Gå til innhold

angånde sf-mål (tror jeg ...)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var hos jordmor og fikk målt sf målet i uke 20 (19+1) og det lå da på 20, noe som var ganske høyt ... Livmoren stoppet da akkurat der hvor navlen begynner. Nå - 2 uker senere så har ikke livmoren vokst i det hele tatt - den slutter fortsatt der hvor navlen begynner. Betyr det at sf-målet nå antagelig har havnet innenfor normalen? Eller er det grunn til begkymring at den ikke har vokst på disse ukene?

Og dere i ca samme uke som meg; hvor stopper livmoren deres?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er 22+1 uker og var hos legen i går og målte mitt og det var da 20.. slutter ved navlen på meg og og det gjorde den også når jeg var hos jordmoren for noen uker siden, så jeg tror det er helt normalt=)

Skrevet

Takk for svar:)

Målte du sf da du var hos jordmor for noen uker siden også? Hva var målet da isåfall?

Skrevet

Nei, jeg målte det ikke da jeg var hos jordmora, men hun kjente på meg og sa at toppen var ved navlen.. og der var den når jeg var hos legen også så da regner jeg med at den ikke hadde vokst så mye=)

Skrevet

Jeg var også til jordmor på 19+1 og målte til 20, og da sa jordmora at det var litt over gjennomsnittet, men ikke "ganske høyt". Hun sa dette kom til å jevne seg ut og grunnen til at det var litt over normalen kunne være at jeg har bakovervendt livmor. Da står livmora mer ut, og da også magen, som hun sa... men så er det helt sikkert andre som har hørt noe annet, men dette var iallefall min erfaring. Selv kjenner jeg at livmora er på ca den samme plassen, ca 1 1/2 uke etter, men fosteret vokser vel i rykk og napp ? ;D Når har du termin Lotta?

Skrevet

Ja, virker som om de har litt ulike meninger rundt om. Jeg ble faktisk sendt på glukosebelastningstest pga sf-målet. Alt var heldigvis bra, men det gjorde jo at jeg fikk inntrykk av at jeg får en kjempebaby :o

Nå skal jeg ikke til jordmor før langt ut i august (skal til legen i mellomtiden, men han måler ikke sf), så da prøver jeg å kjenne og måle litt selv, men det er jo ikke like lett ...

Men livmoren er som sagt fortsatt bare opp til navlen, så sånn jeg tolker det da så har jo målet jevnet seg ut. Håper jeg :)

Jeg har termin 4/11

Skrevet

er 19+3 og min livmor stopper rett under der hvor navelen starter. var på kontroll på fredagen (18+4) da var den 16,5 cm. akkurat på den røde streken.

Skrevet

Lotta: mener å huske deg fra "bli gravid"?? Vi hadde omtrent samme syklus. Har ikke sett deg her inne etter det..

Jeg hadde også termin 4 nov, men ble flyttet frem noen dager på UL..

Hvordan går det med deg?? :)

Skrevet

hehe, ja - jeg husker deg :) Vi hadde jo så samstemte sykluser! Jeg turte jo ikke teste før en uke etter IKM, så jeg kom litt senere inn her enn deg antagelig ...

Men har ikke sett noe til deg jeg heller, tror jeg (men nå er jeg ikke her inne så veldig mye heller)

Det går veldig veldig bra - har ikke hatt en eneste plage hittil *bank i bordet* Hadde egnetlig termin den 9.11, men siden jeg hadde EL så tidlig den syklusen jeg ble gravid så visste jeg egentlig at terminen kom til å bli den 4. - og ble da altså fremskyndet på UL.

Lilletass sparker som bare det, og vi gleder oss veldig :)

Hvordan går det meg deg da?

Skrevet

Har ikke vært så veldig mye her inne jeg heller, spes. ikke i 1. tri..

Går bare fint her og. Vi valgte å ikke få vite kjønn på UL, men jeg har en følelse av at det blir en liten gutt.. Blir like glad uansett hva det blir da. Kjente de første sparkene i uke 18, og i uke 19 kunne pappaen kjenne dem på utsiden av magen, så det er en aktiv liten krabat jeg bærer på. Morsomt :) Formen har vært fin her og så langt, har vært i full jobb hele tiden uten problemer. Men det var godt å få noen uker ferie nå. Har du begynt å handle inn til den lille? Jeg har store problemer med å velge vogn.. Jeg har to favoritter så langt: Emmaljunga edge duo og Basson Roma duo..

Ellers har jeg kjøpt bilstol, og såvidt begynt å handle litt nøytralt babytøy.. :)

Skrevet

oi, tøft gjort å ikke vite kjønn! Tror ikke jeg hadde klart å gruble så lenge:) Selv om jo det blir ekstra spennende når den kommer ut. Vi lurte bittelitt på det selv, om vi skulle la være og vite, men så tenkte jeg at både shopping og navnevalg blir litt enklere om vi vet + at jeg tror ikke nysgjerrigheten min hadde hatt godt av det :)

Ja, tror jeg kjente de første sparkene i uke 18 jeg også. Kjente noen bobler fra uke 16, men det første ordentlige sparket kom samme dag som UL, og da var jeg 18+1 :) Og pappan kjente det faktisk utenpå magen senere den uken der. Men vi har ikke kjent det utenpå magen siden, så venter fortsatt på at jeg skal kunne kjenne det selv (rakk det ikke den gangen pappan kjente).

Har handlet mye klær, mye pga en mormor som gleder seg enormt. Så ja, klær har vi i hus, også har vi kjøpt bilstol, men skal kjøpe base til stolen fant vi ut, så er ikke komplett der enda. Vognvalg sliter vi litt med her også - har en liten bil, så må ta hensyn til hva som får plass, men tror enten det blir en TFK jogger twist eller en teutonia mistral :)

Skrevet

Hehe, er fryktelig nysgjerrig jeg og. Det var pappaen som absolutt ville vente med å vite kjønn. Hadde jeg vært alene på ul så hadde jeg garantert visst det nå ;) Hadde vært litt lettere med shoppingen ja dersom jeg visste om det ble gutt eller jente, synes det er lite nøytrale klær å velge mellom.

Her er det også mormor som er ivrigst med handlingen, hun kommer stadig med små søte pysjamaser som hun tilfeldigvis snublet over i byen, og bare måtte kjøpe siden de var så søte :) Koselig med besteforeldre som gleder seg..

Jeg kjenner ofte sparkene utenpå magen selv, men tror babyen snur seg mye der inne. Enkelte dager kjennes det veldig godt utenpå magen, mens andre dager kjennes det ut som om han sparker mer innover, mot ryggen..

Huff, i dag fant jeg en ny vogn jeg liker, emmaljunga city cross.. Den er lett, og kan kjøpes med bag til de aller minste.. Heldigvis er det enda en stund til jeg trenger å bestemme meg :)

Skrevet

Ja, dette med lite utvalg i nøytrale klær merket vi også i ukene før UL. Da blir det enten gult eller grønt eller hvitt, og det er jo ikke så mye av det heller. Men - man kjøper jo masse etter baby er ute også, så det er vel først og fremst nysgjerrigheten som er den avgjørende faktoren :P

Hm...-lurer på når jeg skal kjenne sparkene utenpå. Tror babyen min ligger veldig mye med ryggen mot magen min, eventuelt med bena ned ...Men så lenge jeg kjenner han så bør jeg vel være fornøyd :)

Haha, ja, det vognvalget er vanskelig. Men vi har jo heldigvis god tid enda (selv om jeg har lest at bestillingstiden kan være på flere mnd ...)

Skrevet

Du kommer nok til å kjenne babyen din på utsiden snart. Det komer an på hvordan den ligger, som du sier, og hvordan morkaken ligger. Dersom morkaken ligger på forsiden kan det ta lang tid før man kjenner spark på utsiden. Hos meg ligger morkaken godt mot bakveggen, som jm sa, og det er nok grunnen til at jeg kjente det så tidlig.Babyen snur seg jo mye på denne tiden. Mini her snudde seg faktisk helt rundt mens vi var på UL, var kjempemorsomt å få se hvordan h*n turner der innne. Og så ble det jo flere morsomme ul- bilder..

Har du begynt å få baby-mage enda? Her kunne jeg skjule det ganske lenge, men de siste 2 ukene har liksom magen bare poppet ut, hehe :) Før var det mange som lurte på om jeg ikke skulle få mage snart, mens nå er kommentarene "jøss, som du vokser!!" :) Er veldig spent på sf-målet på neste kontroll.. Sist var det 18 (i uke 19).

Skrevet

... uke 20 var det.. var 19+3 da...

Skrevet

Ja, håper jeg kjenner han snart :) Har morkaken bak jeg også, så kan ikke skylde på det heller ...

Har egentlig ikke fått så veldig mage enda, nei. Om jeg har på meg ettersittende klær så kan man se det, men ellers synes jeg bare det ser ut som om jeg har lagt på meg. Hjelper sikkert litt når livmoren kommer litt over navlen kanskje ... Men den har jo vokst :) Var jo som nevnt før i tråden her over det grønne feltet på sf-skjemaet i uke 19+1 - lå da på 20. Men virker som om den står på stedet hvil nå, så satser på at det har jevnet seg litt ut ...

Men jeg kjenner jeg begynner å bli litt utålmodig. Vil jo helst at det skal synes godt, og at det ikke er noe tvil - enn at folk er redd for å spørre fordi de tror jeg har lagt på meg :\

Skrevet

Følte det akkurat på samme måte for noen uker siden. Når jeg brukte tunikaer eller skjorter som var litt vide over magen, så det bare ut som om jeg hadde lagt på meg litt.. men plutselig spratt magen utover! Var helt merkelig, og merker nå tydelig forskjell fra uke til uke.. :) Ingen tvil lenger om at jeg har en baby inni der :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...