje hu kunna gå i den då? Eg trude me hadde gått litt vekk frå "gamle" tier, der svart va forbeholdt begravelse å BERRE begravelse. No e for eksempel litt farge "tillatt" i begravelse. Så lenge da ikkje e heilt "friske" knallfarga liksom. Koffer e ikkje då svart tillatt i bryllup? Så lenge da e "greit" for oss som brudepar, så går da vel bra? Svart blir jo ein meir å meir vanlig farge å faktisk ha i bryllupsfargane og, å en ser jo brudekjola me svart i og!

Så.. Ka e dåkas meininga? E svart fremdeles virkelig SÅ "neinei" i bryllup så da va i gamle dagar?

(Minne dåke på at i gale daga gifta me oss alle samen og i bunada. Da va "skikken" då;))

Videoannonse
Annonse
Gjest dagdrømmer
Skrevet

Jeg mener virkelig at man må kunne bruke det man har, så lenge man kler seg med respekt (dvs unngår hvitt). Hadde blitt kjempelei meg hvis noen f.eks hadde takka nei til bryllupet vårt fordi de bare hadde svart kjole og ikke hadde penger til ny akkurat da.

Skrevet

Jeg er veldig glad i skikk & bruk og må si NEI til svart kjole i bryllup.

Skrevet

Så du gifta/e deg i bunad? I å me da egentlig e "skikken" her te lands? Å mannen i bunad?

Skrevet

Jeg synes svart er greit i bryllup, men at man med fordel kan bryte det opp med en annen farge. F. eks et sjal, belte, sko, veske e.l. sånn at man ikke blir helsvart.

Skrevet

I min vennekrets er sort kjole helt greit.

Det fleste fresher opp antrekket med farger på sjal og diverse.

Tror neppe noen tenker begravelse hvis noen dukker opp i sort kjole

Skrevet

E da eg og tenke. Å da e jo VÅRT bryllup! Då bør jo me velga ka så e greit å ikkje og.. Syns EG i alle fall;)

Skrevet

Folkedrakt var vanlig å gifte seg i, ikke bunad. Bunad er et samleord for flere typer klesdrakter som er konstruert av gamle folkedrakter. Altså "Bunader" er noe som kom med Hulda Garborg (F: 1862)

For det første brukes det om tradisjonelle folkedrakter, og for det andre brukes det om historiserende moderne festdrakter som ble konstruert i det 20. århundre.

Skrevet

Jeg synes det er helt i orden jeg, ville ikke brydd meg i mitt bryllup. Men selv tør jeg ikke i andres så nå innfør sommerens bryllup var jeg idag ute å kjøpte men en rustfarget kjole - pen men hadde heller brukt min nydelige svarte.

Skrevet

Det er så trist å se alle svarte damene på fest!

En annen ting er at svart var brukt til penkjole i gamle dager, og de som ikke hadde råd til flere penkjoler, giftet seg i den svarte kjolen sin med hvitt slør til. De som giftet seg i bunad, var jo virkelig fargerike og med masse sølv både i krone og søljer, ringer og smykker. Utrolig flotte!

Skrevet

svart er flott om man har en annen farge til. kan jo satse på noen snasne sko eller sjal i en annen farge. :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...