Gå til innhold

Noen som er skeptiske til mange UL??? Trenger råd:0(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 27+6 i dag, med andre ord takker jeg straks for meg:o)

Under svangerskapet har jeg ikke kjent noe liv, pga seteleie og fremadliggende morkake. Jeg har nå hvert på 4UL på grunn av dette. Er førstegangs å er klart at jeg synes det er ekkelt at jeg ikke kan få denne daglige bekreftelsen på liv!

Nå har samboeren min foreslått at vi kan dra på en privat 3D UL til

. Vi har allerede vært på en før, for snart fem uker siden. Jeg synes ikke det er noe artig å mase på legen og JM om å få UL på sykehuset lengre....

For alt er jo bra!!! Men jeg klarer allikvel ikke å slå meg til ro!

Dette er mitt første svangerskap å jeg føler at jeg går glipp av hele opplevelsen av å være gravid:0(!!!!!! Føler ikke at jeg har noen kontakt med babyen og at jeg ikke kan passe på at hun har det godt....

Men så hører jeg jo at for mange UL ikke er bra?

Hva synes dere andre. Skal jeg bare bite tennene sammen å holde ut? Eller er det OK med nok en 3D UL?? Trenger sårt noen råd her!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I forrige svangerskap var jeg på 7 tidlige ultralyder (blødninger, mistet en tvilling), to ordinære fordi de ikke fikk sett alt de trengte første gangen, og tre til slutt pga vekstkontroll. Junior tok ingen skade av det han - frisk som en fisk!

Skrevet

Det at for mange UL ikke er bra er bare tull.

Jeg selv blir fulgt opp til de grader og er i uke 16 straks 17, og har allerede hatt 3 UL.

Og skal nå på Ul igjen om litt over 14 dager (terminberegning med jordmor) og så en uke etter skal jeg atter igjen på UL med svangerskapslegen min på sykehuset.

Tenker meg det blir mange UL for min del igjennom dette svangerskapet og i mitt forrige fikk jeg UL hver uke de 2 siste mnd.

Den som kom ut er en frisk og oppegående jente:-)

Så du kan fint ta en 3D til om du føler det er rett for deg og det får deg til å roe deg ned.

UL sender ingen farlige stråler eller noe sånt til fosteret....da hadde de aldrig benyttet seg av det!

Røntgen sende stråler og det er IKKE bra!!

Men ved Ultralyd henter sitt navn fra det faktum at de er lydbølger som sendes ut i høy hastighet og disse lager et ekko som kastes tilbake mot lydkilden. Der av får man bilde av det som er inne i kroppen:-)

Skrevet

Det er nok mer skadelig å gå å bekymre seg :)

Skrevet

Ingen leger ville ha tatt mange UL hvis det ikke var bra. Jeg er på UL hver eneste uke pga prematur vannavgang og hjertefeil hos lillemann. De hadde ikke tatt meg inn hver uke hvis barnet mitt tok mer skade av det! :)

Skrevet

Det er ikke påvist at ultralyd kan være skadelig på noen måte. Hvis det beroliger deg å dra på ultralyd, synes jeg du skal gjøre det. Er jo ikke noe godt å gå å engste seg sånn.

Skrevet

Enig med de andre som har skrevet her, det er verre å gå å engste seg enn å ta en ekstra ultralyd (",)

Hvis de var det minste usikre på om mange ul var farlig, ville de aldri i verden ha foretatt det, særlig ikke på de med risikosvangerskap, det ville jo vært mot sin hensikt.

Så ta en ekstra 3d du, og kos deg masse med opplevelsen!!

Stor klem!

Skrevet

Fom uke 7 tom uke 18 hadde jeg ukentlig UL hos gyn pga endel ting. Nå får jeg UL annenhver uke. Gullet i magen har det helt fint. Har ikke brukt babywatcher hjemme da.

Skrevet

Hvis du bare er bekymret for om det er liv der inne kan du sikkert prøve med en slik dings man høre hjertelyden med.

Jeg fikk låne en på helsestasjonen når jeg var gravid med førstemann fordi jeg hadde mistet 8 ganger før det.

Så jeg var rimelig nervøs etter en dag uten bevegelser osv

Det var helt perfekt for min del.Hver kveld og morgen lå jeg å hørte på at babyen hadde det bra.

Fikk instruksjoner om at hvis hjertelyden ble under det og det eller over det og det måtte jeg ta kontakt med engang.

Jeg er nå gravid med nr 3 og mye mer avslappet enn det jeg noen gang har vært. Jeg kjenner noen bobler hver dag ikke direkte spark osv.

Men jeg skjønner godt at du er bekymret...

Skrevet

I din situasjon så er det ingenting som er bedre enn at du får kontroller hyppig på ultralyd. Men hadde det vært helt vanlig, altså at du kunne kjenne liv osv. så ville jeg ikke tatt mange UL. Men du har jo en grunn til det, og det beroliger nok deg masse å kunne se babyen oftere enn andre;) Så ville bare ha slengt med på de UL jeg kunne få for å unngå bekymringer. Lykke til;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...