Gå til innhold

Hvilke to er de mest anvendlige urteplantene?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Slike vi får kjøpt på dagligvaren. Hvilke er det man oftest kan få bruk for, i salater, sauser, som pynt på det ene og det andre...osv...

Vil ha noe å pynte opp i kjøkkenvinduet med, og siden jeg fikk noen urtepotter i julegave så hadde det passa fint å endelig få tatt de i bruk;)

Og kan de stå i morgonsola? Er ikke sol der hele dagen, men får en del timer på formiddagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tja foreslår oregano og persille.

sitronmelisse og timian er også greie å få til. bruker vel lite timian selv, men det er vel godt til bla lam tror jeg

Skrevet

Estragon og basilikum er anvendelige til mye:-)

Skrevet

Jeg bruker basilikum mye. Ellers er det jo avhengig av hva du liker å lage da :o)

Mine står i morgensol, og deretter uten sol resten av dagen. Står faktisk ganske lenge :o)

Skrevet

Persille og dill,..de tåler å stå litt også..basilikum kjøper jeg helst når jeg skal bruke det....oregano har jeg tørka og den er kraftigere på smak tørka...

Dill er et must på potetene synes jeg..og persille er supert hvis man bruker endel hvitløk :-)

Skal ha drivhus til neste år, og da blir det alle sortene :-)

Skrevet

Vi bruker mest basilikum og oregano :)

Må huske å vanne dem litt hver dag, våre tørker fort ut.

Skrevet

Det spørs jo hva slags mat du lager?

Basilikum og oregano er jo godt. Koriander og mynte også.

Jeg har personlig lite til overs for persille og dill, men som sagt smaksak og hva slags type mat du lager.

Skrevet

mine "must" er brønnkarse, basilikum, rosmarin og gressløk.

gressløk og brønnkarse passer til absolutt alt!

bruker forresten litt rosmarin og basilikum i barnematen!

morgensol pleier å gå bra, vann de fra skåla på ettermiddagen/kvelden, de fleste urter vil gjerne tørke bittelitt mellom vanningene.

Skrevet

forresten, basilikum har en lei tedens til å dø..de blir i utgangspunktet plantet for tett i potta, så det skal se finere ut! ;) ta derfor å plant den om i en større teracotta potte, eller napp opp stilkene etterhvert som du bruker bladene (bruk fra en og en stilk om gangen, og napp opp med rota)

gjør dette spredt utover i potta, (ikke ta alle i et hjørne,) så kveles ikke planta av seg selv!

Skrevet

Grassløk er et must. Knallgod i eggerøre, omelett, potetsalat, oppå kjøttpålegg og ost, i saus osv

Hvis dere er glad i kylling, så ville jeg valgt Fransk estragon, den er kjempegod til det, i lyse pastasauser og til ovsstekte poteter.

Hvis dere er glad i pizza og pasta ville jeg gått for oregano eller basilikum.

om skalldyr og fisk er favoritten er dill kjempegodt, men dill ter seg ikke særlig bra som potteplante. den er glerne litt lang og "stranten" når du kjøper den, og blir hengende slapt ut av potta når du fjerner plasten. Så dill ville jeg heller sådd.

Persille (flat) eller koriander er også nydelig i mye mat, og er litt dekorative å se på.

Skrevet

Vi har en hel skog av basilikum på benken.... jeg tok litt av og plantet en hel pose med frø... aaaaaaaaaaaaner ikke hva jeg skal bruke den til, har aldri brukt basilikum.

Har konkludert med at jeg bare må henge de til tørk og knuse de.. da holder de seg hvertfall

Skrevet

De jeg bruker veldig ofte, er salvie, timian, persille og oregano.

Alle disse trives veldig godt i hagen, og kommer opp år etter år. (ikke persillen)

Disse bruker jeg i gryteretter, sauser, pizza -i utrolig mye. Prøv deg frem.

De liker sol, alle sammen:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...