-Lykkelig-med junispirer Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Min samboer og jeg har siden nyttår forsøkt å bli gravide. Han har fridd til meg, og vi planlegger å gifte oss i løpet av to år. Aller helst vil jeg gifte meg neste år, men vi har valgt å vente med å sette en konkret dato etter sommeren for å se om vi har klart å bli gravide til da. Jeg ønsker i utgangapunktet ikke å gifte meg med (stor) kul på magen, men vi tenker sånn at dersom det ikke skjer noe i løpet av de neste månedene, kan vi ikke la resten av livet stå på vent, så da bestemmer vi en dato. Moren min vet at vi er prøvere, og at vi skal gifte oss. Jeg var innom dem nå i kveld, og vi begynte å snakke om bryllupet. Hun spurte hvorfor vi ikke hadde satt en dato, og da jeg fortalte hvorfor, ble jeg lettere overrasket/skuffet/vet ikke helt hva. Hun sa at jeg ikke fikk "lov" til å gifte meg dersom jeg hadde stor mage, og i hvertfall ikke i hvit kjole. Jeg spurte hva hun mente med mage, og da mente hun at det helst ikke burde være noe mage (3-4mnd), da hun var såpass gammeldags at dersom man skal ha hvit kjole og gifte seg i kirken, passer det ikke å komme høygravid opp kirkegulvet. Hvitt skulle stå for uskyld. Jeg sa at det er jo mange fine hvite kjoler med empirieliv ol som vil skjule den. Jeg har jo i utgangspunktet ikke planlagt å gifte meg med stor kul, og dersom det klaffer sånn vil jeg sannsyligvis forskyve bryllupet i en eller annen retning, men ble litt lei meg over hennes reaksjon. Hun sa rett ut at dersom jeg planla å gifte meg i hvit kjole med stor kul, ville hun ikke komme i bryllupet! (Innerst inne tror jeg hun ville kommet). Vet ikke helt hva jeg ville med dette, ser at det ble laaangt... Måtte bare lufte hodet litt. Sambo er ikke hjemme. Kommenter den som vil.
meg & to små vampyrer Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Beklager å måtte si det, men jeg syns din mor hadde en litt barnslig holdning. Greit at hun ikke syns graviditet som syns (herregud, er de som ikke syns noe bedre moralsk sett?) og hvit kjole hører sammen. Men om man skal pirke, så er vel hvit kjole om den står for uskyld da kanskje forbeholdt to jenter som gifter seg i hele landet! Syns dere skal gjøre som dere vil og så kan de være såpass dumme at de går glipp av det, om det er viktigere å trumfe gjennom egen vilje enn å være der for sine barn.
Vannmann35 Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Hmmm... Synes moren din er veldig gammeldags her! Hun har rett i det hun sier at hvitt skal markere uskyld, sånn var det fra gammelt av. Mange voksne bruder som gifter seg, og har barn fra før, finner det også unaturlig å gifte seg i en helt hvit kjole. På den andre siden er det også mange som har vært gift både en og to ganger før, og har flere barn fra før, som gifter seg i hvitt. I den moderne verden er det egentlig ikke så nøye med slikt lengre, og det kan nok være vanskelig å forstå for den eldre generasjonen. Uansett, jeg tror ikke du skal ta moren din sin reaksjon så alt for alvorlig - hun trenger nok tid til å få vendt seg til tanken først og fremst. Hun vil nok bare det beste for deg og mener vel at ting bør bli gjort i "riktig" rekkefølge. For å være helt ærlig så forstår jeg henne litt også, for meg var det helt utenkelig å få barn før jeg var gift - var viktig for meg at vi hadde bestemt oss for hverandre før vi bestemte oss for barn, samt at det er greit å ha alt det juridisk i orden (arverett, skattefordeler etc.) før vi fikk barn. Man vet jo aldri hva som kan skje, og det tenker nok moren din litt på også. Men som sagt, gi henne litt tid til å venne seg til tanken - så kommer hun nok på glid etterhvert. Du må jo tross alt ta dine egne valg her i livet!
-Lykkelig-med junispirer Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2008 Takk for svar:) Tror ikke det er så viktig for henne at vi er gift før vi får barn, det er viktigere for svigermor, som helst ser at vi gifter oss allerede til høsten. (Hun skjønner ikke at jeg gjenre vil planlegge litt. Sier at det er ikke noe problem, for hun trengte bare en måned før de giftet se. Les: Måtte gifte seg da hun var gravid). Mamma har sagt at hun vil bli overlykkelig den dagen jeg kommer og sier at jeg er gravid, og det tror jeg henne på. Var derfor jeg synes det var så rart med den reaksjonen ang bryllupet. Jeg har tidligere sagt at jeg helst vil være gift før jeg får barn, men etter at jeg møtte min samboer, og vet at det er han jeg vil dele livet med, har jeg endret litt syn. Vi er ikke veldig gamle (28 og 32), men vi ønsker flere barn enn ett, og håper at vi ikke er for gamle når dette skjer, derfor begynner vi i "feil rekkefølge", slik at vi kommer i gang liksom. Uff...ble knotete... Jaja, det ordner seg nok. Gjør som regel det for snille jenter:) Hehe. Ble bare litt oppgitt sånn med en gang.
monca*84*j12 Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Det er godt vi ikke gjør som i gamle dager.. for det var vanlig blandt bondefolket og kjøpe seg en svart/mørk kjole til bryllupet, gjerne en som var litt slitesterk... Det var nemlig mest praktisk... man skulle jo ikke kaste bort penge på en kjole man bare bruke en gang.. så skal du svare din mor får du si at du skal bære sort da.. etter som det er gammel tradisjon... hehe... Nei da.. men dere finner nok ut av det.. ikke ta sorgene på forskudd=) lykke til med bryllupet..
Leirha Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Det der er en litt gammeldags holdning da, idag er det jo både lesbiske prester og det er lov å gifte seg om man er sammen med en av samme kjønn! har sett mange høygravide bruder og de stråler mere enn noen andre bruder!! Ikke ta deg nær av det, men selvfølgelig gjør du det, det er jo moren din som du nsker støtte av. Jeg ville 6tatt dette opp med henne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå