har spire i magen min Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 jeg vil ikke bli uglesett selv om jeg velger å ikke amme altså jeg er andregangsfødende:) trodde jeg skulle amme forrige gang...trodde amming var noe alle greide jeg...men det gikk overhodet ikke med meg og lillegutt. for det første likte jeg overhodet ikke å amme . prøvde å amme i 3 uker og ungen bare skreik og gikk nedover i vekt. og han var liten i utgangspunktet da han blei født pga hastekeisersnitt 2 uker før tida. jeg bare stressa når jeg skulle amme og greide aldri slappe av. mamman min var også sånn, greide ikke amme pga hun stresset og likte det ikke... for liker man ikke å amme så går det rett å slett ikke! helsesøster ba meg begynne med morsmelkerstatning etter 3 uker pga jeg var helt nedbrutt pga jeg ikke fikk det til. og da tok livet en ny vending du! begynte plutselig å nyte å være mor, fikk en fornøyd unge som sov 2-3 timer etter hver flaske, sov hele natta etter det! helt tydelig at barnet var ekstremt sultent og ikke fikk i seg nok melk:) det var så befriende å begynne med den flaska at jeg bestemte meg der og da og ikke amme med neste baby. Men føler at noen har et helt ekstremt syn på flaske mat! det er trist! da jeg selv ble født var det omtrent ingen som blei amma! de fleste fikk morsmelkerstatning. og de er sunne og friske og har blitt normale mennesker de åh! er så møkka lei all hetsing mot alle som velger å ikke amme. de på sykehuset pleier å være veldig negative til morsmelkerstatning men på helsestasjonen møtte jeg iallefall bare positivitet rundt det! ellers veit jeg ikke hva jeg hadde gjort. jeg blei så deprimert og lei meg av at jeg ikke fikk det til og at jeg ikke likte å amme....huff. de første 3 ukene til lillegutt på nå 3 år var ikke akkurat koselige! Så nå er jeg 9 uker på vei og jeg har bestemt meg for å ikke amme denne gangen! her skal det kjøpes inn flasker og morsmelkerstatning i god tid! og med god samvittighet skal jeg kose meg med å gi det også! håper det er noen flere her inne som har hatt det som meg.... som rett og slett ikke liker å amme og av den grunn ikke får det til... god sommer
Nr3på vei, to tette:) Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Da synes je du skar følge din beslutning:) Je er usikker denne gangen je også. Har to i fra før med førstemann så hadde je mye melk og bortsett fra forferdlig såre vorter så gikk det greit. Grudde meg tell såre vorter den andre gangen, men det gikk uten problem, men je koste meg lite med ammingen da je hadde lite melk de første ukene og satt i over en time med amming for at han skulle bli fornøyd. Nå som det er tredje gangen så er det uaktuelt å amme i en hel time da je får to tette. Blir nok ammen så lenge je er på sykehus og de to ukene gubben er heme, men blir det så langtekklig som sist så dropper je det etter det. Amme under rolige omstendigheter blir vel rimlig håpløst med en på 15mnd løpende riundt. Je gav tillegg sist også attat mm for je orka itte mase oppe om natta å pumpe for å få mer melk da han bgynte å sove lengre. Je ville heller være opplagt og i godt humør og form enn å mase med amminga. Synes at alle får gjøre det de synes er best for seg og sine og itte ha dårlig samvitighet for det! Det sa helsesøstra mi også, tilog med ammehjelpa på sykehuset sa det.
har spire i magen min Skrevet 26. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2008 huff ja det er ikke lett med alt det ammehysteriet som er i norge:)) på sykehuset blei jeg bare møtt med negativitet når jeg prøvde å nevne mme:( men på helsestasjonen så var dem bare positive! så det er veldig opp og ned:( men denne gangen veit jeg hva jeg går til og hva jeg vil og det er deilig å ha det avklart før babyen kommer. da slipper jeg det stresset der. huff jeg hadde i tillegg skikkelig brystbetennelse, huff grøsser bare jeg tenker på det. Lykke til med tredjemann;)
Ms.Supergirl Skrevet 26. juni 2008 #4 Skrevet 26. juni 2008 Jeg vet ikke helt om jeg har lyst til å amme og ei heller om det går. Jeg har sillikon innlegg så det er slettes ikke sikkert at det går...
Gjest Skrevet 26. juni 2008 #5 Skrevet 26. juni 2008 jeg har full respekt for din beslutning ikke alle klarer å amme, og jeg selv slet forferdelig mye med forrige mann! det gikk fint i begynnelsen selvom mini slet med å få tak i det ene brystet mitt. jeg fikk brystbetennelse da han var knappe 1 mnd gammel, det var forferdelig vondt og jeg bare gråt og gråt. mini måtte få flaske i den perioden fordi jeg hadde så vondt at jeg gråt av smerte hver gang han var borti brystene mine. fikk leid el-pumpe av babyshop og det hjalp litt, men jeg måtte få antibiotika før det ga seg. ukene som fulgte var en slåsskamp, mini var sjeldent i humør til å ta puppen, han ville ha flaske. jeg gråt enda mer og følte meg mislykka, men fikk mye hjelp. tre uker etter første betennelse fikk jeg en ny en og denne endte med null melk (kun 20 ml) hver gang jeg pumpet meg fra det ene brystet, antakeligvis hadde jeg fått en form for infeksjon i brystvorten som gjorde at denne ble helt umulig for mini å ta tak i :-/ jeg prøvde likevel å amme han på det andre brystet selvom jeg slet med melkemengde, hadde ørten økedager og hele pakka! slitsomt.. jeg sluttet til å slutt å gi han bryst og fortsatte å pumpe frem til han var 5 mnd gammel, da orket jeg rett og slett ikke mer. jeg var både psykisk og fysisk sliten av ammeproblemene, og jeg gråt masse. heldigvis hadde jeg en flott helsesøster som trøstet meg og skrøt av meg på tross av alle problemene jeg hadde hatt. det var forferdelig sårt å dra på barseltreff og se at alle de andre ammet mens jeg selv måtte ty til flaske, syntes det var urettferdig at jeg slet slik! men, mini vokste og var ved godt humør på tross av at mamma var lei seg og stresset :-) så er sjeleglad for at det faktisk finnes mme! :-) på tross av alle problemene jeg hadde med amming forrige gang har jeg bestemt meg for å prøve og se om ammingen går i orden neste gang, jeg håper sterkt det går i orden, men hvis ikke blir nok dette barnet også flaskebarn ..
momaja 8+6 Skrevet 26. juni 2008 #6 Skrevet 26. juni 2008 Jeg gruer meg til å amme. Jeg har oxo silikon, men legen sa at det ikke var noe problem å amme for det. Jeg er redd jeg ikke kommer til å like å amme. Er redd jeg kommer til å forbinde puppene med noe seksuelt. Vet at det ikke er riktig, at de er der pga babyen, men er redd jeg kommer til å føle det sånn..
pivi Skrevet 26. juni 2008 #7 Skrevet 26. juni 2008 Jeg skal amme hvis det går, men ikke for en hver pris... Det er det beste en kan gjøre for barnet sitt, jeg for min del klarte pent å ta vekk tanken på det sexuelle...
♥Kristoffer&Harald♥ Skrevet 26. juni 2008 #8 Skrevet 26. juni 2008 Jeg ammet første mann, men denne gangen skal jeg ikke amme. Jeg begynner på skolen nå til høsten og når barnet blir født så skal far gå hjemme med det. (ikke pent å si det, men vet jo ikke om det er en han eller hun) he he Far er sykemeldt og det er han også neste år. Ja vi vet at han er sykemeldt da også, søkt om yrkesrettet attføring og da vil han ikke kunne begynne før neste år på skole. Men muligheten er jo der for at jeg pumper eller ammer i noen uker. vi får se. så langt har jeg ikke bestemt meg for enda. Tar det litt som det kommer, men jeg får jo ikke ammet når jeg er på skolen så da må barnet få mme eller at jeg pumper meg...
ღ 1 rosa -07 og 1 blå -09 ღ Skrevet 27. juni 2008 #9 Skrevet 27. juni 2008 alle må jo gjøre d som føles riktig for dem... for meg funka d fint å amme nå første gangen, men jeg har vært altfor dårlig å venne henne til flaske... hun er 8,5 mnd nå og hun har såvidt begynt å drikke av flaske...veldig kos å amme altså, men du skjønne mai hvor travelt d kn være... ;o) hadde vært helt ok at han kunne gitt henne flaske innimellom lissom.... å nå er jeg 6 uker på vei snart igjen... så nestemann skal jeg både amme å gi flaske tenkte jeg... starte med begge deler rett å slett, ellers går ikke detta rundt, d ;o)) hvis babyen skal amme like mye som hu andre har gjort, så må jeg bare gi opp alt annet jeg da hehe ;o)) men er vel ikke noe galt i å gi litt flaske å??? =)
Gjest Skrevet 27. juni 2008 #10 Skrevet 27. juni 2008 Jeg lurer på,når begynner man å produsere melk?Hvis man er usikker på om man skal amme,kan man la være å amme når babyen kommer?Vil melken forsvinne av seg selv?Eller må man pumpe det ut? Håper på svar
BAcer vil ha flere :) Skrevet 28. juni 2008 #11 Skrevet 28. juni 2008 Hei du med nesten samme nick Jeg sleit med amminga forrige gang. Jeg var fast bestemt på at dette skulle jeg klare. Vi sloss som bare det, babyen og jeg. Og drev på en god stund også. Etterhvert måtte jeg innse at jeg nesten ikke hadde mer melk igjen, og måtte slutte da hun var 3 mnd gammel. Det var en mager trøst å få av andre: "jaja, du har jo fått ammet litt, da".. Denne gangen skal jeg søke mer hjelp for å få det til, og hvile masse og drikke masse. For jeg VIL klare det. Jeg var veldig lei meg for jeg ikke fikk det til, og ble nesten litt sint på dem som var rundt meg som hadde melk i overflod, men sluttet fordi de ikke "gadd" (hadde 2 venniner som faktisk gjorde dette..) Selvfølgelig, enhver tar jo sine egne valg.. Men jeg savnet den nærheten med babyen min, og den tryggheten jeg kunne gi henne på så kloss hold. Og morsmelk er jo det beste for barnet.. -Min historie
Frøya76 Skrevet 29. juni 2008 #12 Skrevet 29. juni 2008 Hei Happy1! De første 14 dagene eller noe sånt kommer det råmelk. Denne er full av stoffer som gjør barnet motstandsdyktig mot sykdommer. Det gjør den også senere så kan man amme bør man det uansett, men iallefall bør man gjøre det de første ukene så barnet får disse viktige stoffene! Om man så ønsker å slutte å amme vil det bli mindre melk etterhvert når du ikke ammer. Kroppen tilpasser nemlig produksjonen til det barnet ditt spiser, om du har normal produksjon. Men for min del ville jeg aldri vurdere å la være å amme om jeg er heldig å får normal produksjon, for det er jo det aller beste for barnet! ok med erstatning også, men ekte vare er jo best om man kan det! Og billig er det og!
GreitÅVæreAnonym Skrevet 29. juni 2008 #13 Skrevet 29. juni 2008 Jeg ønsker å amme, men tror ikke jeg kommer til å klare det pga et veldig smertefullt bryst etter å ha lagt inn silikon. Tror jeg må be om tabletter som stopper hele melkeproduksjonen rett og slett.. Orker ikke tanken på at noen skal være borti den vonde brystvorta mi. For ikke å snakke om å ratt dra på seg en brystbetennelse oppå det hele. Det gjør grusomt vondt i seg selv. Fikk det med nr. 2 nemlig. Auu. Men jeg ammet de to andre i hhv 1 1/2 år og 1 år og synes det var sååå koselig... Så jeg oppfordrer virkelig alle som kan til å amme!!!! Jeg synes det er en fryktelig trist tanke at jeg mest sannsynlig ikke kan amme denne gangen :-(
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå