Gå til innhold

Trenger hjelp til økonomien

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er ikke ute etter å bli hakka på her nå, men hvor kan man få hjelp til økonomien! Pga flere ting har jeg nå flere ting som har gått til inkasso og jeg vet ikke hvordan jeg skal klare å få orden på ting! Eier ikke hus eller bil eller noe sånt og jeg har heller ikke mulighet til å låne av privatpersoner. Hvor kan jeg henvende meg da? Avdragsordingene er for dyre for meg når det blir 1000 her og 1000 der og jeg ikke har verdens råeste lønn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville gått til banken din og snakket med en rådgiver, kanskje de kan hjelpe deg. Få et samlet lån, betale det verste slik at det ikke baller på seg.

Så må du kanskje se på årsaken til at det er blitt sånn og hvordan du kan komme ajour. Bra at du ikke bare overser det iallefall!

Lykke til!!!

Skrevet

få et lån med en realistisk tilbakebetalingsplan. Kutt ut alle behovsskapende pengeslukere; bokklubber, babyklubber, u name it. Klipp i stykker kredittkort.

Skrevet

Tror alle kommuner skal ha gratis økonomisk rådgiving hvis folk kommer i et uføre, synes å ha lest om det her inne på dib tidligere. Hvis ikke så er banken som nevnt over også ofte behjelpelig med rådgiving.

Det første du er nødt til er å ringe de du har utestående penger hos og inngå en avtale om en betalingsordning. Det burde du gjort før det gikk til inkasso....nå er du nødt til å ta det via inkassobyråene, de lar deg sikkert få en nedbetalingsordning.

Hvis du har andre regninger som du ikke får betalt til forfall så råder jeg deg til å ringe dem snarest for å be om litt utsettelse, (de krever trolig litt renter, men det er bedre enn inkassogebyr) eller oppdeling av faktura/terminbeløp.

Skrevet

ikke samle gjelda di, for det er dyrt! det blir lengre nedbetalingstid og det blir mere renter. Betal ned, dyre små lån først. Ta kontakt med kreditorene direkte om betalingsutsettelse og rentenedsettelse, eventuelt sletting av gjeld.

Sosialkontorene i kommunen der du bor skal kunne hjelpe med økonomisk rådgivning, du kan sikkert ringe å prate med dem. Høre hva de har å si for en uformell prat.

Skrevet

Ta kontakt med kommunen din, der skal de ha en økonomisk rådgiver. Han/hun hjelper deg med å ta kontakt med kreditorene og avtaler nedbetalingsordninger, han kan også være behjelpelig å se på økonomien din øvrig hva du bør foreta deg.

Om det er lang ventetid hos rådgiveren (i vårt tilfelle hadde han så mye å gjøre at han ikke hadde tid til å følge opp fort nok), så bør du ta kontakt med alle kreditorer og leverandører selv i mellomtiden. Be om betalingsutsettelse der du kan.

Og sist men ikke minst, sett opp et budsjett! Veldig viktig!

Overfør alt du trenger til regninger og avdrag til regningskontoen ved lønning, kun resten kan du bruke til forbruk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...