Gjest Skrevet 24. juni 2008 #1 Skrevet 24. juni 2008 Jobber i barnehage, og må innrømme at jeg ser med stor latter på hvor mye folk skal forsvare sine valg med tanke på barns sikkerhet. Det største argumentet som alltid går igjen, er "umulige" barn i bil... bare slår meg at disse barna som er så umulige er kjempesnille i barnehagen, men straks foreldrene dukker opp i barnehagen så snur de om på femøringen!!! Barn gjør bare det de får lov til, og det gjelder trassing til de får viljen sin også! Vi mennesker er født til å kjempe for tilværelsen vår, og det som er trist idag er at foreldre er så lite sammen med barna sine idag at undersøkelser viser at 8 av 10 foreldre ikke orker å bruke den tiden til "krangling" - les: OPPDRAGELSE av eget barn! Dette er noe vi diskuterer daglig med våre foreldre, og det fins så mange forklaringer på hvorfor foreldre ikke orker kampen med 2 åringen at jeg kunne skrevet bok om emnet. Det jeg ikke skjønner forøvrig er hvorfor så mange bruker så mye energi på å forsvare sine valg som ikke står i samsvar med erfaringer som forskning viser. Feks hun som var fortvilet fordi familien hennes nærmest mobbet henne for hysteri fordi de ikke fikk lov å sette barnebarnet forovervendt fordi det var så tungvindt!!! SE STATISTIKKEN DA JENTER! Tror dere virkelig EU vurderer et forbud for å være jævlig mot ungen deres? Eller er det kanskje basert på en egentlig trist statistikk fra trafikken verden over som øker og øker for hvert år? Jeg har 2 bekjente der mor sitter i rullestol idag pga en alvorlig bilukykke, der hennes datter også var med. Hennes datter fikk ikke en skramme takket være bakovervendt bilstol! Etter ulykken kjøpte de nytt bakovervendt sete enda datteren var over 3 år! Gjett hvorfor! Har man bilsyke barn, så er det vel ingen som har problemer med å skjønne at det ikke går! Men ALLE andre forklaringer er kun unnskyldninger fordi vi har blitt et samfunn der alt skal være behagelig og med lite mas. Har du en unge som hyler hele veien, så gi faen å legge opp til de lange bilturene da! Værre er det faktisk ikke! Jeg var barnevakt for min nevø når han var liten, fordi foreldrene var frynsete av hans natte terror. Han begynte i ett tiden, og da gikk jeg inn og ga beskjed til han at her i huset så sover vi om natta, og han vi værsågod legge seg ned å slutte med det tullet sitt! SOv som en prest hele helgen han! Igjen: barn gjør bare det de får lov til, og man må velge ut sine kampsaker med omhu! Og bilkjøring / sikkerhet er ikke noe en to eller tre åring bør få bestemme selv! Punktum! Vi løste det med minstemann her i huset som prøvde seg fordi han så sine brødre som er mye eldre riktig vei med å si at enten så gir du deg, ellers går pappa inn med deg og du får ikke være med! Han ga seg ikke, og pappan gikk inn med han... neste gang var det ikke et pip av gutten! Noen barn er "vanskelig", men det er vi foreldre også! Har sett mødre som er minst like vanskelig og trassig som sine barn, særlig i en konflikt og da er det kanskje ikke sa rart de ungene er "vanskelige" heller? Hvis du har et vanskelig barn i bil, hvorfor ikke ta øve turer med hyggelige premier hvis de er flinke? Vær oppfinsom, og små barn i barnehagen hos oss skjønner ALT vi sier så alder er ingen hindring! Og vi klarte da kjøre milevis i bil på ferie da vi var små uten underholdning hele veien!!! Mange vender jo ungene til at skal man noe så må man ha med spillmaskiner, filmer, tegnesaker, lesestoff og det er ikke måte på! Hva med å synge sammen med barna, telle biler eller bare la de kjede seg???? De dauer da ikke av det vel!! Mange er så opptatt av å underholde og gjøre livet så komfortabelt for sine barn, at ungene får sjokk når de kommer ut i den virkelige verden at de bruker mnd på å komme over sjokket! Dette merker vi veldig som jobber tett på både barn og deres foreldre, og snakker om det stadig vekk. Hvis man skal på tur med enkelte barn så er det mange barn som sutrer fordi å bare gå i skogen er jo kjedelig!! Hva med å legge lista litt lavere både for dere selv og ikke minst våre barn! Og det er LOV å bestemme hva som er best for barna deres, selv om de ikke alltid er enig! Hvordan har dere tenkt å takle tenåringer da? Hvis dere ikke engang klarer å finne en måte å takle hyl og grin i bilen fordi de ikke får viljen sin?? Og et siste spm i et innlegge som ble beklagende langt: hvordan vet dere at barna hyler fordi de sitter bakovervendt hvis de ikke har blitt lært eller vist det av noen?? Nå gjelder ikke det barn som ser søsken sitte andre veien! Men små 1-2 åringer feks? hmmmm. Og benplass: min gutt er 5 cm lengre enn gjennomsnittet, og funka som bare det! Akt går hvis man vil, og vi kan da ikke legge opp til at barna skal ligge i dobbelseng i bilen heller! Er det et problem, så fins dat ganske mange måter å komme seg fra A-Å på både på ferie og fritid... Poenget mitt er: skjønner ikke hvorfor det skal være så mye motstand og for meg usaklige utsagn om bakovervendte seter når de nå ser at dette redder liv og helse til det kjæreste vi har!!! Verden går videre, og trafikken øker for hvert år- kanskje ikke så rart de vil gå ut med forbud da siden det er så vanskelig for mange foreldre at barna hyyyyyyyler seg til viljen sin...og blir skada og eller i værste fall må bøte med livet fordi foreldre ikke har tid eller ork til å øve-trene eller bare gjøre som noen av oss har skjønt funker best: overse 95 % av sutringa så slutter de fort! Jeg bare ganske enkelt har sagt til alle mine 3 at, gidder ikke snakke til eller med deg før du er ferdig med "det er synd i meg sangen" og setter på p4 i stedet!
Meg og mini med ny spire :) Skrevet 24. juni 2008 #2 Skrevet 24. juni 2008 TAKK og amen, nå går jeg å legger meg:) du fikk sagt det jeg føler:)
børdi Skrevet 24. juni 2008 #3 Skrevet 24. juni 2008 og du er eksperten virker det som ja.. Ikke alle barn er like. Og du er så fordømmende der oppe på din høye hest, håper bare , for din skyld, du ikke faller ned en dag.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. juni 2008 #4 Skrevet 24. juni 2008 Var den mest belærende og kjedelige brannfakkelen jeg har sett i mitt liv. Mulig du kan skape furore på stortinget med sånne saftige innlegg?
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. juni 2008 #5 Skrevet 24. juni 2008 Ikke alle som har oppdaget at kjepphester ofte bare er kameler i forkledning.
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #6 Skrevet 24. juni 2008 oi..Åsså sååååmange kunneskaper, da.jammen i megflink,du. Hadde spyd av EN diskusjon rundt barneoppdragelsemed deg,Miss "jeg vet best og har en ovenfra og ned holdning til samtlige" "gikk jeg inn og ga beskjed til han at her i huset så sover vi om natta" bare EN av mange teite,overbelærende, blærete og ikkeminst idiotiske utsagn
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #8 Skrevet 24. juni 2008 Jeg orker ikke hisse meg opp en gang... Du som er pedagog burde vite at unger er forskjellig! Ha en fortreffelig natt! I morgen er det et annet tema å kakle om!
Gjest Skrevet 24. juni 2008 #9 Skrevet 24. juni 2008 Du har nok rett i noe, men likevel så må man ikke glemme at unger er forskjellige og det som funker med en funker ikke nødvendigvis med en annen. Noe går nok på at foreldre ikke orker å ta opp kampen, skal ærlig innrømme at vår snuppe får melk på flaske hver kveld (før tannpuss så klart) fordi vi ikke har orket/giddet å ta opp kampen enda hehe enda hun er to år og vi begge synes hun burde ha sluttet for hvertfall et år siden. En annen ting vi sliter med med vår datter er når vi skal ta henne med ut og hun løper vekk fra oss, dette har ikke så mye med oppdragelse å gjøre men med hennes personlighet! Hun er så uredd og tøff så hun bryr seg ikke en døyt om hun ikke finner oss igjen for eks. Dette har ingenting med at vi ikke orker å oppdra henne riktig, vi har prøvd alt og nå MÅ hun rett og slett bare trilles i vogn eller bæres om vi er et sted med mange mennesker.. Jeg er lite interessert i å få tips ang dette temaet fra mødre som har barn som blir livredde om de går en meter unna mamma! De vet jo ingenting om vår situasjon.. Jeg er enig i at når det kommer til sikkerhet så burde man holde ut litt skrik og skrål for eks, og jeg synes det er rart at folk snur sete av slike grunner, MEN når alt kommer til alt så har hverken du eller jeg noe med dette, og så lenge mitt barn sitter trygt så kan andre få gjøre hva de vil
En gullgutt og snart ei tulle! Skrevet 24. juni 2008 #11 Skrevet 24. juni 2008 Faktisk enig med deg jeg Papi!
♥MAMMA & LILLEGULL♥ Skrevet 24. juni 2008 #12 Skrevet 24. juni 2008 Det står der at hun har 3.. Hvis jeg ikke leste feil
Libido- Skrevet 24. juni 2008 #13 Skrevet 24. juni 2008 Håper du ikke jobber i vår sønns bhg med de holdningene der. Hjelpes.
2Kjønn3Stønn9MånederOg1Sønn Skrevet 24. juni 2008 #14 Skrevet 24. juni 2008 Så fint at du er perfekt og innehar universal svaret papi.
Sivalur Skrevet 25. juni 2008 #15 Skrevet 25. juni 2008 Papi, jeg syntes dette var et bra innlegg og godt skrevet. Gjør meg ingenting om det skulle hende at du jobber i vår barnehage. Helt enig med deg, overse 95% av sutringen så ordner det meste seg.
hopplaaa har to guttetroll:) Skrevet 25. juni 2008 #16 Skrevet 25. juni 2008 Var det mange som følte seg veldig truffet her eller...voldsomt så negative dere var til innlegget. Jeg er enig med det meste du sier, vi trenger ikke sy svære madrasser under armene på ungene våres. Tror vi lever i et evig dårlig samvittighet samfunn over barna våres siden de er i barnehagen fra dag til kveld. Vi voksne kompenserer med å la barna få sin vilje og unngå konflikter og krangel med barna. Nå var dette satt veldig på spissen så ikke gå bananas nå mødre. Men jeg vil også si at alle barn er forskjellige så man kan ikke dra de under samme kam. Men vi trenger ikke la dem bli små diktatorer, det blir vår feil igjen.
sannamin* Skrevet 25. juni 2008 #17 Skrevet 25. juni 2008 Enig i at som foreldre så skal en være konsekvent og ikke snu setet pga hyl og skrik. Dette har gjort at vi ikke har noe problemer med legging om kvelden bla. Men når det er sagt så må hver enkelt foreldre kunne velge selv hvordan en oppdrar barna sine. Er ikke noe mot dvd spiller i bil når den tid kommer jeg, men ønsker også å lære ungene at det ikke er farlig å " kjede" seg heller. Tror vi har et avslappet forhold til ting, men samtidig ta kampen der det trengs når den tid kommer. Jeg ønsker heller ikke være en altfor streng mor der ungene ikke for lov til noe. Når det kommer til sikkerhet så synes jeg at folk må få gjøre som de vil, det er deres valg. Jeg dømmer ingen.
Forandringfryder ♂♂♂ Skrevet 25. juni 2008 #18 Skrevet 25. juni 2008 I fjor hadde jeg et fag på skolen som heter Påvirkning og overtalelsesteori. Førøvrig veldig interessant, men det var ikke det jeg skulle frem til... Der var det mye fokus på hvordan vi mennesker er skapt sånn av vi forsvarer våre handlinger selv om vi innerst inne VET det er galt. Eks røykere, alkoholikere og de som er gift med misshandlere... I samtale med disse folkene hadde de 10 000 gode unnskyldninger, så gode at de trodde på dem selv... De forsvarte sine valg med nebb og klør selv om de var åpentyst gale. Jeg husker ikke nå hva denne "mekanismen" heter, men jeg ser den hver dag. Der er jo litt merkverdig at oppegående mødre kan forvare en bilsikring som ALLE med peiling fordømmer!! Jeg har vondt for å tro at dere kan mer om bilsikring og skader enn leger, forskere, politi og organer so trygg trafikk etc... Så dette er nok et bevis på at skylapp-mekanismen fra forelesningene lever i beste velgående!
¤¤¤2xE¤¤¤ Skrevet 25. juni 2008 #19 Skrevet 25. juni 2008 Ojojoj, her var det mange med piggene ute! Jeg er hjertens enig med deg, jeg HI! Dere som hyler om at barna er forskjellige? Selv om barna er forskjellige har INGEN barn godt av dulling, dalling, ukonsekvente foreldre. ALLE trenger derimot struktur og klare rammer! Dette gir trygge barn. Jeg jobber også i bhg, og ser maaaange unger som har foreldrene godt snurra rundt lillefingeren!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå