Gjest Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Her kommer en innrømmelse, jeg er en skikkelig snobb på vegne av mine barn. Jeg elsker klær fra f.eks Katvig, Rhode, Småfolk etc, og vil gjerne at barna mine skal gå i klær i økologisk bomull uten snoopy eller dødningehoder på. Det er mye fint på H&M også, særlig den nye kolleksjonen i økologisk bomull, men får vi noe syntetisk drittøy i gave, så bytter jeg sporenstreks. Lar det seg ikke bytte, gir jeg det til Fretex med god samvittighet. På en annen tråd fikk jeg inntrykk av at mange bruker det de får uansett, men det var kanskje mer en reaksjon på HI i den andre tråden? Hvordan gjør dere det egentlig, og hvor kresne er dere?
LegallyBlond Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 På barnas vegne er jeg (kanskje dessverre siden jeg tross alt er student...) like snobbete som deg =) KLærne må være myke, behagelige, pustende og fine. Blir mye dansk barnetøy her i gården. Men hender jeg bruker klær som jeg har fått i gave selv om det er ting jeg aldri hadde kjøpt selv, så sant de er gode for barna å ha på.
Økologisk_knekkebrød Skrevet 25. juni 2008 #3 Skrevet 25. juni 2008 Jeg er ikke kresen på merker. Jeg synes egentlig det er latterlig å handle dyre barneklær, bare fordi det har det rette merket! Mange argumenterer med at det er fordi det er så god kvalitet. Men ærlig talt, hvor ofte rekker barna å slite ut tøyet før det er for lite?! Handler en del på Lindex, liker den retromoten som har vært en stund. Er ikke så glad i de Disney-greiene fra H&M. Har ikke H&M her, men har fått en del i gave. Har brukt det, men ikke like mye som de andre klærne. Liker ike at de applikasjonene er så stive, og ofte dekker de hele fronten på jumperen eller bodyen. Det virker ikke så behagelig å ha på seg.
Loyloy Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Sålenge tøyet er rent helt, og mykt (altså f.eks i bomull så bruker vi nesten hva som helst herhjemme. Så kan de søle og gulpe og tegne og hva det skulle være, uten at jeg behøver bekymre meg for om flekkene går av i vask Men skal vi ut liker jeg at de har på litt penere tøy. Merkene er jeg ikke optatt av overhodet... Jeg finner like mye fint i Bilka og Føtex (OBS-aktige butikker) som jeg gjør i Illum for å si det sånn... Og jeg bytter ikke gaver med mindre tøyet er for smått når det kommer i hus.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #5 Skrevet 25. juni 2008 Min 5 åringen har slitt hull i så mange bukser fra de såkalte billigkjedene (spesielt H&M) nå at jeg bare kjøper dyrere merkebukser til ham nå fordi de er de eneste som faktisk holder mål. Unntaket er KapHal, de tåler endel. Så da er det faktisk bedre å betale 400 kr for en bukse om holder i 5-6 mnd til den er for liten og som brødrene kan arve, enn å kjøpe en til 150-200 kr som det blir hull i etter 3-4 uker... Er synd å si det, men med 3 barn hvor klærene helst skal gå i arv så merker jeg ofte at det er stor forksjell på kvaliteten på billige og dyre plagg, men det hindrer meg ikke i å handle mye billige klær og på salg da, men jeg vet de ikke varer like lenge da.
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 Jeg kler ikke ungene i hva som helst - men det må ikke være merkeklær eller øko klær. Det viktigste er at de er myke, varme (om vinteren) og at de matcher noenlunde resten av antrekket. Dødningehoder og spiderman etc er utelukket - men Cars er ikke til å unngå på 4 åringen. Han har mye av det - men går gjerne også med nostalgiske klær som f eks Emilskjorta fa MeMini og lignende. Han blir stort sett glad for det han får. Om vi får noe jeg ikke liker, har jeg ikke noe problem med å bytte det. Alternativt legges det i skiftesekken i bhg. Aller helst hadde det nok vært mye mer av Katvig, Småfolk, IdaT og tilsvarende i skapene her - men det tillater ikke økonomien. Jeg har faktisk funnet mye lignende på Lindex - og er fornøyd med det.
It's all about me Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Jeg kler han i det jeg synes er fint uansett pris, tilbud eller merke. Så han (og vesla som kommer snart) har en dell "dritt" fra H&M og Lindex, men også mye fra Hilfiger og Osh Kosh. Økologisk? Nei det har de nok ikke et eneste plagg som er.
Kamomille Skrevet 25. juni 2008 #8 Skrevet 25. juni 2008 For uten sko og ytterdresser er jeg særdeles lite opptatt av merkeklær til barna. De vokser jo ut av klærne fortere enn de greier å slite de ut. Etter min mening er bukserne fra f.eks kappahl like slitesterke som andre dyrere merker. Buksene er kanskje det som blir mest slitt!! Det er ikke sånn at jeg bruker alt av klær uansett. Jeg må jo like det selv også. Men synes det er mye fint på Lindex, cubus, kappahl osv.
MamiMaribel Skrevet 25. juni 2008 #9 Skrevet 25. juni 2008 Jeg er kresen på kvalitet. Jeg blir skikkelig sur når jeg ser at klærne bli stygge, stive og lettere deformerte etter få vask. Barneklær vaskes mye, og skal tåle litt! Jeg elsker god kvalitet, men utover det er jeg ikke særlig kresen. Jeg bytter vanligvis ikke heller klær vi får i gave selv om jeg ikke ville kjøpt det selv. Hvis jenta liker det, og det er godt å ha på, er det greit.
petite fleur Skrevet 25. juni 2008 #10 Skrevet 25. juni 2008 Siden jeg til dags dato ikke har kjøpt et plagg til mini, men arver alt, blir det til at jeg bruker det jeg har. Har vært så heldig å arve/ låne mye fine klær, men aldri Katvig o.l. (som også jeg synes er kjempekule klær). Svigermor har kjøpt en del merkeklær som Brubaker og Claire dk til småen, og det er jo kjempeflotte klær da:) Jeg er mest opptatt av at det skal være behagelig og at fargene skal matche.
miapia Skrevet 25. juni 2008 #11 Skrevet 25. juni 2008 Jeg elsker klær av god kvalitet, men er ikke så nøye på det. Skulle gjerne bare handlet dansk barnetøy, men det går ikke! Elsker å finne gobiter på salg. Disse klærne er både bedre kvalitet, har bedre komfort og passform, og har fin design. Ellers trives barna godt i både H&M og lindex. Får av og til noen klesplagg som virker litt sydeuropeiske i stilen, de liker jeg ikke. De vasker jeg, bruker på besøk der vi har fått de, og gir de deretter til Fretex istedenfor å ta vare på de. Derer jeg nok litt snobbete ja, vil ikke fremstå som om jeg har den smaken blant folk ;-)
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #12 Skrevet 25. juni 2008 Nå har jeg bare en liten baby. Men de klærne han har hatt fra dyrere butikker, har ofte trykknapper ikke virket, knapper falt av, sømmer gått opp etc. Det har faktisk ikke skjedd med billigmerkene. Liker godt Lindex sine babyklær. Knappene holder seg på plass, retromønster og fine farger. Jeg har ikke brukt alt jeg har fått i gave, ikke fordi det ikke har vært bra nok merke, men pga farge/stil ikke passet helt. Har da byttet eller gitt til fretex.
Verdens peneste gutter er mine Skrevet 25. juni 2008 #13 Skrevet 25. juni 2008 Jeg begynner å bli drittlei av å høre at billigmerker ikke har god kvalitet. Jeg kjøpte flere like joggebukser på salg i januar til eldstemann, de har vært mye brukt og vasket gang etter gang og ser faktisk like fine ut. Kjøpt på cubus. Og i bhg hans er de mye ute. Men det er ennå ikke et hull i buksene. Når dere ikke bruker billigkjedeklær så vet dere jo heller ikke kvaliteten på klærne som selges som er billigere.
miapia Skrevet 25. juni 2008 #14 Skrevet 25. juni 2008 Kvaliteten i billigkjedene er ikke god selv om en type joggebukse er bra... Jeg har både billige og dyre klær, og ja, kvalitetsklær har en bedre kvalitet generelt sett, når det gjelder passform, komfort og hvordan de ser ut etter noen runder i vaskemaskina. Det finnes dyre klær av skikkelig dårlig kvalitet, og billige som holder seg godt. Men generelt sett så har kvalitetsmerker som koster litt mer god kvalitet. En får det en betaler for.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Jeg kler gutta mine i det jeg syns er fint og bryr meg ikke noe om merke eller om klærne er økologiske.........Handler mye på Benetton. der har de masse fint til en helt grei pris.............. Ingen av mine gutter har klart å slite ut bukser på neon uker som noen andre her beskriver. Og de er ikke typene som leker forsiktig : )
skorpionfruen Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Ja egentlig, men ikke når det er kaldt. Da er det devold som gjelder. Har atopiker og de funker. Ellers får hun nå velge selv hva hun skal ha på seg og hun velger skjørt (de er kjøpt hvor som helst) og tshirt som også kan være hva som helst. Hun elsker rosa og glitter så da blir det som oftest det da Jeg kunne ikke tenke meg å kjøpe et hverdagsplagg til hundrevis av kroner, det legger jeg heller inn i dress og sko. Kort sagt, merke, fabrikat eller pris spiller ingen rolle her.
miapia Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 Tror ikke Benetton går under betegnelsen billig kjedebutikk. Etter min erfaring er det et sted med fine, dyre og dårlige klær...
sydilla Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 det skal være helt, rent og pent :-) minst mulig syntetisk, gjerne brukt, arvet og billig...
MintCondition Skrevet 25. juni 2008 #19 Skrevet 25. juni 2008 Jeg foretrekker klær jeg syns er pene, med fine farger og god passform, og som samtidig holder barn varme Bruker endel penger på gode vinterdresser og gode sko. Ull er et sikkerstikk i de kalde månedene såklart, ellers er jeg glad i merker som Norlie, Katvig, Minymo, Småfolk etc. Kjøper noe på HM også, men har aldri funnet et eneste plagg jeg liker på Cubus
Joikaboll@ Skrevet 25. juni 2008 #20 Skrevet 25. juni 2008 Tja... er vel litt kresen. Det værste plagget jeg kjøper er det jeg aldri blit kvitt. Hallo liksom, å gå i den samme genseren år etter år fordi du ikke har grunn til å kvitte deg med den, for den blir aldri slitt i hverken vask eller bruk. Argh... Liker billigkjeder og klær som slites med barna, jeg har angst for klær som er for stort så det må brettes. Og sliter psykisk hver gang en av barna må ha ei ny joggebukse. Collegegensere og disneymotiv gir meg mageondt. Et plagg med gråtass/cars/spidermann er ok så lenge det ikke dominerer klesskuffene. Jeg er nok mer på pikè t-skjorter og v-gensere, og t-skjorte m/skjorte over til gutta her. Jeg legger like ofte bort klær etter gutta som jeg syntes dem har "brukt opp" = brukt for mange ganger altså, som klær som er utslitt eller for smått.
Meg og bøllegutta!! Skrevet 25. juni 2008 #21 Skrevet 25. juni 2008 En ting jeg er skikkelig sær på er sokker og shorts. Jeg klarer ikke ta på ungene shorts oh vanlige sokker til over ankelen. de må ha ankelsokker haha.........Det går til nød ann med vanlige sokker men d amå de være lave og ikke godt oppover leggen slik jeg ser mange unger har : )) haha...... vi har alle våre sære ting
80 m/ supersøt jente! Skrevet 25. juni 2008 #22 Skrevet 25. juni 2008 Nei, kler henne ikke i hva som helst, men er ikke opptatt av merker. Så lenge klærne er myke, behagelige og fine bruker jeg de. Synes fargene skal matche. Kler ikke datteren min i klær jeg synes er stygge, utvaskede eller flekkede klær.
Virgo79 har fått prinsen sin Skrevet 25. juni 2008 #23 Skrevet 25. juni 2008 Ikke i hva som helst, men i gode og behagelige klær. 2-åringen min er i barnehagen hver dag, og da fungerer det fint med jobbebukser fra H&M, body fra Lindex og hettejakke over. Jeg er veldig motebevisst selv, men når jeg tenker meg om så går gutten min i veldig vanlige "barnehageklær" stort sett det meste av tiden, hehe. På fritida har jeg gjerne på ham tøffe jeans og f.eks. Nike Shox joggesko, men i barnehagen bruker han blinkejoggesko fra Økonomisko (men velger kvalitet når det kommer til vintersko, f.eks. Ecco gore tex). Av dresser har jeg prøvd både Reima og Reflex, og begge deler funker fint. Bruker Skogstad softshell-jakke i barnehagen, og jakke fra H&M på fritida. Mikser egentlig dyrt og billig. Joggeklær kjøper jeg billig, men bruker heller litt ekstra på dresser og sko. Og han har hettejakke med Cars og til og med en med små dødninghoder i mønsteret. Og Spiderman har han også litt av Sokkene med Byggmester Bob er favoritten, og de ville han nok helst hatt på seg hver dag. Egentlig så tenker jeg ikke så mye over dette, han har "litt av alt" og jeg kjøper ikke så mye klær til han. Han ser ut som en gjennomsnittlig barnehagegutt, tenker jeg. Typisk joggebukse og hettegenser. Synes det er flott når folk tar seg tid til å bygge opp en matchende garderobe til barna, men her har vi ikke mye tid til det Får ta det senere når han blir større tenker jeg
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå