Gå til innhold

svangerskap utenfor livmoren..

Missy med sine 2 barn  (✿◠‿◠)

Anbefalte innlegg

Skrevet

noen som har oppelvd dette og kan dele litt erfaringer. vet det finnes damer her i verden som har hatt velskapte barn som har vokst utenfor livmoren.. men hvordan det har gått vet ikke jeg.. jeg har bare hørt negative ting om det.

jeg skulle egentlig vært 10 uker på vei nå.. fikk veldig smerter i magen i går.. bare på høyre side.. og etter samleie begynte jeg å blø.. og blødd siden. ikke så mye.. men mere sånn sporing som det heter.. men blodet er helt mørkt og bare slimete.. skikkelig ekkelt.

jeg ringte legen min i går. og han ringte sykehuset og fikk bestilt time til ultralyd for meg til i dag. og der har jeg vært.

tok en innvendig ultralyd. og der... der var det ingen foster i livmora mi.. den var helt tom. ingen rester en gang sa han.

han anntok at jeg hadde hatt en SA tidligere i svangerskapet.. syns jeg er merkelig. har ikke blødd tidligere i svangerskapet. heller har det ikke kommet noen klumper ut av meg..om skulle vært fosterets rester.

men han utelukket ikke et svangerskap utenfor livmoren.. så i morgen skal jeg ta en hcg bloprøve på sykehuset.. og har ny time til ultralyden i neste uke..

jeg har så sinnsykt vondt i magen i kveld.. stråler smerter nedover beina mine.. føler meg veldig trøtt og sliten.. veldig slapp og har ingen krefter liksom..og er veldig sår i magen..bare jeg stryker hånda mi på magen syns jeg det er ubehaglig og blir kvalm av det. og oppå dette her kjenner jeg ett trykk i magen..men dette er like ved navelen ett sted. puppene ble ømme bare for noen dager siden.. og de driver og produsere væske som bare det.. klemmer på de.. og da tyter det ut masse væske.gjør seg klar for melka om 6 mnd´rs tid liksom..

og i uke 7-8 så var jeg så heldig at jeg fikk høre hjertelyden til fosteret. dette er visst svært sjeldent sa jordmor å få høre det så tidlig.. dette var med dopler..

noen som kan dele sine erfaringeer og opplevelser med meg? trenger masse opplysninger. er så urolig for hva som skjer med meg...

kan ikke tro at dette hender meg...eller oss..

er så nedfor.. har jeg virkelig mista barnet mitt? :(

fra før av har jeg ei tulle på 4 år.. så forrige svangerskap gikk helt greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har selv hatt svangerskap utenfor livmoren.. Fikk beskjed av legen som jeg var hos på sykehuset.. (måtte selv operere vekk ene egglederen da det hadde gått så lang tid).. at hvis man oppdager dette tidlig i svangerskapet så kan fosteret opereres ut og legges i livmoren, men hvis dette ikke skjer.. (egen erfaring, og beskjed fra legen) så vil fosteret vokse seg for stort til å kunne bli i eggleder..

Det som skjedde med meg var at egglederen ble ødelagt pga fosteret var vokst så mye at det ikke var sjangs å redde verken den ene eller andre.. Vil ikke skremme deg på noen måte, men bare gi min erfaring..

ps: Fikk også beskjed om at det kan være farlig å gå for lenge med svangerskap utenfor livmoren, da man kan blø i hjel.. (er som sagt det jeg fikk vite av legen som opererte meg)

Syntes det er rart at de tar det med sånn tid i mellom sjekkene. Når jeg fikk vondt som du beskriver ringte jeg sykehuset, kom inn med en gang, da tok de blodprøve som du skal ta, utvendig og innvendlig ultralyd, hvor de ikke så foster i livmor, ble operert en time etter jeg kom inn på sykehuset.

Skrevet

Men du må ha lykke til, krysser fingrene for at alt er bra med deg...

Skrevet

Hørtes ikke helt bra ut dette.

Dersom ikke legen fant noe foster i livmora kan jeg ikke forstå at du kan være gravid fortsatt..

Aldri hørt om noe svangerskap utenfor livmora som har gått bra.

Det skjer jo i noen tilfeller at egget fester seg egglederen,og når det vokser så sprekker jo egglederen,og det skjer jo vanligvis tidligere enn uke 10..

Håper det går bra med deg:-)

Skrevet

detta syns jeg lukter humbug ;o) men men. suit yourselfs ;o))

Skrevet

Har du vært og tatt hcg prøve nå??

Skrevet

det har jeg vettu... hcg nivået var på 40.. så det tyder vel mest på en spontan abort tenker jeg...

men er det riktig å kjenne smålig smerter i magen, og litt trykk hvis SA skulle ha skjedd for lenge siden?

de var litt mistenkelige da.. og et svangerskap utenfor livmora var visst fremdeles ikke utelokket.. skal ta en ny hcg test på tirsdag. og på onsdag skal jeg undersøkes på nytt med innvendig ultralyd..

er litt shaky.. ganske trist uansett.. har jo mistet barnet mitt. vet ikke hvor mange uker den ble en gang. skulle vært 10 uker nå, og leste at fra uke 9 eller 10 kunne man kalle det et foster og ikke embyo lengre..

men ettersom legen sa, så var livmoren helt fin og det var ingen rester der.. så SA måtte ha skjedd for en stund siden.. :(

men hvorfor blør jeg fortsatt.. og det er bare mørkt blod.. hinne aktig slimete blod.. og vondt i høyre side på magen. går og kald svetter og er svimmel..og kjenner som nevnt et trykk i magen..

det hele er bare veldig merkelig..

Skrevet

Huff da.... Trist.

Ikke noe kjekt å oppleve sånt.

Får håpe du føler deg bedre snart:-)

Har mista en gang selv,det var MA,i uke 14,fosteret var kun 9 uker ...

Så jeg vet åssen det føles....

Håper det går bedre med deg etterhvert,selv om det føles håpløst nå..

Skrevet

Hei,

Jeg har opplevd tilsvarende samme situasjon som det første svaret du har fått. Jeg hadde en datter på 2 år da dette skjedde, og i likhet med deg var dette svangerskapet bra på alle måter. Det er jo en liten trøst når man står midt oppi det hele, at du faktisk har et friskt barn, og at du har opplevd et svangerskap som har gått bra.

Jeg kan ikke si så mye angående din beskrivelse, om dette gjelder deg også, men jeg kan jo si litt om hvordan det gikk med meg etterpå.

Jeg fant ut at jeg var gravid da jeg var rundt 6 uker på vei. Jeg hadde så utrolig vondt i magen, samtidig som alle de andre typisk gravid-tegnene som ømme bryst, humørsvingninger osv. Kvelden før jeg skulle til legen hadde jeg helt ekstremt vondt, aldri opplevd noe lignende, og sannsynligvis var det da det gikk galt, dvs at jeg aborterte, men uten blødning. Legen så bare en stor blodansamling på UL som ble operert vekk i løpet av neste døgn, og de var veldig redde for at denne skulle sprekke. Hgvsi du opplever sterke smerter så oppsøk lege, og ligg i ro. Etter operasjonen lå jeg på en privat klinikk (dette skjedde nemlig under et opphold i utlandet, og det var mye språkproblemer og ting som ikke var så bra oppi det hele, samtid var det kanskje bra at det skjedde et annet sted enn hjemme - vi bestemte oss for å legge igjen alt det vonde da vi satte oss på flyet hjem mange uker senere) i fire dager. Bare slappet av, fikk god mat og pleie, og hadde ganske vondt. Når man står midt oppi noe sånt så må man være snill mot seg selv - unn deg noe fint, gå for all del ikke rundt i joggebuksa, men gjør små enkle ting som du vanligvis ser på som luksus. Du fortjener virkelig det nå.

Ja, det er vondt både psykisk og fysisk, og forferdelig sårt når det rammer. Jeg tok det veldig tungt. Man sitter med mange spørsmål, og mitt beste råd er at du oppsøker en dyktig lege/gynekolog som svarer deg på alt, spesielt i ettetid. Jeg tror man rett og slett må akseptere at det i blant skjer slike ting - det er ingenting du har gjort galt eller noe du kunne gjort for at det ikke skulle skje. Etter en stund, hvor du først lar deg selv sørge og gråte og prate om alt sammen, så legg det bak deg. Neste gang du blir gravid så har du fokus på det svangerskapet hvor alt gikk bra, ikke bruk unødvendig tid på å bekymre deg for om dette skal skje en gang til. Jo, det er en ØRLITEN sjanse for at det kan skje igjen, men den er så liten at du ikke skal ta noen spesielle hensyn. Hvis du må operere bort den ene egglederen som meg, så får du arrdannelse, og neste gang du blir gravid vil du kunne kjenne at dette er litt vondt/sårt. Men vi snakker ikke om kjempe vondt, mer mensen-lignende smerter som lugger. Det er bedre at du vet dette, enn at du tror det er noe galt med det "nye"svangerskapet. Du har like store sjanser for å bli gravid med en eggleder, sa legen til meg, men jeg har i ettertid hørt av andre at det ikke stemmer. Mitt råd da er at du heller hører på hva legen DIN sier til DEG, enn alle andres erfaringer.

Men husk for all del: Dette kan gå kjempe bra! Og jeg har svart deg ærlig fordi jeg av egen erfaring ville ha ærlige svar som ikke var pakket inn.

Ønsker deg lykke til , du kommer gjennom dette uansett!

Skrevet

Synes det er rart at du ikke har blitt undersøkt ordentlig... At du må tilbake og sånn?? Kan de ikke finne ut av det med en gang?? (Kanskje jeg misforsto..???)

Skrevet

nei de var visst ikke helt sikre..

kan jo også nevne at han tok ultralyd på beggestokkene mine.. tok bilde av de og printa det ut.. og de ser ikke like ut i det hele tatt. denke hva ene er helt svart inni..vet ikke hva det menes..og den andre var

liksom det stikk motsatte..har en venninne som hadde bilder av sine, og de var akkurat som mine.. og i hennes tilfelle så var denlene ,eggstokken, som viste seg å være helt svart inni, en cyste..en "ballong" fyllt med vann og slim. og den cysten ho hadde var visst ikke farlig sa ho..men finnes jo tilfeller der hvor den er det..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...