Gå til innhold

Inspirert av Alva sitt "kles-innlegg" =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes dere at det er viktig at barna deres kler seg pent i deres øyne?

Selv har jeg en datter på 4 år, som får lov til å kle på seg selv. Hun velger hva hun vil ha på seg hver dag, men det hender selvfølgelig at jeg ber henne ta på noe annet hvis hun ikke har kledd seg praktisk nok for den aktuelle dagen.

Er det virkelig så ille? Når jeg handler klær til henne spør jeg alltid hva hun ønsker seg, og vil at jeg skal kjøpe... Og så prøver jeg faktisk å finne det hun gjerne vil ha. hehe... Vil hun ha på seg tyllkjole i barnehagen så er det greit for meg. Hun vet godt at den sannsynligvis kommer til å bli veldig møkkete og kanskje også ødelagt, men hun får likevel lov til å velge dette selv. Skal de på tur er det nok litt mer upraktisk og jeg fraråder henne å ta den på. Da skifter hun nesten alltid.

Hun må alltid være kledd etter været!! Men bortsett fra det så er det fritt fram fra min side... Frem til hun vil begynne å gå i "vulgære" og uanstendige klær selvfølgelig. Men da har jeg en god grunn, som jeg gledelig forteller henne. Som regel blir alt godtatt hvis jeg har et godt svar;) hehe..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

i bhg får de gå som de selv vil. jeg prøver å styre unna de verste kombinasjonene, og som regel er det jo jeg som bestemmer uten at de klager. tar de på buksa feil vei, gjør jeg ikke noe med det (en genser vil jeg rette på, det er så veldig synlig feil).

skal vi i besøk eller noe, lar jeg dem velge mellom finere alternativer. eller bestemmer.

været bestemmer påkledningen, ja.

Gjest dagdrømmer
Skrevet

Jeg tar kontroll på noe, ja, men bryr meg ikke om hvordan det ser ut. Det styres av været, og jeg prøver å unngå at barnehagen må ta fullt klesskift før de skal ut, ikke alltid at de selvvalgte antrekkene fungerer i kombinasjon med dress/regntøy

Skrevet

Jeg har en sønn på snart 2 år og en stesønn på 7 år. Og har velsignet forskånet for hele problemstillingen. Ingen av de bryr seg om hva de har på, og drar på seg det som blir lagt frem.

dvs pappa kler på 2 åringen det jeg har lagt frem. 7 åring kler på seg selv det jeg har lagt frem....

Jeg skulle ønske jeg kunne klart å slappe av litt mer når det gjelder påkledningen til ungene, men jeg klarer ikke.

Klærne må matche - dvs en genser som passer fargemessig til buksa for eksempel. de må være praktiske og behagelige. Og se litt ordentlige ut. Tvangstanke I know.

I tillegg hater jeg disse trykkene som har vært diskutert i dag, og styrer bevisst unna. Får vi det i gave så byttes det. Stesønnen min og jeg har hatt en runde på dette, hvor han har fått flammer på sokker i stedet for på buksa. og hvor han har fått svart boblejakke i stedet for jakke med trykk over alt. Jeg håper vi kan holde det på det nivået også fremover.

Skrevet

Ja, det er jo stor forskjell på unger. Det er slettes ikke alle som ønsker å finne frem klær selv, og mange synes det er greit og lettvindt at mamma/pappa finner frem klærne for dem.

Har man et barn som ikke bryr seg om klesvalget er det jo ikke noe problem:) Men hva med dere som har barn som VIL finne frem klær selv, og som nekter å gå med noen av klærne som ligger i klesskapet fordi han/hun ikke synes det er noe fint? hehe..

Datteren vår begynte med sko- og veskedilla da hun var rundt 9 mnder gammel, og har alltid vært opptatt av klærne sine. Da hun var rundt 2 år gammel kledde jeg henne ofte i tøffe olabukser og hettegensere. hehe... Jeg måtte da kle på henne med tvang, for deretter å bære henne ut av huset mens hun hyyyylte fordi hun ikke var noe fin. tihi..

Jeg valgte å droppe disse kampene hver morgen for at trivselen i huset skulle øke;) For det ER faktisk ikke så viktig for meg at JEG synes hun har på seg fine klær.

Skrevet

Ja jeg bryr meg om hvordan hun ser ut! Vil ikke at hun skal gå rundt å se ut som en taterunge hehe :)

Jeg kjøper KUN ting som jeg synes er fint så sånn sett kan hun egentlig ikke velge noe som jeg synes er drit stygt, men for at ting skal passe sammen, være praktisk i forhold til vær osv så finner jeg to antrekk som hun kan få velge mellom. Da blir vi begge fornøyde :)

Skrevet

Ja, da hun var yngre prøvde vi oss også med to plagg; "Vil du ha på den røde eller den gønne genseren i dag?"

Da fikk vi som regel svaret; "INGEN av de!!! Jeg vil ha den rosa som ligger i skapet!" hehe...

Var samme leksa HVER gang, så til slutt valgte vi å bruke mindre energi på å krangle om klærne hennes, og mer energi til andre ting:)

Hvis det funker hjemme hos dere så er jo ingenting bedre enn det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...