Gå til innhold

Når vannet går..?? Noen spm... (uff.. flaut)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er mye forskjellig her, og som en som aldri har opplevd vannavgang blir jeg usikker her.

Noen fosser det mellom beina på, i bil på vei til sykehus, hva gjør dere da? Sitter i trusa eller inntulla i hånkle eller?

Noen bare plasker det i gulvet med på badet, eller stopper aldri å renne etter toalettbesøk, bare venter dere til det stopper eller hiver av/på dere og drar avgårde?

Noen får vannavgang i senga, våkner dere av at det er vått eller før? Kjenner dere noe i forkant?

Og sist men ikke mins, om ingenting er festet (hode/sete) skal en da ringe ambulanse/føden eller hva? Har forstått det som en da skal ligge rett ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

godt det er noen som spør for dette lurer jeg å på!! for me min 1 så tok de vannet mens jeg lå i sengen på klinikken!!!

Skrevet

Jeg vet ikke hva som er "protokoll", men med mind første skjønte jeg knapt at vannet var gått og jeg ante ingenting om dette med festet hode eller ei.

Vannet gikk i senga om natten mens jeg akkurat hadde sovnet (tror det er veldig vanlig). Vi hadde akkurat hatt sex, noe som antageligvis satte det hele i gang. 3 uker før termin.

Det var ikke mer vann enn at jeg trodde det kanskje var "sperm som kom i retur" (sorry for de ekle detaljene...). Ikke før jeg hadde født 6 t senere fortalte jordmoren meg at det måtte ha vært vannet.

Så det trenger ikke være så dramatsik som man gruer seg til på forhpnd - jeg også fantaserte om pinlige opplevelser midt i butikken eller på gata o.l....

:o)

Skrevet

Har hatt 2 vannavganger "hjemme". Her er noen erfaringer (og kanskje svar på det du lurer på.

Nummer 1. Da var hodet festet og det vannet som kom, var det vannet som lå over hodet på babyen. Men det var "nok" det altså! Det var midt på dagen - og jeg fikk ingen forvarsler (annet enn at jeg følte meg litt "annerledes" den dagen) før det sa "poff". Tok en dusj, lånte meg klær (var ikke hjemme) og reiste til sykehuset. For etter vannet gikk kom riene...

Nr 2. Da var ikke hodet festet - og jeg hadde fått beskjed om å legge meg ned og ringe ambulanse hvis det skulle skje. Sto opp midt på natta fordi jeg sov dårlig. På vei ned trappa (uten videre forvarsel) sa det "poff" på nytt. Vanskelig å si hvos mye som kom - siden jeg var veldig lettkledd :-) og det rant utover trinnene. La meg på noen håndklær på sofaen og ventet til ambulansen kom. Kan ikke huske at det kom noe mer enn det poffet. Av ambulansefolket fikk jeg bind (eller rettere sagt bleie) for at de skulle kunne sjekke om det kom mer + at jeg da hadde begynt å blø. Riene startet på vei til sykehuset.

Nå venter jeg nr tre. Hodet er ikke festet, men jordmoren min mener det er unødvendig å legge seg bom ned. Tror det er litt gammeldags tenking at man må det - men jeg vil ikke være den som sier at du ikke skal det, det kan være faglige vurderinger som gjør at noen bør og noen ikke trenger å legge seg ned å ringe ambulanse. Derfor - dette er ting du må snakke med DIN jm om, som kjennet DITT svangerskap og DIN kropp.

Klokere?

Skrevet

For drøye fire år siden gikk jeg rundt på Ullevål for de hadde indusert meg for å få i gang fødselen. (De putta inn noe gele greier rundt livmormunnen.) Dag to for å starte fødsel sto jeg i middagskø da jeg hørte et knepp eller poff inni meg, og så kjentes det ut som ungen falt helt ned i bekkenet med et dunk. Det fosset ikke, men da jeg gikk til rommet mitt kjente jeg det rant litt fostervann. Ble litt våt, men veldig lite. Så kom en jordmor og "strippet" meg og da hun bøyde og bente på livmormunnen rant det endel fostervann ut. Kan desverre ikke huske hva jeg hadde på meg, aner ikke! men hadde jeg vært hjemme hadde jeg nok tatt på meg et bind som kunne suge opp en evt lekkasje. Har kjøpt inn sånn tykk natt bind som ligger klart her nå! 12 dager igjen til termin!!

Hvis lege eller jordmor sa på siste undersøkelse at hodet ikke er helt festa, så skal du helst legge deg ned og ringe føden så sender de en ambulanse for å hente deg. Vet desverre ikke hvorfor, kanskje for å øke sjansen for at barnet snur seg selv?

Lykke til!

Skrevet

hos meg gikk vannet på besøk til naboen... jeg bare kjennte at det kneppet hardt i magen, og gikk hjem. de merket ingen ting... hjemme begynnte det å renne mer, og jeg hadde på forhånd kjøpt inn sånne stooore goodnight bind i tilfelle at vannet skulle gå hjemme... så i bilen hadde vi med en pose og noen håndklær til å sitte på.

på føden fikk jeg noen store bleier som tok imot mer vann enn bindene du får kjøpt i butikken...

Skrevet

åh, dere er bare så grei=)

Ble nok klokere av dette ja, greit å høre om de forskjellige "vannavgangene" er jo litt skremmende å ikke vite og tenke det verste, at hva om vannet går nå på butikken eller i barnehagen når jeg henter sønnen min.. hva om hva om....=)

Skrevet

Grunnen til at man skal legge seg ned om hodet ikke er festet er at man kan være så uheldig at navlestrengen faller ned først, og når barnet da presser på vil det klemme på navlestrengen og kutte oksygentilførselen...

Så jeg ville lagt meg ned jeg....

Skrevet

Og selvfølgelig; Navlestrengen KAN falle ned først, og barnet KAN kutte tilførsel av oksygen - det er ikke sagt at det kommer til å skje.

Skrevet

Åj, det var godt å vite! Min gutt har ikke festa seg så da legger hvartfall jeg meg rett ned hvis vannet går! Takk for info!

Skrevet

Denne gangen tror jeg ikke vannet rekker å gå hjemme - siden jeg skal ha planlagt KS 10 dager før termin. Men om så skulle skje....

Det er jo ingen som tror du /jeg har tisset på oss, om det skulle skje på butikken f.eks. Deter nok rimelig tydelig at du er gravid ved de tider ;-)

Helt sikker på at du får den beste hjelp av de som måtte være der du er.

Dessuten begynner de fleste fødsler med andre ting enn direkte vannavgang, så sjansen er stor for at du er på et "trygt" sted når det skjer. Du har nok skjønt at noe er i gjære...:-)

Dessuten - jeg syntes det skulle vært kult å ringe til mannen min å si: Hei - vannet gikk nå! Han er SÅÅÅÅ innstilt på at han vet datoen at det hadde vært morsomt å sette han ut med en liten tjuvstart!! (men nå har jeg jo bare 5 dager igjen til ks, så det utgjør jo liten forskjell i praksis. Hadde ikke ønsket det i uke 32, f.eks)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...