Gå til innhold

Hjelp! hvilket pålegg kan jeg spise?????

kk81

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurer litt på hvilket pålegg jeg kan spise med god samvittighet....vet at ost og melkeprodukter som er pasteurisert og slikt går bra og at spekemat er uaktuellt!

Men hva med Leverpostei ? Kokt skinke, annet type kjøttpålegg?

hva med Skivet ost med Jalapeño!, den er jo såååååå god!

I frykt for å spise noe galt, går det mest på hvitost, brunost og jordbærsyltetøy.... blir jo litt kjedelig i lengden!

er 5+1 idag.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei! Jeg tenkte det samme med en gang, men fant ut at det er bedre å være kjedelig enn å være utrygg:P Uansett veksler jeg mellom ulike typer ost (du kan jo spise nesten alle typer ost som er fra norge), kyllingpostei og kokt skinke. Jeg er usikker på leverpostei fordi man i utgangspunktet ikke skal spise lever.. men jeg vet altså ikke:) Uansett, masse lykke til med matvalget!:)

Skrevet

Jeg spiser det jeg har lyst på jeg. I minst to måneder spiste jeg knapt noe annet enn knekkebrød med kaviar på.. Nå går det i brødskive med nugatti.

Vi kan spise det aller meste som selges i butikkene. Det står en fin oversikt på matportalen.no om hva gravide trygt kan spise og hva som kan være farlig for gravide å spise.

• 1 måned senere...
Skrevet

Du kan spise det meste, bare det er stekt eller kokt. Kokt skinke går f.eks helt fint. Spekemat skal vi holde oss unna, men er ikke sånn at det SKJER noe galt om man likevel må smake en gang. Det bare KAN skje noe. Jeg har selv lurt meg til litt salami, og har gått bare fint. Men skal selvfølgelig ikke spise det ofte. Og man bør ikke spise røkt laks, for det er jo bare røkt. Og heller ikke fenalår. Ellers kan man spise det meste. Ost med jalapeno går helt fint. Hvis det ikke er veldig sterkt? Men pålegg er vel ikke så sterkt at babyen reagerer på det.

Leverpostei kan du spise, og skal man egentlig spise, for det inneholder jern, som er viktig.

Skrevet

Har hørt at man skal unngå vakuumpakket pålegg som har vært åpnet og ligget i noen dager. Vet ikke om dette er korrekt, men man må jo ta de råd man får egentlig:P særlig hvis man ikke vet så mye selv, slik som meg. hehe

Skrevet

http://matportalen.no/Matportalen/Emner/Gravide

De tingene som du skal være forsiktig med er mat som ikke har blitt varmebehandlet. Vi frarådes feks å spise spekemat og oster som ikke har blitt pasteurisert (=at melken ikke ble kokt). Også mykoster (feks brie) og muggoster bør vi være forsiktige med fordi det har forekommet listeria i slike. Vanlige oster (feks hvitost, brunost) og smøreoster (feks philadelfia) er ok å spise.

Røkelaks kan vi spise men vi må være veldig nøye på holdbarhetsdatoer. Generelt sett er mat med veldig lang holdbarhetsdato noe vi må være forsiktige med, forde de kan så i kjøleskapet så lenge. Ved uønskede bakterier i maten får slike typer mat dermed veldig god tid til å øke i mengde.

Kokt skinke er jo kokt, så det går greit.

Jeg har spist både litt salami og spekemat, men disse har vært varmebehandlet. Salamien var i en middagsrett og stekt i steikovn, spekematen stekte jeg i 18 sekunder i varm stekepanne, det skal visst være nok til å ta livet av listeriabakterien.

Skrevet

Hei

Jeg har hørt at man kan spise spekemat dersom den har vært fryst ned til minst -18 grader i tre døgn, og deretter tines. Og at Gilde fryser kjøttet som de bruker til spekemat. Toxoplasmosebakteriene dør da. Er det flere som har hørt dette?

Skrevet

Du kan fint spise spekemat den dagen du har åpnet pakken. Eller, hvis du vet du ikke kommer til å spise opp alt, så kan du fryse den først. Da drepes bakteriene.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg har lest at man kan spise "hermetikk-leverpostei" men ikke den ovnsbakte typen!

Skrevet

hjelpes... jeg spiser jo bare salami og leverpostei nesten... Er det og farlig?? huff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...