Gå til innhold

Kan noen pls se hit? =) gjelder penger/støtte... =)

Anbefalte innlegg

Skrevet

heisann dere ...

Jeg er ei jente på 26 år som venter mitt andre barn i slutten av februar. Fra før har jeg ei lita pie på snart 9 mnd. D jeg lurer på, er hva jeg har krav på av støtte nå videre..

Dere skjønner; da jeg gikk gravid sist, sa jeg opp jobben min i etter ca 1 trimester. Var sykmeldt fra før pga mye psykisk pes på den møkkajobben, så jeg orka ikke mere... fikk en ny jobb,et vikariat. Like før d gikk ut, sykmeldte jeg meg, å for ble sykmeldt ut svangerskapet. Slik beholdt jeg da permisjonspengene lissom... jeg var (for d meste) alene under dette svangerskapet -d skar seg litt etterhvert... men d er en annen historie ;o)

nå er jeg da altså alenemor, i permisjon; valgte 12 mnd perm. Nå presterterte jeg da (heldigvis !!! Gled meg såå mye!!=)) å bli gravid igjen.. med samme karen, forøvrig, -men hva skjer nå da med pengene neste perm??? Fortsatt alenemor, sånn sett, å jeg har ingen jobb å gå tilbake til i midten av oktober/beg av november, å hvem kommer til å ansette en rimlig høygravid dame??? I to tre mnd??? -ingen... =( ;O) skal jeg "holde meg sykemeldt" ?? type HVORDAN??? ;o))

hva har jeg krav på???

kan vitterlig ikke leve på luft og kjærlighet...

noen som vet?? =) takker for svar=))))))

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter å dytter =))))))

Skrevet

*dytter*

Skrevet

noen som vet noe om d her lr??

Skrevet

Kan du ikke gå inn på nav??? det står kanskje noe der som kan være til hjelp

Skrevet

Heisann, og gratulerer med svangerskapet:)

For å få fødselspenger neste gang må du ha hatt pensjonsgivende inntekt i minimum 6 av de siste 10 mnd.. Dette gjelder også foreldrepenger og sykepenger. Hvis du ikke finner deg jobb etter permisjonen, kan du få arbeidsledighetstrygd igjennom NAV. Arbeidsledighetstrygd regnes også som pensjonsgivende inntekt og teller med i opptjeningstiden til neste permisjon. men arbeidsledighetstrygd utgjør kun ca 65% av inntekten din, du vil altså gå ned i lønn de mnd du mottar dette.

Når du er alenemor har du jo krav på en god del støtte i fra NAv, men det er du nok allerede klar over siden du er alenemor allerede.. Men hvis ikke, vil du iallefall få overgangsstønad, en ekstra barnetrygd og et ekstra småbarnstillegg for ungen over 1 år om han/hun ikke er i barnehage. Da vil du også få kontantstøtte..Du har også mulighet for å få dekkt en del av barnehageutgiftene dersom ungen din slal begynnei barnehage..

Som alenemor har du også rett til bostøtte. dette må du søke husbanken om. Hvor mye du får er avhengig av dine inntekter og boutgifter..

Masse lykke til videre!

Skrevet

kan bare snakke om erfaring av å være alene mor,det jerg fikk for et barn.

jeg fikk

overgangstønad, ca 10 000 i mnd

dobbel barnetrygd ca 1900 i mnd

barnebidrag 920 i mnd

bostøtte

når jenta de skal i barnehage så kan du snakke med barnehage etaten å få litt dekket

Skrevet

får 5600 (brutto) i overgangsstønad, 1900 i dobbel barnetrygd, 15000 (ca, brutto) i perm-penger per mnd, å 950 i barnebidrag (minstebidrag) hver mnd.. trenger lissom detta for at d skal "gå rundt"... nå får jeg jo snart et barn til, er redd for å miste veldig mye penger da, hvis jeg går over på arbeidsledighetstrygd.. tror dere d er tilfelle?? Hva kan jeg bli sittende igjen med?? pr mnd??

får ikke bostøtte.. har liksom for høy inntekt.. jah, særlig d ;o))

Skrevet

Hei. Hvis du regner 10 måneder tilbake i tid fra februar 09 kommer du til mai 08, og så tar de seks beste månedene der så vil mye av grunnlaget for neste permisjon ligge på det samme som du har idag i permisjonen... Hvis du blir sykemeldt et par måneder, og så starter permisjonen 12 uker før som du kan eller fortsetter å være sykemeldt så kan beholde samme permisjonspenger som idag. Dette forutsetter at du blir sykemeldt litt før permisjonen du har nå går ut. Og etter den siste permisjonen vil du da kunne gå på overgangsstønad i 3 år så fremst du ikke har mottatt stønad til barnetilsyn i mellomtiden for den spiser opp tiden med overgangsstønad... tror det var slik sjekk på nav sine sider. Du har iallefall rett på 3 år med overgangsstønad, men en av tilleggsstønadene spiser opp tiden hvis du får denne samtidig med permisjonspenger....Lykke til

Skrevet

oki da var d ikke så ille som jeg fryktet =) har allerede sinnsykt ondt i korsryggen, så får nok tidlig bekkenløsning denne gangen å ... å da kan jeg uansett ikke jobbe. Var redd jeg mista ca alt jeg, åsså kanskje måtte ta den engangsstøtten istedet...den varer jo ikke lenge den !!! Men da skal jeg ta meg en tur innom NAV å så snakke med fastlegen min utover, så ordner d seg nok. =)

TUSEN TAKK for hjelpen da dere =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...