Gå til innhold

Inkluderende Arbeidsliv, noen som vet? (mdarbeidersamtale)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jobber i IA bedrift, og er etter 2 mnd sykemelding innkalt til samtale. Kan jeg si jeg ikke ønsker å gå inn på årsaken til sykemeldingen, eller har de krav på å vite? Kan jeg komme "i trøbbel" om jeg unnlater å si sannheten? Er så nervøs, vil bare gråte og spy her...12 timer til jeg skal være der.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tror de ha krav på å vite dette ettersom det er en iabedrift. De skal jo tilrettelegge for deg, og da må de vite hva som er problemet?

Skrevet

Trodde virkelig ikke de hadde rett på å vite hav årsaken er jeg, ihvertfall det de har sat til meg.

Skrevet

Arbeidsgiver har ikke krav på å få vite hvorfor du er sykemeldt. Det går ann å diskutere tilrettelegging og hvordan du skal kunne komme tilbake til jobb uten å si den direkte årsaken til sykemeldingen?!

Skrevet

Tviler. Den direkte årsaken er utbrennthet, angst og depresjoner. Har sammenheng med jobben, men ingenting de kan tilrettelegge.

Skrevet

Hvis du mener (og din lege) at denne samtalen er helt grunnløs fordi ikke noe vil fungere så er det ikke noe vits å ha den. Den trenger ikke holdes om det er åpenbart unødvendig.

Skrevet

Fint da. Sånn bør det jo være.

Men sist dette ble diskutert her inne ble nemlig konklusjonen at arbeidsgiver kunne forlange å vite årsaken i en ia-bedrift.

Skrevet

Huff, det hadde jo vært det beste. Må kanskje forsøke å få tak i psykologen i morgen da, eller legen. Ingen av de mener jeg kommer tilbake i den jobben jeg har i dag.

Skrevet

Den konklusjonen er feil. Hvertfall i forhold til en slik første samtale.

Skrevet

Kjipt at du gruer deg sånn! Du har ingen plikt til å si noe om årsaken til sykemld. De kommer til å spørre om det er noe som kan tilrettelegges, og da kan du jo gjøre som om du tenker over det, før du sier nei. Og ellers si noe sånt som at "neeei, det trodde jeg ikke vi skulle gå inn på nå..." hvis de stiller nærgående spørsmål. Eller så kan du svare med å spørre om hva som er målet med dagens samtale. På en rolig og blid måte!

Jeg var tillitsvalgt endel år, og deltok på endel samtaler som en nøytral tredjepart. Kanskje det hadde vært positivt å ta med seg tillitsvalgt, om dere har?

Skrevet

Takk for det.

Har tenkt på å ha med tillitsvalgt, men jeg aner ikke hvem det er ( flere tusen ansatte), så blir vel uansett ikke å kjennes som støtte, bare enda et fremmed menneske å forholde seg til. Føler meg så bittelita, for de er fler og sitter på det store kontoret mens jeg kommer dit alene til en plass jeg avskyr. Huff, blir nok lite søvn på meg i natt. Var til slik samtale i vår etter èn mnd sykemelding, og da hadde jeg en annen "grunn" som var grei å ta opp (selv om grunnen egentlig var den samme da). Men nå er jeg "bare syk i hodet", og det er værre å ta opp.

Skrevet

Nei. Høres jo svært lite koselig ut, sånn du beskriver det. Ønsker deg lykke til, og håper du klarer å ikke slippe de mer innpå deg enn hva som er komfortabelt. Ikke noe positivt i å rote rundt i problemene hvis de/jobbforhold er del av det, og du ikke tror de kan bidra til å gjøre det bedre. Om et døgn er det hvertfall overstått!

Skrevet

Arbeidsgiver har IKKE krav på å vite hvorfor du er sykmeldt (diagnose), men de er i sin fulle rett til å få vite hva/hvilke arb.oppgaver du kan gjøre og hvilke du ikke kan gjøre! I realiteten er det veldig vanskelig å diskutere dette uten å komme inn på hvorfor man er sykemeldt (Tro meg; jeg har flere slike samtaler i mnd). Det er arbeidsgivers plikt å prøve å tilrettelegge for deg, og det blir veldig vanskelig for arbeidsgiver å skrive en oppfølgingsplan (eller ref. fra dialogmøte) dersom du bare sier at du ikke kan gjøre noen ting. Men som sagt; arbeidsgiver han kun krav til å vite hvilke arbeidsoppgaver du kan/ikke kan gjøre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...