Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Vi har ikke noe godt forhold siden hun kritiserer meg for alt mulig. Samboeren min er også ganske lei av henne for tiden siden hun blander seg i alt, men jo mer han ber henne slutte å mase, jo mer maser hun. I hvertfall,- nå vil hun at vi skal sende bilder av meg med gravidemagen, og i utgangspunktet hadde jo det vært hyggelig at hun viser interesse for hva som skjer med oss. Det er bare det at hun er ekstremt opptatt av å trene, slanke seg etc.. Hun sier ofte at da hun var gravid veide hun bare 49 kilo, og veide det i mange år. Nå skal det sies at hun var 18 da hun ble gravid og jeg er 32, men hun er tydeligvis veldig stolt av at hun var så beintynn. Jeg er ganske normal bygd selv, men har lagt på meg 10 kilo nå (er i uke 29) og har mye vann i kroppen. Siden hun alltid kritiserer meg så mye så orker jeg ikke noen kommentarer om utseendet mitt nå som jeg er gravid. Hva skal jeg si når hun maser om å få bilder av meg som gravid? Hun bor på den andre siden av landet, så vi kommer ikke til å møtes med det første. Hva skal jeg si? Hun vil selvsagt få masse bilder av lillegutt når han blir født, men jeg synes ikke hun har krav på bilder av meg nå. Tusen takk for svar! Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Si du syns det er ekkelt å ta bilde av magen,og at du ikke føler deg komfortabel med å vise den frem.Eller si at du ikke vil hun skal ha de.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Takk for svar. Hvis jeg sier at jeg ikke liker å ta bilde av magen min så kommer hun til å late som hun absolutt ikke skjønner det og si at kanskje jeg burde holde meg i bedre form siden jeg tydeligvis har komplekser, eller noe sånt. Og det har jeg ikke! Føler meg helt fin jeg! Hun har nemlig en tendens til å angripe meg med en gang jeg viser litt usikkerhet, så det kan jeg ikke si. Og hvis jeg sier at jeg ikke vil hun skal ha bilder av magen min så kommer hun til å si til resten av familien at jeg ikke er grei med henne og holder henne utenfor det som skjer. Det har hun sagt til folk før når jeg ikke har latt henne vite alt som skjer, og da synes alle jeg er så slem mot henne. Hjelp? Hva skal jeg si?
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Bare hyggelig... Suns du skal si mmsn på tlf din er ødelagt,hehe Og gubben har ikke kamera tlf(om hun ikk evet han har det da) Kan jo alltids si hans er på reperasjon hehe Skjønner det ikke er veldig gøy,mye følelser når en er gravid også.Lettere å ta seg nær av ting Vet nesten ikke jeg,hun høres ikke mye hyggelig ut iallefall.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Ha ha. Hun vet at vi har digitalt kamera, så det går nok ikke. Hun kan si de slemmeste ting til meg, men om jeg ikke gjør akkurat det hun ber meg om så er det så urolig synd på henne, og hun sier det til resten av familien. Så ringer de til samboeren min og sier at det er så synd på henne. Det er ikke lett. Takk for forslagene dine. Hun kan jo ikke kreve bilder uansett, men gjør egentlig det, men bare på en snikende måte. Og du har rett i at hun ikke er mye hyggelig. Jeg trodde hun var det i begynnelsen, men når vi ble samboere så begynte hun å virke nesten sjalu på meg.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Ta bilde helt nærme magen, slik at bare huden viser på hele bildet;) Da har du gjort det hun ber om, selv om "vinkelen" er litt rar;) Du kan si dere er veeeeldig dårlige fotografer;)
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Ja,eller ta fra siden..Sånn at du står litt skjevt,da ser man gjerne litt mindre ut :)Mage får man jo uansett,du får si dere misstenker tvillinger.Hehe Uansett lykke til,håper hun kanskje skjønner en gang hvor fæl hun er.
Mamman til 3 lykketroll Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 Hva med å sende et bilde? Ta et fra lang avstand eller noe og vent på kommentarer som du som du selvsagt noterer og kan henvise til når hun klager over hvor "tykk" du er eller noe...? Kan jo f.eks. si at "moren min lærte meg at man burde holde munn om man ikke har noe positivt å si". Hilsen ei som heldigvis har ei ok svigermor.
Odine! Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Hva med å love noen bilder som aldri kommer? Kanskje sende et ultrallydbilde ved en missforståelse...
Aylinah Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Få en "slank" venninne til å blåse ut magen sin og ta av den,hehe. Hadde jeg gjort,og sørg for å skrive med at du har aldri vært i så bra form før
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Nei altså hva har hun med å kreve" bilder av deg!?Snakk om å være frekk.. Jeg hadde ikke gitt henne det, hadde blitt for intimt for meg. Og min kropp vil jeg selv ha kontroll over hvem som studerer" (da hun sikkert kommer til å vise de fram)! Overse maset hennes og svar på en ironisk måte tilbake (le når hun spør osv.)..
Eso Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Min svigermor er nogenlunde samme.. Ho skal hele tida fortelle meg at ho fikk ikke mage før ho var 6-7 mnd på vei, og siden jeg har fått litt mage nå (er 15+0) så MÅ det jo bare være tvillinger osv! Virkelig irriterende! Jeg ville sagt til din svigermor at magen er din, og den er ikke noe ho skal ha bilde av og vise fram til alle og enhver! Ho kan vente til babyen kommer før ho trenger å be om bilder! Bare min mening! :-) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Skjønner ikke problemet ditt i det hele tatt jeg. Hvis du ikke vil tas bilde av, så er du i din fulle rett til å si nei. Bare si at du ikke vil???????? Alt trenger ikke være så komplisert.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Tusen takk for gode svar og råd! Nå fikk jeg meg en skikkelig god latter her, og det hjalp veldig! Jeg likte spesielt splattens forslag om å ta bilde av en annen sin mage, og det siste anonyme svaret her. Hun kommer GARANTERT til å vise bildet til alle mulige mennesker, ja. Men det er mest hun jeg ikke vil skal se den. Som den snonyme over her skrev så er det ganske intimt å vise frem kroppen sin til henne, og jeg vegrer meg veldig for det siden jeg er gravid selv om jeg føler meg fin og ikke spesielt stor. Det er bare det at jeg vet hun kommer til å finne noe å kritisere for. Jeg har dssuten gått i den felle mange ganger før at hun spør om noe, og så tenker jeg at hun kanskje virkelig prøver å bli litt kjent med meg denne gangen, og derfor forteller jeg noe personlig om meg selv. Så snur hun på det noen dager senere og bruker det jeg sa mot meg på en snikete måte, f.eks. "Ja, det kan jo ikke være så lett for deg.." På en liksom medfølende og forståelsesfull måte. Hun spurte ikke meg direkte om bilder, for jeg snakker nesten aldri med henne lenger, men spurte samboeren min som selvsagt svarte at han skulle spørre meg. Så om hun ikke får bilder så vet hun at det er jeg som ikke vil hun skal få det. Og så kommer hun til å klage til samboeren min over det. Jeg er så lei. Skulle bar ønske at alt var bra og enkelt. Takk for at jeg fikk klage litt, og takk for at dere fikk meg til å le! Ha en fin kveld!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Bare si nei! Gi henne heller ultralydbilde, det er da mye mer interessant. Ga magebilde til moren min, men ville ikke gitt det til svigermor, blir for privat liksom.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Ja, jeg vet at jeg har rett til å si nei, men hun surmuler sånn hver gang hun ikke får vilja si at det ikke er verdt det. Som jeg skrev lenger opp så klager hun da til andre i familien sin, og de nevner det til samboeren min når de snakker med ham. Hun fremstiller det sånn at jeg holder henne utenfor alt, og at jeg ikke er grei med henne. Jeg vil ikke at hele familien hans skal hate meg heller! Hun skylder allerede på meg for å ha tatt fra henne sønnen hennes siden vi bor i hjembyen min nå, og at hun er så ensom uten ham, og alle synes synd på henne selv om sønnen snart er førti! Innimellom blir han lei av maset hennes og snakker ikke med henne på en uke eller to, og da tror hun at det er jeg som tvinger ham til det, for det kan jo ikke være at sønnen er lei av sin egen mor! Takk for svar, E med desemberspire! Synd at du også har det sånn, men godt å lese at jeg ikke er alene. Uff, det ble et langt svar, men dette er litt av en saga, egentlig.
KaMa Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 Jeg ville vært ærlig. Sagt at jeg var lite lysten på å gi bort bilder av meg selv med gravidmage til folk som er kritisk og lider av vrangforestillinger i forhold til hvordan man skal se ut som gravid. At hennes fokus på kropp, trening og slanking gjør at hun ikke får sitte med et foto av meg som hun kan granske og kritisere. Generelt syns jeg det er helt ok å la folk få vite konsekvensene av adferden sin. Og folk som manipulerer må man være beinharde og konsekvente med.
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 Takk for svar KaMa. Jeg håpet veldig at du ville svare siden du alltid har noe fornuftig å komme med. Jeg har skrevet det til deg før, men må gjenta at jeg synes du er en de klokeste personene her inne, og derfor liker jeg alltid å lese det du skriver. Jeg er egentlig en person som liker å si ting akkurat som de er og holde forhold til folk i livet mitt veldig ryddig og redelig. Men det går ikke med svigermor, for som jeg skrev ovenfor så virker hun sjalu på meg. Derfor trår jeg utrolig varsomt i forhold til henne, for de få gangene jeg har gitt henne klar tilbakemelding så har det alltid slått tilbake på meg selv. Nå blir alt så mye tydeligere siden vi skal ha barn, og hun mener tydeligvis at hun har krav på full innsikt i alt som skjer under svangerskapet. Men gravidebilder får hun ikke! Takk for støtte og forståelse!
KaMa Skrevet 25. juni 2008 #19 Skrevet 25. juni 2008 Jøss, det var da hyggelig respons! :-) Antar det er deres første? I så fall så bør du finne en måte å takle henne på nå, for det vil garantert ikke bli noe bedre når dere får en liten. Jeg syns slett ikke du skal trå varsomt. Er du klar og tydelig så er det fint lite hun kan gjøre med det. Sverter hun deg til andre familiemedlemmer så vær like tydelig og ærlig med dem. Er det bare deg/dere som er offer for henne da? Vanligvis så vet vel øvrig familie hvordan familiemedlemmene ter seg. Hvis det bare er deg, så må du nesten bare være beinhard. Jeg har vanligvis ikke noe problemer med å sette grenser, men når småen var ny så måtte jeg gjennom en ganske heftig periode med grensesetting, både på min og faren sin side av familien. Like greit du får trent deg nå, så har du trening når det virkelig gjelder. For noe sier meg at du kommer til å ha noe å bryne deg på..:-/ Kjedelig situasjon da, og det er reint uforskammet av henne å be om bilder av deg som gravid.
Nr 3 underveis Skrevet 25. juni 2008 #20 Skrevet 25. juni 2008 Jeg hadde bare sagt at jeg ikke ville sende noen bilder av deg, uten noen mer kommentar. Du har selv rett til ä bestemme over det. Jeg har selv et ganske bra forhold til min svigermor, men mä si fra noen ganger. Hun skjönner hvis hun har träkket over mine grenser. Häper det ordner seg for deg! Og lykke til videre i graviditeten! Selv om du ikke liker ä sende bilder av magen din, har du all grunn til ä väre stolt av den. Tenk der bor barnet ditt!
Anonym bruker Skrevet 25. juni 2008 #21 Skrevet 25. juni 2008 Takk for svar; KaMa og Februarkind! Det er vårt første barn, ja. Vi visste at det ville bli litt vanskeligere når jeg ble gravid, og derfor ventet vi en stund med å fortelle det til henne, fordi vi gruet oss begge to. Da vi fortalte det begynte hun å planlegge hele løpet for oss med en gang, men samboeren min sa at vi ville bstemme sånt selv. Da ble hun dritsur. Så begynte hun å ringe hver dag, og når samboeren min ikke svarte så haglet det inn tekstmeldinger. Tilslutt tok han telefonen når hun ringte, og da gråt hun skikkelig, og samboeren min følte derfor at han ikke kunne si noe om det som irriterte ham. Det er hovedsaklig meg hun er sånn med, for hun har bare en sønn. Hun baksnakker de fleste i familien sin, men er sukkersøt når hun treffer dem. Jeg vet at hun også er kritisk og nedlatende ovenfor svigerinna si, så hun og jeg har faktisk alliert oss med hverandre littegrann, og det hjelper veldig. Jeg håper veldig at resten av familien egentlig skjønner at mye av problemet ligger hos henne, men hun er veldig flink til å baksnakke meg i bisetninger, og få det til å virke uskyldig. Hver gang jeg har åpnet for et forhold med henne igjen så har jeg angret på det, og derfor har jeg stort sett kuttet kontakten med henne nå. Jeg er redd for å være veldig direkte med henne fordi hun enten blir fryktelig lei seg og sier at hun bare mener alt vel, eller så vender hun på det og forteller familien til samboeren at jeg sier stygge ting til henne uten å fortelle dem hvorfor jeg reagerte sånn. Hun provoserer meg helt til jeg må si noe, føler jeg, og når jeg så sier noe så reagerer hun liksom med hakeslepp og forferdelse. Jeg taper uansett hva jeg gjør, føler jeg. Det er såpass ille at jeg ble grepet av panikk et par ganger etter at jeg fant ut at jeg var blitt gravid, for det betød at jeg for alltid ville være bundet sammen med henne. Dessuten tror hun at hun eier ungene sine, og dermed også barnebarna. Heldigvis hjelper det veldig å skrive litt om dette, og det er godt, så tusen takk!
FuckFace Skrevet 25. juni 2008 #22 Skrevet 25. juni 2008 Jeg må bare si at jeg irriterer meg grønn over folk som må sammenligne gravide mager. Og som regel er det negativt, andre eller de selv var alltid myyye mindre osv. Jeg f.eks. var liten med første og kjempestor etter 15 uker med andremann, Folk er så forskjellige, og det er ikke sunt å tenke slanking når man er gravid. Så lenge man har et nogenlunde sunt kosthold er det bra nok! Uansett, jeg ville også sagt det som det var, kroppsfikseringen hennes gjør at du ikke vil sende henne bilder. Enkelt og greit. Ingenting er så bra som sannheten i slike tilfeller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå