Gå til innhold

prevensjon etter blod propp behandling...noen som har tips??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg fikk blodpropp under svangerskapet...og nå så går jeg jo på Marevan behandling...og det er farlig å bli gravid p.g.a foster missdannelser...og man vet jo aldri når man er "klar" i gjenn tross amming...gummi er liksom litt dølle...og kobber spiral har jeg prøvd før.-auau.. hva nå da???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

hei!

jeg fikk ikke blodpropp under svangerskapet, men hadde det for noen år tilbake. det viste seg at det var pga av arvelelig faktor, og jeg kan ikke gå på prevansjon med hormoner. vet ikke om dette er tilfellet med deg, det kan hende det er andre grunner til at du ikke kan bruke enkelte prev.midler pga marevan?

jeg bruker kobberspiral, og har ikke noe problem med den. siden nesten alt annet inneholder hormoner (min genfeil gjør da at blodet ikke koagulerer som det skal og stor risiko for blodpropp) har jeg ikke så mange valg. gummi er uaktulet, og man har en tendens til å slurve med den.. hehe :)

Hindrer marevan deg til å bruke p-piller ol?

Skrevet

nei det er selve blod proppen som gjør at jeg ikke kan bruke p-piller.... marevan gir foster missdannelser...og derfor er jeg kjempe redd for å bli gravid...for det skulle vel vært typisk...!!

De holder på å sjekke om det er arv som har gitt meg denne blod proppen å...kjipe greier altså...skulle ønske jeg slapp unna!!

jeg hadde kobber spiral etter sist fødsel bare for at jeg har så mye andre bi virkninger på hormon preparater...det var legen min som satte den inn og jeg kjente den liksom hele tiden også kjente mannen min den og det var jo ganske prevangtivt for å si det sånn...stikk på fanten er ikke akkurat det du forventer*ler*

kansje om den blir satt inn på sykehuset om det blir bedre?? jeg har bakover liggende livmor kansje det har noe å si???

Skrevet

Hei. Har samme problemet. Har også arvelig faktor som Monica 23. Har fått beskjed om at jeg kan bruke kobberspiral og cerazette. Dette er det eneste. Trenger ikke blodfortynnende nå, brukte sprøyter under svangerskapet og 6 uker etterpå. Du kan mest sannsynlig bruke cerazette du og, de inneholder ikke de hormonene som gir økt risiko for blodpropp. Synd at det finnes så lite utvalg...

Skrevet

har holdt på mange år med å finne prevensjon som jeg kan bruke. fikk blodproppen når jeg var 18år, og hadde da ikke fått noen barn enda og kunne ikke bruke kobberspiral. av minipillen fikk jeg så mange småblødninger så den hoppet jeg fort av... det endte med gummi, og mange "skjer det, så skjer det" episoder! settes den inn skikkelig så tror jeg ikke du skal kjenne noe, kanskje det er verdt et forsøk til, og spør om du kan få en gynekolog å sette den inn?

Jeg går heller ikke på blodfortynnende nå, men tok sprøyter under svangerskapet og 6uker etter samme som "aprilskatten min". Deilig å være ferdig med de!!!!

"Aprilskatten min"; hvilken genfeil har du? interesant å vite, vet ikke om noen andre som har dette "tullet" her ;)

Skrevet

Hei. Jeg har faktor 5 leidenmutasjon og protein s mangel. Har bare visst om det i ett år. Har født fire barn,siste for 2 mnd siden. Ble utredet i fjor etter at mitt tredje svangerskap endte i akutt morkakeløsning, mest sannsynlig pga blodpropp. Har ikke tenkt å få flere barn, det tør jeg ikke, så dette med prevansjon er litt vanskelig. Har blitt gravid på p-pillen før,så jeg føler meg ikke helt sikker. Har tenkt på spiralen, men er skeptisk. Har hørt om så mange som har fått økte mensblødninger og mer menssmerter... Tar cerazette nå så får jeg se hva jeg lander på i fremtiden.

Skrevet

Da har du det samme som meg! jeg fikk blodpropp en måned etter at jeg hadde begynt på p-piller, og det var vel det som gjorde utslaget. ble da utredet, og måtte derfor sette sprøyter hele svangerskapet. har ikke fått økt mensblødning av spiralen, blør heller veldig lite de siste dagene, og har faktsik mindre menssmerter en tidligere, hadde voldsomme før. er vel individuelt hvordan man reagerer :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...