Misti Skrevet 25. juni 2008 #1 Skrevet 25. juni 2008 Dere med barn i to års aldren. Hvor mye spiser de? spesielt middag? Leste et skriv om noe som kaltes spisevegring eller spisevansker, ikke snakk om spiseforsyrelser som vi kan få/ha. Lurer på om sønnen min kan ha dette, jeg syntes ikke han bare er normalt kresen. Han spiser godt med frokost, 2 skiver. men etter det blir det bare tull. Men uansett, hvordan vet jeg hat han får i seg det han trenger av vitaminer om sånn når han ikke spiser? Skal til legen på fredag for å skjekke neglene hans, for meg så virker det som om noe ikke er som det skal for de er flsete og faller av. Håper noen kan svare... er så fortvila, dette matgreiene er slitsomt. Har dårlig forhod til hs, hvem kan jeg snakke med?
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #2 Skrevet 25. juni 2008 Min gutt på 3år har først nå begynt å spise middag. Men har alltid likt brødmat og frukt da. Det finnes jo vitaminpiller til barn også. Slike bjørner man tygger på, og så bør du gi tran. På stv4 i dag kl 10 er det et program som tar opp spisevegring på barn. Tar opp mye annet også......men de følger en 2åring som skal lære å spise normalt. De legger mye vekt på det å leke med maten her.
Misti Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2008 dumt jeg ikke har den kanalen. Altså, når jeg sier vi skal spise så blir det gjærne til masse gråt og så ender det med at ingen får spist. Han spiser kanskje 3 skiver i løpet av en dag, og frukt de får i barnehagen. er ikke dette lite? ja han får tran. Men det blir helt krise når vi skal spise, han neket å begyner å skrike, kaste bort maten osv..
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #4 Skrevet 25. juni 2008 Snuppa spiser ikke så store måltider, men jeg kan faktisk ikke komme på en eneste ting som hun ikke liker eller kan spise! Hun har utrolig voksen smak heldigvis så alt av middag går ned også om vi har ost og kjeks eller tapas for eks.. Til en vanlig middag så spiser hun vel kanskje 1/4 kylling, 2-3 ss ris, godt med saus og godt med grønnsaker for eks. Hun er ikke så veldig glad i brødmat da, så det blir stort sett aldri mer enn en brødskive :-S nå om dagen kan hun kanskje spise en og en halv for hun har fått veldig dilla på filadelfia ost men det er bare i spseielle tilfeller at vi får i henne mer enn en skive av gangen. Når hun får brødskiver her hjemme så lager jeg gjerne litt eggerøre, litt grønnsaker og sånt ved siden av sånn at måltidet blir litt større..
Misti Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #5 Skrevet 25. juni 2008 Så deilig for dere da=) Min kan like ris en dag men ikke uka etter og sånn er det med alt. 3 skiver i løpet av en dag. og han da går det i saltpølse, sinkeost, noen ganger hapå og leverpostei. Elsker frukt da, så det blri gjerne det en halv time etter middag forde han ikke spiste.
Sivalur Skrevet 25. juni 2008 #6 Skrevet 25. juni 2008 MamseBamsen, vi har det litt som dere. Har en to-åring som kan lage masse bråk med middagsbordet. Heldigvis har vi noen dager som er bedre enn andre. Det kommer litt an på hva vi har til middag. Igår f.eks. hadde vi tomatsuppe og makaroni, det gikk ned på høykant. Har funnet ut at det ofte blir bråk hvis han hadde tenkt å gjøre noe selv og så gjør jeg det. F.eks. i helgen åpnet jeg makrell-i-tomat boksen og smurte på skiven hans, da hadde han tenkt å åpne den boksen selv (sånne enkeltpakker) og da ble det bare tull. Jeg går ut fra at dere har prøvd all mulig forskjellig mat. Jeg tror også det er et poeng å 'overse' dem mest mulig med matbordet, ikke mase om at nå må du spise opp osv. Lenge var det sånn at vi ikke engang kunne legge mat på tallerkenen hans, men nå har han skjønt at maten skal ligge der selv om han ikke trenger spise den. Pleier legge på litt av alt vi har på middagsbordet og så plukker han selv ut det han vil spise. Prøver å ha noe jeg vet han liker hver dag, og heldigvis hender det at han har lyst til å smake på nye ting også. Grillmat er stort sett populært. Vet ikke hvordan du kan sikre at han får i seg nok næringsstoffer, jeg lurer på det samme. Her går det stort sett i leverpostei på brødskivene, og ingen grønnsaker. Spiser litt frukt da hvertfall. Du kan vel kanskje snakke med legen hvis du ikke kommer overens med helsesøster? Lykke til!
Gjest Skrevet 25. juni 2008 #7 Skrevet 25. juni 2008 Ja det er utrolig deilig! Hun spiste fryktelig dårlig når hun var baby, likte hverken grøt eller middagsglass :-S men når vi begynte med "ordentlig mat" så bedret det seg heldigvis. Har dere prøvd å la han være med å lage maten da? snuppa her synes hvertfall at det er veeeldig stas å få hjelpe til å finne frem mat i kjøleskapet, røre litt i gryter, skjære opp litt agurk, dekke bord osv Noen ganger så danderer jeg maten på tallerkenen hennes til smilende ansikt også, ellers så er all mat som serveres på spyd veldig spennende hehe. Hun kan sitte å plukke av disse småbitene leeenge Om vi skal ha fisk for eks så skjærer jeg all hennes mat i biter og har på fisk, potet og gulrot annenhver gang, så får hun rømme i en liten skål ved siden av som hun får dippe i. Som sagt så spiser hun alt, men hun spiser lite så vi har måttet komme med forskjellige triks for å få henne til å spise vi også Et annet tips er slike barnevitaminer man får på helsekosten Natalie liker de kjempe godt, de er formet som jungeldyr (som selvfølgelig er veldig spennende) også smker de bringebær eller appelsin.
Misti Skrevet 25. juni 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. juni 2008 JEPP. prøvd alt, han får dekke på, smøre selv, være med å lage mat osv. men hjelper ikke, han får spise selv, jeg prøver å mate men nei. Jeg prøver å lage ting han liker men, han liker det en dag og så kan jeg lage det igjen så liker han ikke. det som bekymrer meg er at det virker som han mangler ting, pga neglene. men vi skal til legen på fredag så får vi se. Tusen takk for alle svar... Vi får nye ferien å dra å kjøpe bursdagsgave og dra på besøk. Ha en strålende dag alle sammen =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå