selfangerkjerringa Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 - hvis noen sier dette, særlig her på dib, hva innebærer det egentlig? Hva regner den jevne dib-bruker som "smertestillende" under fødsel? Er det alt fra varm dusj til epidural, eller fins det et skille her et sted?
-Hoppsi Deisi- Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Hmm, vet ikke helt, jeg fikk akupunktur, men d funka ikke i det hele tatt, så jeg vil si jeg fødte uten smertestillende
lucky_mom Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Vet ikke helt... Men folk tenker kanskje da på kjemiske midler (lystgass, petidin, epidural osv)..?
selfangerkjerringa Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #4 Skrevet 25. juni 2008 ps: jeg vet sannelig ikke om jeg selv har født med eller uten smertestillende, det avhenger av hvem jeg snakker med, og hvordan de definerer "smertestillende"
Linda-Kristin=) Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 tror de fleste tenker på medikamenter? synes de er tøffe som klarer det uten! på min fødsel hadde det bare rett og slett ikke vært mulig uten smertestillende, siden den varte i 5 døgn:/
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Jeg vet ikke, jeg brukte lystgass da jeg skulle ha nr 2 nå i april, den virket ikke i det hele tatt. Med førstemann brukte jeg ingenting. Jeg hadde ikke tid til annen smertestillende under noen av fødslene heller da. Men har respket for de som velger det. Skal jeg føde flere ganger skal jeg ha epidural.
Gjest Sauen og dingsen Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Jeg mener jeg fødte uten smertestillende. Ingen medisiner, ingen akupunktur e.l. eneste smertestillende jeg brukte var dusj under de første riene, og varmepute i et halvt minutt (før den gikk i veggen) på slutten. Men jeg skrek etter epidural når jeg kom inn da...=P Skulle få badekar og deretter epidural hvis badekaret ikke funka men så gikk det plutselig veldig fort og jeg hadde pressrier før jeg kom inn på fødestua...=P
Musemor med tre søte små Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 Tror de mener uten "dop". Dvs. brukte bare varmebad og akumputur som smartestillende.
BarnNr.4 :) Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 smertestillende regner jeg som lystgass, epidural osv.. Men her var det verken det eller en varm dusj, så her fødte jeg uten smertestillende jha..
Gothminister Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Vel,jeg kan si jeg gjorde det,siden jeg hadde to styrtfødsler. 1. gangen var det plutselig 9 cm åpning!!! var på sykehuset gr vannavgang.. 2. gangen var bare så vidt jeg rakk sykehuset!
selfangerkjerringa Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #11 Skrevet 25. juni 2008 Lystgassen er altså i grenseland ser jeg?
LivetErEnLek Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 For meg går det ett skille mellom kjemisk smertelindring (lystgass, epidural, petedin, morfin osv) og naturlig smertlindring (varme omslag, varmt vann, akupunktur osv). Men er vel egentlig helt uvesentlig når alt kommer til alt...
MintCondition Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Spiller det noen rolle? Er det viktig for andre folk hvem som brukte hva av smertelindring under en fødsel? Skjønner ikke den jeg.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Jeg har født 3 barn uten noen som helst form for smertestillende, verken epidural, diverste andre ting, lystgass, varme, dusj eller noe. Ingenting, nada.
Mom2Two Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Jeg regner smertestillende som det som blir tilført kroppen fra sykehuspersonell i form av medikamenter,lystgass, epidural, akupunktur osv. Varm dusj er selvsagt ikke regnet som smertestillende på den måten.
selfangerkjerringa Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #16 Skrevet 25. juni 2008 Spiller det noen rolle med noe som helst her på skravle egentlig? Spiller det noen rolle om folk er misfornøyd med gaver? Om man liker taco eller pizza best? Om det er "best" med kavat-sko eller pony? Jeg stilte et spørsmål og fikk svar - det er så vidt meg bekjent stort sett slik et nettforum fungerer.
melkekua™ Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 Jeg fødte lillegutt uten epidural, men brukte litt lystgass og akupunktur. Jeg regner ikke lystgass eller akupunktur som smertestillende. Akupunkturen gjorde at riene kom mer intenst dvs. mer smerter.
selfangerkjerringa Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #18 Skrevet 25. juni 2008 Forresten har jeg i denne tråden overhodet ikke spurt hva andre har brukt/ikke brukt av smertelindring, men hva som faller innenfor definisjonen "smertestillende" for folk her inne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå